Reklama

LPG pozwala oszczędzać, ale niszczy samochód!

Decyzję o założeniu instalacji LPG, albo o zakupie samochodu w nią wyposażoną, podejmuje się, aby obniżyć wydatki związane z eksploatacją auta. Wiele osób zapomina jednak o licznych problemach, jakie, prędzej czy później, powoduje taka ingerencja oraz o kosztach z nich związanymi.

Współczesne instalacje LPG - jeśli tylko zostały prawidłowo dobrane do samochodu i poprawnie zamontowane - najczęściej nie sprawiają żadnych kłopotów. Wytrawni montażyści szczycą się nawet tym, że z powodzeniem przerabiają auta, które teoretycznie do gazu się nie nadają.

Reklama

Skąd zatem pomysł na pisanie o usterkach LPG? Z faktu, że nawet najlepsza instalacja po kilku latach pracy się zużywa, a także stąd, że przystosowanie samochodu do pracy na gazie ze względu na swoją złożoność i konieczność poważnej ingerencji w osprzęt silnika niesie za sobą duże ryzyko błędów montażowych.

Właśnie kumulacja obu tych czynników sprawia, że aut z LPG nie eksploatuje się tak bezproblemowo, jakby sobie tego życzyli ich właściciele. Źle działająca instalacja nie tylko irytuje użytkownika, ale niszczy silnik i jego osprzęt. Z naprawami nie należy zatem zwlekać.

Różne problemy

Typowe błędy montażowe ujawniają się zwykle w pierwszym miesiącu od momentu dostosowania samochodu do jazdy na gaz. Wśród nich należy wymienić: problemy z tankowaniem LPG (zawór zbyt wcześnie odbija), złe wskazania poziomu gazu, anomalie pracy układów chłodzenia i ogrzewania, zapalanie się kontrolki "check engine", gaśnięcie silnika zasilanego LPG, brak mocy, samoczynne przełączanie się z trybu gazowego na benzynowy na długo przed wyczerpaniem zapasu gazu.

Wiele z tych kłopotów może ujawnić się po kilku latach od montażu LPG. Wówczas ma się już do czynienia z typowym zużyciem eksploatacyjnym. W instalacjach wtryskowych najczęściej zużywają się wtryskiwacze oraz odmawiają posłuszeństwa czujniki ciśnień, a w instalacjach mieszalnikowych najszybciej zużywa się reduktor.

Czym to grozi

Już sam fakt, że mimo inwestycji poniesionych na montaż instalacji jest się zmuszonym do jazdy tylko na benzynie (nie ma więc planowanych oszczędności na paliwie), jest dla użytkownika samochodu wystarczająco denerwujący. Ale to nie wszystko. Większość z prezentowanych usterek odbija się negatywnie na kondycji silnika. Bagatelizowanie kontrolki "check engine" to najkrótsza droga do wypalenia gniazd zaworowych. Lekceważenie problemów z chłodzeniem silnika i ogrzewaniem wnętrza prowadzi do przegrzewania się jednostki napędowej, pękania głowicy i przyspieszonego wypalania uszczelki pod głowicą. W tych przypadkach koszty remontu idą już w tysiące złotych.

Niektóre naprawy instalacji LPG wymagają poniesienia dodatkowych kosztów. Jeśli mechanik musi wymienić lub naprawić wielozawór w zbiorniku gazu - trzeba ten zbiornik opróżnić (wyjeździć zgromadzony gaz, a resztki - wypuścić). Naprawy związane z układem chłodzenia oznaczają zwykle konieczność uzupełnienia płynu chłodniczego lub jego profilaktycznej wymiany.

Objawy, koszty

Najczęstsze usterki związane z eksploatacją auta na LPG wymieniamy w 18 punktach. Część z nich to awarie samej instalacji gazowej, a część - typowe kłopoty, jakich należy spodziewać się w przypadku samochodu zasilanego LPG (jego podzespołów). Przy okazji podajemy prawdopodobne przyczyny usterek i szacowany koszt naprawy. Wiedza ta może być przydatna zarówno dla osób, które dopiero planują przerobienie auta na gaz jak i tych, które są już posiadaczami pojazdu z instalacją LPG.

18 typowych usterek samochodów z LPG znajdziesz na następnej stronie.

Motor

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: LPG | porady

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama