Kształt znaku zmienia wszystko. Tego nie odwoła skrzyżowanie
Ograniczenia prędkości na polskich drogach występują na dwóch różnych znakach. Jedne są kwadratowe, a drugie okrągłe. To oznacza, że ich znaczenie i zakres mocno się od siebie różnią. Warto dowiedzieć się, jak postępować w obu sytuacjach, żeby uniknąć mandatu i nie stracić prawa jazdy.
Większość znaków ograniczenia prędkości na polskich drogach ma okrągły kształt. Jednak czasami zdarza się, że na drodze mijamy identyczny znak, ale ograniczenie narysowano na kwadratowym tle. W obu znaczeniach mamy do czynienia z ograniczeniem prędkości, ale zakres obu znaków jest zupełnie inny.
Kwadratowy znak oznacza, że kierowca wjechał w "strefę ograniczonej prędkości" w obszarze zabudowanym. To informacja dla kierowcy, że na tym terenie obowiązuje niższy niż domyślny limit dozwolonej prędkości.
Zwykle takie znaki pojawiają się w miejscach, gdzie kierowcy powinni się poruszać znacznie wolniej - są to gęsto zaludnione osiedla z dużą liczbą przejść dla pieszych lub podporządkowanych uliczek, z których wyjeżdża sporo aut.
Takie ograniczenie obowiązuje do momentu, aż pojawi się znak informujący o końcu strefy. Wygląda w zasadzie tak samo, ale jest przekreślony. Warto mieć na uwadze, że takiego znaku nie odwołują skrzyżowania. To oznacza, że po całym terenie trzeba poruszać się z maksymalną prędkością wyznaczoną na kwadratowej tablicy.
Bardzo podobnie działa znak ograniczenia prędkości umieszczony przy znaku "teren zabudowany". Kierowca jest informowany, że na terenie całego obszaru zabudowanego funkcjonuje ograniczenie prędkości.
W tym przypadku również nie jest odwoływane przez skrzyżowania. Dopiero kolejny znak ograniczenia prędkości lub wyjazd z terenu zabudowanego sprawiają, że tamten znak przestaje obowiązywać.
Z kolei najbardziej popularny, okrągły znak ograniczenia prędkości może zostać odwołany w kilku sytuacjach: przez skrzyżowanie, znak informujący o końcu zakazów, koniec lub początek obszaru zabudowanego, a także koniec lub początek strefy zamieszkania.
Kierowcy poruszający się w strefie ograniczonej prędkości powinni się pilnować, ponieważ mandaty są wysokie, a do tego łatwo stracić prawo jazdy. Jeśli kierowca w terenie zabudowanym przekroczy dozwoloną prędkość o 50 km/h może stracić prawo jazdy na trzy miesiące.
Oprócz tego od początku 2022 roku obowiązują następujące stawki w taryfikatorze mandatów:
- przekroczenie prędkości do 10 km/h - 50 zł,
- przekroczenie prędkości o 11-15 km/h - 100 zł,
- przekroczenie prędkości o 16-20 km/h - 200 zł,
- przekroczenie prędkości o 21-25 km/h - 300 zł,
- przekroczenie prędkości o 26-30 km/h - 400 zł,
- przekroczenie prędkości o 31-40 km/h - 800 lub 1 600 zł (recydywa),
- przekroczenie prędkości o 41-50 km/h - 1 000 lub 2 000 zł (recydywa),
- przekroczenie prędkości o 51-60 km/h - 1 500 lub 3 000 zł (recydywa),
- przekroczenie prędkości o 61-70 km/h - 2 000 lub 4 000 zł (recydywa),
- przekroczenie prędkości o 71 km/h i więcej - 2 500 lub 5 000 zł (recydywa).
***