Już za miesiąc każde auto w UE będzie musiało mieć czarną skrzynkę

Tak zwany Event Data Recorder, czyli urządzenie rejestrujące parametry jazdy, stanie się obowiązkowe w każdym nowo rejestrowanym aucie w Unii Europejskiej od 7 lipca 2024 roku. Czego należy się po nim spodziewać i jak będzie działać?

Urządzenia rejestrujące są już obowiązkowym wyposażeniem pojazdów, które był homologowane w UE od lipca 2022 roku. Co ciekawe, Europa jest "w tyle" w kwestii tego rozwiązania, bo np. w USA tego rodzaju urządzenia są montowane w autach już od 2004 roku - tyle, że w zubożonej formie.

Jak działa system EDR, co będzie nagrywać i jakie parametry jazdy zbierać?

Jak działa czarna skrzynka w samochodzie?

Działanie systemu EDR przypomina działanie czarnych skrzynek w samolotach. W samochodach urządzenia te będą jednak rejestrowały i zapisywały informacje tylko na skutek zderzenia - dopóki do niego nie dojdzie dane będą nadpisywane. Event Data Recorder zapisuje dane od 5 sekund przed do 300 milisekund po zdarzeniu. Celem zbierania informacji o wypadkach ma być poprawa bezpieczeństwa i lepsze projektowanie zarówno pojazdów jak i konkretnych systemów. 

Reklama

Czy dane trafią do ubezpieczycieli? Na razie nic na ten temat nie wiadomo, informacje mają być przekazywane tylko do odpowiednich organów (policja, prokuratura) na ich wniosek - w teorii nie chodzi więc o śledzenie kierowców, szczególnie, że dane będą anonimowe. System nie będzie nagrywał wizerunku kierowcy ani zapisywał dróg, którymi się porusza. Niewykluczone jednak, że w przyszłości z informacji o stylu jazdy będą też korzystać ubezpieczyciele proponując kierowcom, którzy nie łamią przepisów, niższe stawki (lub też wyższe stawki tym, którzy jeżdżą niebezpiecznie).

System EDR zapisze dane, jeśli dojdzie do aktywacji poduszki powietrznej, uruchomienia się napinacza pasów czy zmiany prędkości o ponad 8 km/h w czasie krótszym niż 150 milisekund.

Co rejestruje czarna skrzynka w samochodzie?

System EDR rejestruje dane dotyczące jazdy i parametrów pojazdu w określonym czasie przed, w trakcie i po zdarzeniu drogowym, takim jak kolizja. Zakres rejestrowanych danych może się różnić w zależności od producenta i modelu samochodu, ale zazwyczaj obejmuje:

Informacje o pojeździe:

  • Numer identyfikacyjny pojazdu (VIN)
  • Marka, model i rok produkcji
  • Waga pojazdu
  • Typ nadwozia

Dane dotyczące jazdy:

  • Prędkość pojazdu
  • Położenie pedału gazu i hamulca
  • Włączony bieg
  • Kąt skrętu kierownicy
  • Działanie systemów bezpieczeństwa (ABS, ESP)
  • Włączenie świateł
  • Użycie kierunkowskazów
  • Działanie tempomatu
  • Kąt przechyłu
  • Stan kontroli systemu ciśnienia opon

Dane o zdarzeniu:

  • Czas i data zdarzenia
  • Siła uderzenia
  • Kierunek uderzenia
  • Aktywacja poduszek powietrznych
  • Zapięcie pasów bezpieczeństwa
  • Położenie foteli

Dodatkowe dane:

  • Informacje o systemie bezpieczeństwa (np. wersja oprogramowania)
  • Dane o środowisku (np. temperatura, wilgotność)

Dane zebrane przez system EDR będzie można odczytać wyłącznie mając odpowiednie do tego oprogramowanie, niemożliwe będzie ich odczytanie, dzięki zwykłemu wpięciu się do portu OBD-II. W ten sposób dane mają być dodatkowo chronione.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama