Jesteś pewien, że masz dobre opony? Lepiej sprawdź te oznaczenia
Wielu kierowców nie lubi się wgłębiać w takie szczegóły, ale oznaczenia na oponach to bardzo ważna kwestia. Są jak metka na ubraniu - przekazują wszystkie kluczowe informacje na temat opony. Sprawdzamy i rozszyfrujemy wszystkie litery, liczby i skróty.
Oznaczenia na oponach nie sprowadzają się tylko do informowania o rozmiarze ogumienia. Na bocznej ścianie opony są zawarte wszystkie najważniejsze kwestie techniczne. Jednak nie wszyscy kierowcy potrafią w prawidłowy sposób je rozszyfrować. Dlatego przygotowaliśmy krótką ściągę, która rozwieje wszelkie wątpliwości.
Podstawową kwestią jest rozmiar opony, który jest przedstawiany w następującym ciągu - 225/45 R18. Co oznaczają te liczby i litera? Najpierw podawana jest szerokość bieżnika w mm, następnie wysokość ściany bocznej w mm, litera "R" oznacza oponę radialną, a liczba wielkość obręczy wyrażoną w calach.
Czasami może się pojawić przy tym parametrze oznaczenie "XL" - oznacza oponę o zwiększonej nośności. Litery pojawiają się zaraz za indeksem prędkości wyrażonym literą. To kolejny, kluczowy parametr opony.
Indeks prędkości jest wyrażony literą i określa maksymalną prędkość, z jaką można poruszać się na zamontowanym ogumieniu. Dla przykładu litera S oznacza 180 km/h, T pozwala jechać z prędkością do 190 km/h, a najbardziej sportowe opony mają indeks V (240 km/h) lub Z (240+ km/h). Dlatego zawsze warto zwrócić uwagę, żeby indeks prędkości nie był niższy niż maksymalna prędkość samochodu.
Zaraz po nim jest prezentowany kolejny parametr - indeks nośności. Jest wyrażony za pomocą liczby i podaje maksymalne obciążenie, z jakim może pracować opona. Dla przykładu, liczba 89 oznacza 580 kg obciążenia na jedno koło, 90 to 600 kg, a 96 to 710 kg.
Bardzo ważną informacją dla kierowcy jest kod DOT. Symbol może się składać nawet z 12 znaków, ale z punktu widzenia użytkownika samochodu cztery ostatnie są najważniejsze. Wskazują bowiem datę produkcji ogumienia. Pierwsze dwie cyfry to tydzień roku, a dwie kolejne to rok. Przypominamy, że korzystanie ze starego ogumienia (ponad 10 lat) nie jest bezpiecznym rozwiązaniem.
Na bocznej ścianie ogumienia znajdziemy również oznaczenia kluczowych warunków eksploatacyjnych ogumienia, wskazujące na jego właściwości.
Na oponach zimowych powinno się pojawić oznaczenie 3PMSF (trzy szczyty górskie i płatek śniegu), które potwierdza homologację opony do zimowych warunkach. Mamy wtedy pewność, że takie opony przebadano w minusowych temperaturach i spełniły rygorystyczne wymagania.
Oznaczenie M+S pojawia się na oponach o bardziej agresywnym kształcie bieżnika. Takie ogumienie poradzi sobie w błocie i śniegu. Jednak nie jest ono równoznaczne z homologacją zimową. Znaczek AT to tzw. ateki, czyli opony all terrain. Takie ogumienie jest zarezerwowane dla samochodów terenowych z bieżnikiem nadającym się do jazdy w trasie i terenie.
Opony oznaczone jako MT informują o charakterze mud terrain. Są to opony dla samochodów terenowych, które poruszają się w ciężkim terenie. Czasami może się pojawić jeszcze oznaczenie All-Season, które oznacza opony całoroczne.
Na ogumieniu można jeszcze znaleźć oznaczenia TL, TT oraz RFP. Pierwsze informuje o oponie bezdętkowej, drugie oznacza oponę dętkową, a trzecie to "rim fringe protector", czyli rant chroniący felgę przed uszkodzeniem.
***