Reklama

Jesteś pewien, że masz dobre opony? Lepiej sprawdź te oznaczenia

Wielu kierowców nie lubi się wgłębiać w takie szczegóły, ale oznaczenia na oponach to bardzo ważna kwestia. Są jak metka na ubraniu - przekazują wszystkie kluczowe informacje na temat opony. Sprawdzamy i rozszyfrujemy wszystkie litery, liczby i skróty.

Oznaczenia na oponach nie sprowadzają się tylko do informowania o rozmiarze ogumienia. Na bocznej ścianie opony są zawarte wszystkie najważniejsze kwestie techniczne. Jednak nie wszyscy kierowcy potrafią w prawidłowy sposób je rozszyfrować. Dlatego przygotowaliśmy krótką ściągę, która rozwieje wszelkie wątpliwości. 

Rozmiar opon - jak zdekodować?

Podstawową kwestią jest rozmiar opony, który jest przedstawiany w następującym ciągu - 225/45 R18. Co oznaczają te liczby i litera? Najpierw podawana jest szerokość bieżnika w mm, następnie wysokość ściany bocznej w mm, litera "R" oznacza oponę radialną, a liczba wielkość obręczy wyrażoną w calach. 

Reklama

Czasami może się pojawić przy tym parametrze oznaczenie "XL" - oznacza oponę o zwiększonej nośności. Litery pojawiają się zaraz za indeksem prędkości wyrażonym literą. To kolejny, kluczowy parametr opony. 

Indeks prędkości i nośności

Indeks prędkości jest wyrażony literą i określa maksymalną prędkość, z jaką można poruszać się na zamontowanym ogumieniu. Dla przykładu litera S oznacza 180 km/h, T pozwala jechać z prędkością do 190 km/h, a najbardziej sportowe opony mają indeks V (240 km/h) lub Z (240+ km/h). Dlatego zawsze warto zwrócić uwagę, żeby indeks prędkości nie był niższy niż maksymalna prędkość samochodu.

Zaraz po nim jest prezentowany kolejny parametr - indeks nośności. Jest wyrażony za pomocą liczby i podaje maksymalne obciążenie, z jakim może pracować opona. Dla przykładu, liczba 89 oznacza 580 kg obciążenia na jedno koło, 90 to 600 kg, a 96 to 710 kg.

Kod DOT - co oznacza?

Bardzo ważną informacją dla kierowcy jest kod DOT. Symbol może się składać nawet z 12 znaków, ale z punktu widzenia użytkownika samochodu cztery ostatnie są najważniejsze. Wskazują bowiem datę produkcji ogumienia. Pierwsze dwie cyfry to tydzień roku, a dwie kolejne to rok. Przypominamy, że korzystanie ze starego ogumienia (ponad 10 lat) nie jest bezpiecznym rozwiązaniem.

Oznaczenia opon w zależności od warunków eksploatacji

Na bocznej ścianie ogumienia znajdziemy również oznaczenia kluczowych warunków eksploatacyjnych ogumienia, wskazujące na jego właściwości. 

Na oponach zimowych powinno się pojawić oznaczenie 3PMSF (trzy szczyty górskie i płatek śniegu), które potwierdza homologację opony do zimowych warunkach. Mamy wtedy pewność, że takie opony przebadano w minusowych temperaturach i spełniły rygorystyczne wymagania.

Oznaczenie M+S pojawia się na oponach o bardziej agresywnym kształcie bieżnika. Takie ogumienie poradzi sobie w błocie i śniegu. Jednak nie jest ono równoznaczne z homologacją zimową. Znaczek AT to tzw. ateki, czyli opony all terrain. Takie ogumienie jest zarezerwowane dla samochodów terenowych z bieżnikiem nadającym się do jazdy w trasie i terenie.

Opony oznaczone jako MT informują o charakterze mud terrain. Są to opony dla samochodów terenowych, które poruszają się w ciężkim terenie. Czasami może się pojawić jeszcze oznaczenie All-Season, które oznacza opony całoroczne. 

Na ogumieniu można jeszcze znaleźć oznaczenia TL, TT oraz RFP. Pierwsze informuje o oponie bezdętkowej, drugie oznacza oponę dętkową, a trzecie to "rim fringe protector", czyli rant chroniący felgę przed uszkodzeniem.

***

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy