Jak przestawić się na ruch lewostronny? O tym musisz pamiętać
Wybierając się do Wielkiej Brytanii, na Maltę czy na Cypr, a także do niektórych krajów afrykańskich, znajdziemy się na ulicach, na których panuje ruch lewostronny. Kierowcy, którzy są przyzwyczajeni do siedzenia po lewej stronie samochodu i zmieniania biegów prawą ręką muszą się przestawić i zwracać uwagę na szczegóły, które pomogą im przyzwyczaić się do nowej organizacji. Nieuwaga i stare przyzwyczajenia mogą kosztować.
Jazda w ruchu lewostronnym dla kierowców, którzy przyzwyczajeni są do ruchu prawostronnego może wydawać się nienaturalna - jednak takie uczucie dość szybko mija, szczególnie, jeśli mamy do pokonania dłuższy dystans i jeździmy w danym kraju dłużej niż jeden dzień.
W aucie przystosowanym do ruchu lewostronnego kierowca siedzi po prawej stronie, biegi trzeba zmieniać lewą ręką. Drogi prowadzenia poszczególnych przełożeń są identyczne, jak w aucie przystosowanym do ruchu prawostronnego - a to oznacza, że pierwszy bieg jest w tym wypadku "od siebie", a piąty bieg "do siebie". Pedały też ułożone są identycznie - sprzęgło znajduje się po lewej stronie, hamulec po środku, gaz po prawej. W ten sposób raczej trudno będzie pomylić gaz z hamulcem, ale początkowo trzeba uważać przy zmianie biegów, żeby na przykład nie próbować wrzucić biegu pierwszego zamiast piątego.
W ruchu lewostronnym obowiązują te same zasady co w prawostronnym - trzeba się stosować do znaków poziomych i pionowych. Pewnym wyzwaniem mogą być skręty w lewo, które są trudniejsze w ruchu lewostronnym. Na skrzyżowaniach najpierw trzeba patrzeć w prawo, a dopiero potem w lewo, inaczej niż w Polsce. Do tego na rondzie wjeżdżamy w lewo, a więc patrzymy na to, czy nie ma pojazdu nadjeżdżającego z prawej strony. Wyprzedzając zawsze korzystamy z prawego pasa. Jadąc autostradą “najwolniejszy pas to lewy skrajny, najszybszy jest ten najbliżej pasa zieleni i barierek.
Dla większości kierowców wyzwaniem jest “umiejscowienie" auta na pasie ruchu, w czym może przeszkadzać pozycja kierowcy i jego przyzwyczajenie do trzymania się lewej strony pasa, które może skutkować przytarciem auta o krawężniki przy skręcie czy łapanie lewymi kołami pobocza. Aby ułatwić sobie zadanie, przed wjechaniem w bardziej wymagające miejsca można poćwiczyć jazdę na mało uczęszczanych drogach - w ten sposób kierowca przygotuje się także do zmiany biegów prawą ręką, co dla niektórych wymaga przyzwyczajenia i czasu. Niektórzy kierowcy często po dźwignię sięgają prawą ręką uderzając łokciem w drzwi.
W Wielkiej Brytaniizwykle skrzyżowania są oznaczone znakami takimi jak “STOP" lub “Give way", co oznacza, że kierowca musi ustąpić pierwszeństwa innym. Na skrzyżowaniach skręcając w prawo, należy przepuścić kierowców jadących z naprzeciwka. W Polsce mamy na odwrót, to skręcając w lewo, trzeba ustąpić pierwszeństwa tym z naprzeciwka. Na nieoznaczonych skrzyżowaniach w Wielkiej Brytanii zasada prawej ręki nie obowiązuje i należy przyjąć, że nikt nie ma pierwszeństwa.