Jak dbać o silnik z turbosprężarką
Jednostki turbodoładowane wcale nie muszą sprawiać więcej problemów niż silniki wolnossące. To warto wiedzieć, jeżeli użytkujemy silnik z doładowaniem.
Żaden inny wynalazek nie zasłużył się tak dla osiągów i ekonomiczności jak turbodoładowanie. Nic więc dziwnego, że turbo stało się obowiązkowym elementem wyposażenia każdego diesla oraz większości silników benzynowych po downsizingu. Trzeba jednak wiedzieć, jak o nie dbać.
ROZRUCH I ROZGRZEWANIE SILNIKA
Z uwagi na kiepskie własności smarne i zbyt wysoką lepkość zimnego oleju silnik turbo wymaga delikatnego traktowania po rozruchu, aż do nagrzania się oleju.
ZALECENIA
- nie naciskaj pedału gazu podczas rozruchu,
- przez pierwsze kilka sekund pozwól silnikowi pracować na wolnych obrotach,
- przez około 2 km po rozruchu wciskaj pedał gazu maksymalnie do połowy i nie przekraczaj połowy skali obrotów silnika,
- rozgrzewanie uznaj za zakończone, gdy silnik osiągnie temperaturę 90 stopni.
JAZDA Z SILNIKIEM TURBO
Turbo jest po to, by móc generować wyższą moc. Nie bój się korzystać z obrotów ani wciskać pedału gazu. "Przegonienie" silnika raz na pewien czas sprzyja samooczyszczeniu się z nagaru.
ZALECENIA
- co pewien czas korzystaj z pełnej mocy, szczególnie w turbodieslach zapobiega to zapieczeniu się mechanizmu zmiennej geometrii,
- korzystaj z osiągów, o ile nie jest przekroczona temperatura oleju (120°C), jeżeli się to zdarzy, pozwól olejowi schodzić się przez spokojną jazdę,
- gdy zauważysz lekko podwyższoną temperaturę (olej, woda) nie wyłączaj silnika.
CHŁODZENIE I WYŁĄCZANIE SILNIKA
Silnie rozgrzane turbo wymaga schłodzenia przed wyłączeniem silnika. Inaczej obieg oleju się zatrzymuje i następuje jego koksowanie od silnie nagrzanych elementów turbosprężarki.
ZALECENIA
- po forsownej jeździe (prędkość ponad 100 km/h, częste wciskanie pedału gazu do końca) pozwól silnikowi się schłodzić przed wyłączeniem,
- chłodzenie to praca silnika na niskich obrotach z małym obciążeniem (wolna jazda, postój),
- czas chłodzenia to od minuty do nawet kilku minut (benzynowe turbo, jazda z maksymalną prędkością - czas chłodzenia do 3 minut).
CZYNNOŚCI OBSŁUGOWE
Silniki z turbodoładowaniem wymagają szczególnej dbałości, aby nie doprowadzić do przedwczesnego zużycia lub wręcz uszkodzenia turbosprężarki.
ZALECENIA
- stosuj nowy filtr powietrza co każdą wymianę oleju; drobne zanieczyszczenia (np. piasek) uszkadzają wirnik kompresora,
- wymieniaj olej nie rzadziej niż co 15 tys. km, a przy szczególnie trudnych warunkach pracy nawet co 10 tys. km,
- stosuj jak najlepszy olej (optymalnie - syntetyk),
- kontroluj obecność oleju w układzie dolotu.
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 21/2017