Ile bieżnika musi mieć opona zimowa, żeby auto nie zakopało się w śniegu?

Zimowe warunki na drogach stanowią wyzwanie nawet dla najbardziej doświadczonych kierowców. Kluczowym elementem wpływającym na bezpieczeństwo i mobilność pojazdu jest odpowiednia głębokość bieżnika opony zimowej. Wyjaśniamy, ile milimetrów powinien mieć bieżnik, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek na zaśnieżonych drogach.

Ile mm powinien mieć bieżnik opony zimowej?

Nowa opona zimowa zazwyczaj posiada bieżnik o głębokości od 8 do 10 milimetrów. Taka głębokość zapewnia optymalną przyczepność na śniegu i lodzie, umożliwiając skuteczne odprowadzanie wody i błota pośniegowego spod kół. W miarę eksploatacji opony bieżnik ulega stopniowemu zużyciu, co wpływa na pogorszenie właściwości jezdnych. Wiele pojazdów poruszających się po drogach ma opony z bieżnikiem znacznie poniżej optymalnej wartości, co stanowi potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa.

Reklama

Polskie prawo dopuszcza minimalną głębokość bieżnika na poziomie 1,6 milimetra, jednak w przypadku opon zimowych taka wartość jest niewystarczająca. Eksperci zalecają, aby bieżnik opony zimowej nie był płytszy niż 4 milimetry. Poniżej tej granicy opona traci zdolność do efektywnego wgryzania się w śnieg, co zwiększa ryzyko poślizgu i utraty kontroli nad pojazdem. Dlatego regularne sprawdzanie głębokości bieżnika jest kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.

W praktyce oznacza to, że opony z bieżnikiem mniejszym niż 4 milimetry powinny zostać wymienione przed rozpoczęciem sezonu zimowego. Nawet jeśli prawo nie przewiduje sankcji, odpowiedzialność za bezpieczeństwo spoczywa ostatecznie na kierowcy. Używanie opon z niewystarczającą głębokością bieżnika może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno w aspekcie komfortu, bezpieczeństwa, jak i ewentualnych kosztów związanych z wypadkiem.

Przeczytaj też: Kiedy można włączyć tylne światła przeciwmgielne? Widoczność poniżej 50 m

Na co wpływa bieżnik opony zimowej?

Głębokość bieżnika opony zimowej bezpośrednio wpływa na przyczepność pojazdu na śliskiej nawierzchni. Ponadto specjalne wzory i lamelki w bieżniku opony zimowej zwiększają trakcję na śniegu, co przekłada się na lepsze prowadzenie pojazdu. Dzięki temu kierowca ma większą kontrolę nad samochodem w trudnych warunkach atmosferycznych.

Odpowiednia głębokość bieżnika wpływa także na długość drogi hamowania. Zużyte opony znacznie wydłużają przestrzeń potrzebną do zatrzymania pojazdu na mokrej czy zaśnieżonej nawierzchni. W sytuacjach awaryjnych każda sekunda jest na wagę złota, a dodatkowe metry mogą decydować o uniknięciu kolizji. Dlatego bieżnik o odpowiedniej głębokości jest niezbędny dla zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa podczas jazdy zimą.

Co więcej, bieżnik wpływa też na efektywność zużycia paliwa i komfort jazdy. Opony z odpowiednio głębokim bieżnikiem zapewniają lepszą amortyzację i mniejsze opory toczenia. To przekłada się nie tylko na oszczędności w zużyciu paliwa, ale także na mniejsze zmęczenie kierowcy podczas długich podróży.

Przeczytaj też: Gdzie wyrzucić zużyte opony? Za błąd zapłacisz nawet 500 złotych

Jak zmierzyć bieżnik opony?

Sprawdzenie głębokości bieżnika opony nie wymaga specjalistycznego sprzętu. Prostym sposobem jest wykorzystanie monety o nominale 5 złotych. Wystarczy włożyć monetę w rowek bieżnika - jeśli otok monety jest niewidoczny, bieżnik ma głębokość co najmniej 4 milimetrów. Jeśli jednak otok jest widoczny, to znak, że opona może nie zapewniać już odpowiedniej przyczepności i warto rozważyć jej wymianę.

Alternatywą jest użycie miernika głębokości bieżnika, dostępnego w sklepach motoryzacyjnych w cenie około 5-10 zł. Urządzenie to pozwala na precyzyjny pomiar głębokości w kilku miejscach opony, co jest istotne ze względu na możliwe nierównomierne zużycie. Regularne pomiary pozwalają na monitorowanie stanu opon i planowanie ich wymiany z odpowiednim wyprzedzeniem.

Wielu kierowców korzysta także z usług serwisów i stacji kontroli pojazdów, gdzie specjaliści mogą ocenić stan opon. Profesjonalna kontrola obejmuje nie tylko pomiar głębokości bieżnika, ale także ocenę ogólnego stanu opony, w tym ewentualnych uszkodzeń mechanicznych czy starzenia się gumy. Taka kompleksowa ocena jest szczególnie zalecana przed rozpoczęciem sezonu zimowego, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo na drodze.

Przeczytaj też:

Wymiana opon uderzy po kieszeni. W tym roku kierowcy zapłacą więcej

Od kiedy opony zimowe w Niemczech i innych krajach UE? Ważne daty

Jak dbać o akumulator w aucie? Teraz jest dobry moment na sprawdzenie

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: głębokość bieżnika | serwis | wymiana opon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy