Felgi aluminiowe. Jakie warto kupić i jak dopasować felgę do samochodu?
Felgi aluminiowe są chętnie wymieniane w samochodach przez kierowców, którym zależy na modnym, designerskim wyglądzie kół. W naszym poradniku postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czy felgi aluminiowe mogą pasować do każdego auta i jakie najlepiej wybrać, by cieszyć się ich trwałością.
Wielu, szczególnie doświadczonych kierowców mówi, że obejmy wykonane z innego materiału niż stal, to zwykłe alufelgi. To twierdzenie nie jest jednak zgodne z prawdą i dlatego producenci sugerują, by w cennikach swoich dystrybutorów takie modele nazywać felgami z lekkich stopów.
Felgi aluminiowe są wyprodukowane w technologii niskociśnieniowego odlewania obręczy - z całości lub pojedynczych elementów. W tym drugim przypadku, mamy do czynienia z felgami kilkuczęściowymi. To jedno z tańszych rozwiązań dostępnych na rynku. Felgi aluminiowe kute, wykonane są ze sprasowanego materiału, który poddawany jest wielu próbom nacisku - nawet do 50 tysięcy ton. Takie opaski są niebywale wytrzymałe i solidne.
Felgi aluminiowe rzadko są produktem jednoczęściowym. Zazwyczaj możemy na rynku spotkać obręcze dwuczęściowe lub trzyczęściowe. W felgach aluminiowych kilkuczęściowych stosowane są śruby do łączenia kilku elementów. Wówczas, potocznie mówi się o takich felgach, że są skręcane.
Felgi aluminiowe są dużo lżejsze od felg stalowych, jeśli porównamy dwa rodzaje o tych samych parametrach, czyli średnicy i szerokości. Kierowcy najczęściej zamieniają felgi stalowe małe na aluminiowe duże. Jeśli jednak decydujemy się zmianę rozmiarów obręczy, musimy się liczyć z tym, że to może bardzo negatywnie wpłynąć na masę naszego samochodu.
Opaski aluminiowe są lżejsze, a to ma znaczny wpływ na zmniejszenie masy nieresorowanej. Takie zjawisko może poprawić nasz komfort jazdy, przyczepność na nawierzchni a także efektywność amortyzatorów. Warto wiedzieć, że obręcze aluminiowe dużo trudniej uszkodzić i jednocześnie znacznie łatwiej możemy je naprawić niż stalowe felgi. Te drugie znacznie szybciej korodują i w wyniku mocnej eksploatacji przestają wyglądać ładnie na kołach.
Felgi aluminiowe można również łatwo wyważyć. Dlatego też, w sportach motorowych (np. w rajdach) bardzo często stosuje się profesjonalne, dopasowane obręcze z aluminium, które nawet w ekstremalnych warunkach jazdy zapewniają wytrzymałość i dużo lepsze chłodzenie hamulców. Felga aluminiowa daje nam też komfort, że możemy właściwie bez ściągania koła zobaczyć, jaki jest stan tarczy hamulcowej, klocków oraz zacisków.
Felgi aluminiowe, tak samo jak opony, czy koła wyróżniają się określonymi parametrami, które dobrze zastosowane w danym samochodzie będą spełniać swoją rolę. Felgi aluminiowe coraz częściej najważniejsze dane techniczne mają wygrawerowane lub wytłoczone na obręczy. Najważniejsze dane techniczne to średnica oraz szerokość obręczy. Średnica obręczy przekazuje nam informację o średnicy osadzenia opon, a drugi parametr mówi o szerokości osadzenia opony. Obie wartości techniczne są wyrażone w calach.
Jeśli chodzi o oznaczenie szerokości obręczy, zazwyczaj możemy spotkać felgi aluminiowe z określeniem kształtu rantu "J". Jeśli na naszych felgach pojawia się oznaczenie "JJ", to znaczy, że rant obręczy jeszcze bardziej zabezpieczy naszą oponę przed nieplanowanym spadnięciem z obręczy.
Otoczki aluminiowe z rantem "JJ" są zazwyczaj wykorzystywane w samochodach rajdowych, wyścigowych oraz tych, które przeznaczone są do jazdy terenowej, w trudnych warunkach drogowych.
Wytłoczone mogą być też litery oznaczające garb na obręczy. Jest to zazwyczaj litera "H", która świadczy o jednym garbie. Jeśli tuż przy oznaczeniu średnicy felgi aluminiowej zobaczymy oznaczenie "FH", będzie to oznaczało, że nasza obręcz ma garb płaski. Istnieje również oznaczenie "H2", czyli podwójny garb. Rolą garba w feldze jest solidne utrzymanie stopki opony od wewnątrz. Garb nie dopuszcza do zsunięcia stoki z obrzeża obręczy koła.
Wielu kierowców coraz chętniej kupuje nowe felgi aluminiowe przez internet. W porównaniu do stacjonarnych zakupów ceny są bardziej atrakcyjne, tak samo jak i wybór wzorów, czy kolorów. Niestety, zakupy przez internet nie dają nam szansy sprawdzenia, czy obejmy będą faktycznie pasowały do naszego samochodu.
Częstym problemem kierowców jest to, że po zakupie okazuje się, że felgi mają inny rozstaw śrub. Wtedy możemy zastosować śruby pływające, ale tylko, gdy rozstaw nie jest większy niż 2 mm.
Kolejnym niedociągnięciem felgi aluminiowej może być całkowicie inne osadzenie obręczy. Niestety, jeśli nasze obręcze wchodzą zbyt głęboko w nadkole, to nasze opony zaczną nadmiernie dotykać sprężyn amortyzatora. Aby uratować sytuację, warto zaopatrzyć się w pierścienie dystansowe, które skutecznie zwiększą dystans między felgą a piastą.
***