Dobór zamienników opon
Do tego samego samochodu możemy wybrać jeden z kilku rozmiarów opon.
Rozmiar opon wybrany przez producenta samochodu musi umożliwiać jednoczesne spełnienie wielu, często przeciwstawnych kryteriów. Podczas badań przedprodukcyjnych nowego modelu wybierane są w drodze testów takie koła, które zapewnią jednocześnie dobre własności jezdne, odpowiedni komfort jazdy i możliwie niskie opory toczenia. Jednak to, co dobre dla szerokiej rzeszy kierowców, nie musi być idealnym rozwiązaniem dla każdego. Jeżeli przykładowo zależy nam na dobrym prowadzeniu w zakrętach i jak najkrótszej drodze hamowania, to optymalnym wyborem będą szersze opony niskoprofilowe. Z kolei kierowcy stawiający na komfort i jak najniższe zużycie paliwa powinni pozostać przy wysokich oponach o niedużej szerokości.
Wybór zamiennika
Jeżeli chcemy sprawdzić, czy opona o innym rozmiarze będzie pasować do naszego auta, to w pierwszej kolejności poszukajmy naklejki na słupku drzwiowym, gdzie mogą być wymienione dopuszczalne rozmiary wraz z zalecanymi ciśnieniami powietrza. Jeżeli tego nie znajdziemy, to drugim krokiem będzie poszukanie informacji w instrukcji obsługi auta. Jeżeli i tu nie znajdziemy niezbędnych danych, to możemy się pokusić o samodzielny wybór zamiennika. Zasada jest bowiem taka, że zewnętrzna średnica koła musi pozostać jak najbliższa tej z koła oryginalnego. Zaleca się utrzymanie różnicy nie większej niż 2%.
Jak to policzyć? Trzeba zacząć od obliczenia średnicy zewnętrznej oryginalnego koła. Poniżej sposób obliczania.
W ten sam sposób obliczamy średnicę zewnętrzną koła, które chcemy zamontować. Jeżeli nie różni się ona więcej niż 2% od oryginalnego, to znaczy, że zamiennik jest dobrany właściwe. W przypadku opon 195/65 R15 oraz 205/55 R16 będzie to zaledwie 0,4% (2,6 mm/634,5 mm*100%=0,4%).
Ilość miejsca
Czynnością niezbędną przy zamianie opon na większe jest sprawdzenie ilości miejsca w przestrzeni nadkola. W sporadycznych przypadkach zdarza się, że szeroka opona może ocierać o elementy podwozia, np. przy skręcie. Najlepszym sposobem jest przymierzenie większych kół przed zakupem.
Pamiętaj o śrubach
Zaworki tylko nowe
Bardzo często zachodzi konieczność zakupu kompletu felg do samochodu. Jak wybrać te właściwe? Najprostszą rzeczą jest oczywiście wybranie ich z katalogu, wyszukując nasz model auta. Sprawa wygląda jednak bardziej skomplikowanie, jeżeli decydujemy się chociażby na zakup felg używanych. Wtedy musimy znać takie parametry, jak rozstaw śrub mocujących w naszym aucie, niezbędne odsadzenie ET oraz wielkość otworu centrującego. Mając te dane, jesteśmy w stanie dopasować właściwe felgi do wybranych przez nas opon.
6,5 J x 16 H2 ET30
6,5 (lub 6½) - szerokość felgi w calach.
J - kształt obręczy (J - typowy dla większości aut, K, JK oraz B - stosowane sporadycznie).
16 - średnica nominalna felgi w calach (mierzona w punktach, na których opiera się stopka opony).
H2 - sposób osadzenia stopki opony (H - normalny, FH - płaski, EH2 - zabezpieczający przed zsuwaniem się opony typu run flat, EH2+ - nowy profil do opon typu run flat).
ET30 - odsadzenie 30 mm, czyli odległość od osi symetrii felgi do płaszczyzny mocowania piasty. Im odsadzenie jest mniejsze, tym koło jest bardziej wysunięte na zewnątrz auta, a więc rozstaw kół jest większy.
Felgi stalowe
Felgi aluminiowe
Jak widać, wielu różnych producentów samochodów stosuje takie same rozmiary felg. Ta tabela pozwoli dobrać tańszy zamiennik. Nie zapomnijmy jednak o różnicach w otworach centrujących - czasami trzeba zastosować tuleje redukcyjne.
Marcin Klonowski