Dlaczego szyby w aucie parują? Powodów może być kilka
Zaczęła się jesień, a to oznacza, że wielu kierowców zaczęło zmagać się z problemem parujących szyb w aucie. Jeśli samochód jest wyposażony w sprawny układ klimatyzacji, to można się go pozbyć stosunkowo szybko, jednak w niektórych wypadkach szyby parują nie tylko po uruchomieniu auta, ale też w trakcie jazdy, co oczywiście negatywnie wpływa na komfort jazdy i bezpieczeństwo.
Główną przyczyną parowania szyb jest nadmiar wilgoci w powietrzu. Zjawisko to nasila się, gdy temperatura wewnątrz samochodu jest blisko tzw. punktu rosy, czyli jest zimno. Para pojawia się szybciej, gdy wejdziemy do samochodu, szczególnie w kilka osób. Dodatkowo, parowanie szyb zwiększają opady deszczu lub śniegu, a także wilgoć przeniesiona do wnętrza na obuwiu lub odzieży. Zazwyczaj, po włączeniu wentylacji i/lub ogrzewania przedniej szyby, para znika w ciągu najwyżej kilku minut. Co zrobić, gdy problem powraca?
Wilgoć dostająca się do wnętrza samochodu może pochodzić z różnych źródeł - przynoszona na ubraniach, butach, a także przez nieszczelności spowodowane zużytymi uszczelkami, korozją lub nagromadzoną wodą w okolicach podszybia. Równie istotne jest upewnienie się, że wszystkie odpływy wody są drożne, ponieważ mogą być one zanieczyszczone i blokować odpływ wilgoci. Należy także zwrócić uwagę na stan dywaników i tapicerki, pod którymi może gromadzić się niewidoczne woda czy błoto.
Już w okresie jesiennym warto zamienić materiałowe dywaniki na gumowe, które łatwiej utrzymać w czystości i osuszyć. Zanim wsiądziemy do auta, powinniśmy możliwie jak najdokładniej oczyścić obuwie i ubranie. Każdy wniesiony na bucie liść czy brud albo resztki błota w przyszłości mogą powodować parowanie szyb w aucie.
Parowanie szyb sprzyja również obecność brudu i tłuszczu na szybach, ponieważ ułatwiają one osadzanie się wilgoci. Aby tego uniknąć, kluczowe znaczenie ma oczywiście regularne czyszczenie szyb od wewnątrz oraz sprawny system wentylacji, który powinien zapewnić skuteczne osuszanie wnętrza. Jednak bywa, że wentylacja nie działa efektywnie z powodu zaniedbań, na przykład zanieczyszczonego filtra kabinowego. Filtr ten najlepiej wymieniać raz w roku, co będzie miało też wpływ na jakość powietrza w kabinie - stanie się wyraźnie bardziej świeże.
Konieczne jest także sprawdzenie stanu wszystkich uszczelek, nie tylko wokół drzwi, ale również w bagażniku. Woda wsiąkająca w tapicerkę tworzy idealne warunki dla wilgoci, która przyczynia się do intensywnego parowania szyb.
Najlepszym i najszybszym rozwiązaniem problemu zaparowanych szyb jest korzystanie z układu wentylacji. Jeśli samochód jest wyposażony w klimatyzację, zaleca się jej używanie przez cały rok, nawet zimą. Warto również unikać korzystania z obiegu wewnętrznego powietrza, ponieważ może to przyspieszyć gromadzenie się wilgoci. Regularne wietrzenie kabiny to kolejny skuteczny sposób na zmniejszenie wilgotności.
Domowe sposoby radzenia sobie z wilgocią w samochodzie obejmują umieszczenie wewnątrz woreczków z żwirkiem dla kota lub ryżem, które absorbują nadmiar wilgoci. W sklepach motoryzacyjnych można również znaleźć specjalne pochłaniacze wilgoci, które nie tylko ograniczą parowanie szyb, ale także pomogą zapobiec rozwojowi pleśni i grzybów w kabinie.
Koniecznie trzeba też utrzymywać wnętrze auta w czystości, a to oznacza regularne sprzątanie dywaników i mycie szyb od wewnątrz, aby zbierające się na nich tłuszcz i brud nie przyciągały wilgoci. Zaleca się także korzystanie ze specjalnych preparatów “antypara", które zawierają substancje obniżające napięcie powierzchniowe wody, co sprawia, że para wodna nie tworzy kropli, a zamiast tego rozprasza się w postaci cienkiej warstwy. Z kolei polimery i silikony tworzą na szybie ochronną warstwę, która utrudnia osadzanie się pary wodnej, a substancje antystatyczne zapobiegają gromadzeniu się kurzu i brudu.