Co trzeba wiedzieć, wybierając olej

Jedna z najważniejszych motoryzacyjnych prawd mówi, że kluczowym czynnikiem decydującym o stanie technicznym jednostki napędowej jest olej silnikowy. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele różnych produktów, spośród których kierowcy mogą wybrać ten, najlepiej pasujący do silnika ich auta.

Co trzeba i warto wiedzieć dokonując tego wyboru?

Oleje syntetyczne

Oleje silnikowe dzielą się na trzy rodzaje: syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. To co je odróżnia to tzw. olej bazowy, który stanowi od 75 do 90% produktu - w zależności od jego formulacji. Obecnie najwięcej uwagi producenci poświęcają olejom syntetycznym, czego efektem są produkty o lepszych właściwościach niż ich naturalne odpowiedniki. Wykorzystywane w ich produkcji syntetyczne bazy olejowe działają skuteczniej, ponieważ są produkowane na bazie zaawansowanych procesów chemicznych, w związku z czym ich struktura, a co za tym idzie właściwości mogą być precyzyjnie określane.

Reklama

- Oleje syntetyczne są bardziej stabilne termicznie, mogą pracować w wyższej temperaturze oraz przy większych naciskach na smarowane powierzchnie niż produkty półsyntetyczne czy mineralne. W połączeniu z dodatkami myjącymi szybko i skutecznie docierają do wszystkich zanieczyszczonych miejsc w silniku redukując osady. Wpływają także na zmniejszenie zużycia części silnika i oporów tarcia oraz wydłużają okres między wymianami oleju. W pełni syntetyczne oleje silnikowe, takie jak np. Shell Helix Ultra, szybciej docierają do kluczowych elementów jednostki napędowej, tworząc film smarny między jej ruchomymi częściami. Jest to szczególnie ważne podczas rozruchu, kiedy silnik jest najbardziej narażony na zużycie." - komentuje Cezary Wyszecki z Shell Polska.

Dodatki uszlachetniające

Choć kluczowe znaczenie w produkcji oleju ma zastosowanie najwyższej jakości bazy olejowej, dopiero w połączeniu z odpowiednimi dodatkami uszlachetniającymi tworzy ona produkt o pożądanych właściwościach. Szczególne znaczenie dla silnika mają: detergenty, antyoksydanty, środki dyspersyjne, modyfikatory tarcia i dodatki przeciwkorozyjne. Detergenty dbają o czystość silnika oraz neutralizują zagrażające mu kwasy. Antyoksydanty pomagają dłużej zachować odpowiednie właściwości oleju, zaś środki dyspersyjne usuwają szkodliwą sadzę i szlamy. Modyfikatory tarcia ułatwiają pracę ruchomych części, co z kolei ma bezpośredni wpływ na ograniczenie zużycia paliwa. Natomiast dodatki przeciwkorozyjne zabezpieczają silnik przed korozją.

Lepkość oleju

Niezwykle istotnym parametrem jest lepkość, która określa łatwość z jaką olej przepływa przy określonej temperaturze. Jeśli temperatura rośnie naturalnie lepkość oleju zmniejsza się i olej staje się rzadki, im jest zimniej, tym olej zaczyna bardziej gęstnieć. Wyróżnia się 6 klas olejów letnich i tyle samo zimowych, choć obecnie najpopularniejsze stają się wielosezonowe środki smarne. Produkty tego typu opisywane są przez dwie wartości podzielone myślnikiem, np.: 5W-40. Pierwsza cyfra pozwala określi w jakim zakresie niskich temperatur może pracować olej - im niższa jest wartość, tym niższa jest temperatura pracy środka smarnego. Druga cyfra określa parametry dla temperatur maksymalnych.

Niska temperatura płynięcia oraz ograniczenie do minimum czasu dotarcia oleju do najdalszych elementów jednostki napędowej, ułatwia uruchomienie silnika nawet w bardzo niskich temperaturach.

Właściwy dobór oraz wysoka jakość oleju silnikowego mają kluczowy wpływ na stan techniczny silnika każdego samochodu. Dlatego tak istotne jest, abyśmy posiadali podstawową wiedzę na temat produktów olejowych, by sięgać po te, które pomagają dbać o kondycję silników w naszych samochodach.

Dowiedz się więcej na temat: olej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy