Ciśnienie w oponach. Jakie jest prawidłowe, a czym grozi jazda na za niskim?
Prawidłowe ciśnienie w oponach samochodowych ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy oraz tempo zużycia ogumienia. Warto regularnie sprawdzać ciśnienie, żeby zmniejszyć ryzyko wystąpienia awarii lub utraty panowania nad pojazdem.
Spis treści:
Świadomość kierowców na temat ważności ciśnienia w oponach jest coraz lepsza, ale nadal wiele osób zapomina o tym, żeby regularnie sprawdzać jego wartość. Ta czynność zajmuje tylko chwilę i pozwala uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji.
Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?
Od lat funkcjonuje niepisana zasada, że uniwersalna wartość ciśnienia w oponach powinna wynosić 2,2 bara. Jest to uniwersalna i bezpieczna wartość w przypadku większości samochodów. Jednak w tej kwestii warto się kierować zaleceniami producenta samochodu.
Zalecane wartości zawsze znajdziemy na tabliczce znamionowej, umieszczonej przy kole zapasowym, okolicy wlewu paliwa, słupku przy drzwiach lub w bagażniku. Taką informację można znaleźć również w instrukcji obsługi samochodu. Często są tam umieszczone dwie wartości - rekomendowana i maksymalna. Tę drugą powinniśmy stosować, gdy podróżujemy z kompletem pasażerów i bagażem.
Zbyt niskie ciśnienie w oponach
Każdy kierowca powinien mieć świadomość do czego prowadzi zbyt niskie ciśnienie, a także czym grozi jazda na podwyższonym ciśnieniu. Na początek warto przyjrzeć się zbyt niskiemu ciśnieniu w kołach.
Podczas jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem w oponie uszkodzeniu ulega wewnętrzna struktura opony, zwiększają się opory toczenia (powodują większe zużycie paliwa), skraca się żywotność bieżnika, a zniekształcona powierzchnia kontaktu z podłożem pogarsza precyzję kierowania i stabilność podczas pokonywania zakrętów - jest to zjawisko "pływania" opon.
Samochód ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach jest bardziej podatny na zjawisko aquaplanningu, a taka opona może również się przegrzewać, co jest niebezpieczne podczas jazdy z wysoką prędkością.
Obniżone ciśnienie w oponach sprawdza się tylko podczas jazdy na bardzo dziurawych drogach i off-roadzie. Mniej powietrza w kołach polepsza właściwości trakcyjne na luźnej nawierzchni, a szczególnie w błocie i śniegu.
Zbyt wysokie ciśnienie w oponach
Opony z podwyższonym ciśnieniem są bardziej podatne na uszkodzenia w wyniku uderzenia w krawężnik lub dziurę w nawierzchni. Wyższe ciśnienie to mniejsza powierzchnia styku opony z drogą, co wpływa na pogorszenie przyczepności. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach pogarsza komfort jazdy i prowadzi do szybszego zużycia elementów zawieszenia.
Wśród zalet jazdy z podwyższonym ciśnieniem jest większa stabilność podczas pokonywania zakrętów oraz mniejsze opory toczenia, które pozwalają zredukować zużycie paliwa nawet o kilka procent.
***