Będzie można rejestrować "angliki"? Co o tym sądzisz?
Wiele wskazuje na to, że niedługo w Polsce, całkiem legalnie, zarejestrować będzie można samochód z kierownicą po prawej stronie!
29 września ubiegłego roku, w związku z brakiem możliwości zarejestrowania takiego auta na terenie naszego kraju, Komisja Europejska pozwała Polskę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Zdaniem urzędników z Brukseli Polska łamie unijną dyrektywę dotyczącą homologacji typów układów kierowniczych z 1970 roku, dyrektywę ramową o homologacji pojazdów silnikowych a także - co najważniejsze - traktat, który gwarantuje swobodny przepływ towarów w państwach członkowskich UE.
Obecnie pojazd z kierownica po prawej stronie może być zarejestrowany na terenie naszego kraju wyłącznie po przystosowaniu go do ruchu prawostronnego (czyli tzw. "przekładce" kierownicy) i po wydaniu specjalnej zgody przez Ministra Transportu. Urzędy odmawiają rejestracji tzw. "anglików" powołując się na dopuszczalną w prawie unijnym możliwość ograniczenia importu uzasadnioną względami bezpieczeństwa publicznego i ochrony zdrowia obywateli. Wg wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego ze stycznia ubiegłego roku, takie postępowanie jest zgodne z prawem.
Problem w tym, że z argumentacją polskich władz nie zgadzają się przedstawiciele Komisji Europejskiej, wg których nie ma konieczności specjalnego przystosowywania tego typu pojazdów do ruchu prawostronnego, skoro - bez żadnych problemów - można je zarejestrować w innych państwach Unii Europejskiej (chociażby w Niemczech).
Wygląda jednak na to, że "łagodna perswazja" unijnych urzędników przyniesie w końcu skutek. Kilka dni temu, na swoim profilu w jednym z serwisów społecznościowych, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - Sławomir Nowak - zamieścił taki oto wpis.
"Rozpoczynamy pracę nad możliwością rejestrowania aut z kierownicą po prawej stronie. Zbyt długo utrzymujemy tę niepotrzebną barierę."
Nie pozostawia on złudzeń, co do tego, że możliwość rejestracji na terenie Polski aut z kierownicą po prawej stronie, jest już wyłącznie kwestią czasu. Jak zniesienie tego obostrzenia wpłynie na poziom bezpieczeństwa na polskich drogach?
Przeciwnicy takiego rozwiązania twierdzą, że przełoży się to na wzrost liczby wypadków. Bezpieczne wyprzedzanie samochodem z kierownicą po prawej stronie jest u nas praktycznie niemożliwe, problem stwarza też oświetlenie.
Z drugiej strony trzeba jednak pamiętać, że stosunkowo duża liczba ofiar śmiertelnych na polskich drogach to wynik wieku naszego parku samochodowego. Średni wiek auta w Polsce - 14 lat - sugeruje, że wiele pojazdów, które legalnie poruszają się po naszym kraju pozbawionych jest podstawowych dziś systemów bezpieczeństwa, jak np.: ABS, poduszki powietrzne czy kontrola trakcji. Otwarcie granic na pojazdy z kierownicą po prawej stronie pozwoliłoby zapewne odmłodzić nasz tabor, co - przynajmniej teoretycznie - powinno przełożyć się na zmniejszenie śmiertelności wśród ofiar wypadków drogowych.
A jakie jest twoje zdanie w kwestii rejestrowana w Polsce tzw. "anglików"?