Awaria nawiewu w samochodzie. Co robić, gdy nie działa?
Zaparowane szyby w samochodzie mogą w znaczący sposób ograniczać widoczność. Wobec tego, bardzo ważne jest korzystanie z nawiewu w trakcie jazdy. Jednak co zrobić w sytuacji, gdy nawiew nie działa? Okazuje się, że przyczyn awarii może być kilka. W niektórych przypadkach nie obejdzie się bez wizyty u mechanika.
Zjawisko parowania szyb w samochodzie możemy obserwować najczęściej w sezonie jesienno-zimowym. Wynika to ze znaczącej różnicy temperatur panujących na zewnątrz oraz wewnątrz pojazdu. Taka sytuacja sprzyja pojawianiu się wilgoci. To właśnie wilgoć w środku samochodu odpowiada za parowanie szyb.
Parowaniu szyb może sprzyjać przechowywanie w aucie wilgotnych kurtek bądź parasolek. Innym powodem może być zapchany filtr kabinowy. Z tego względu warto wymieniać rzeczony komponent przynajmniej raz w roku.
Do walki z zaparowanymi szybami najczęściej używamy nawiewu. Ciepłe powietrze skierowane na szybę może w dość krótkim czasie pomóc w pozbyciu się problemu. Warto wspomnieć, że w niektórych sytuacjach skuteczne okazuje się również włączenie klimatyzacji.
Co jednak zrobić, gdy po włączeniu nawiewu zaparowane szyby pozostają zaparowane? Wówczas nierzadko okazuje się, że komponent jest zepsuty.
Nawiew w samochodzie nie działa, a szyby są zaparowane – co robić w takiej sytuacji? Lepiej nie bagatelizować problemu – nie dość, że utrudniamy sobie wówczas widoczność, to jeszcze narażamy się na mandat (wynika to z art. 66 ustawy Prawo o ruchu drogowym). Przyczyn usterki może być kilka. Nierzadko zdarza się, że nawiew nie działa z powodu przepalonego bezpiecznika. W takim przypadku wystarczy wymienić podzespół. Tak zwane tabliczki bezpiecznikowe są najczęściej usytuowane w deskach rozdzielczych.
Innymi przyczynami niedziałającego nawiewu mogą być:
- uszkodzony przekaźnik dmuchawy;
- uszkodzony rezystor dmuchawy;
- zatkany wlot powietrza;
- usterka silnika napędzającego wentylator;
- uszkodzony przełącznik w panelu sterującym nawiewem.
O ile wymiana bezpiecznika nie wydaje się skomplikowana, o tyle uszkodzenie rezystora dmuchawy, silnika napędzającego wentylator bądź bardziej wymagające awarie mogą już wymagać wizyty u mechanika. Dotyczy to w szczególności tych osób, które nie są obyte z motoryzacją i dokonywaniem samodzielnych napraw w aucie.
Co ciekawe, istnieją specjalne preparaty, które mogą zapobiegać parowaniu szyb w samochodzie. Chcąc zminimalizować ryzyko występowania rzeczonego zjawiska, możemy również zaopatrzyć się w specjalne pochłaniacze wilgoci.
Koszt naprawy nawiewu w samochodzie zależy od rodzaju samochodu oraz stopnia skomplikowania awarii. Z tego powodu, rozstrzał cenowy jest dość duży – od około 100 zł do nawet 1000 zł lub więcej (w przypadku poważniejszych usterek).