Awaria nawiewu w samochodzie. Co robić, gdy nie działa?

Zaparowane szyby w samochodzie mogą w znaczący sposób ograniczać widoczność. Wobec tego, bardzo ważne jest korzystanie z nawiewu w trakcie jazdy. Jednak co zrobić w sytuacji, gdy nawiew nie działa? Okazuje się, że przyczyn awarii może być kilka. W niektórych przypadkach nie obejdzie się bez wizyty u mechanika.

Zaparowane szyby w aucie. Czy nawiew jest zepsuty?

Zjawisko parowania szyb w samochodzie możemy obserwować najczęściej w sezonie jesienno-zimowym. Wynika to ze znaczącej różnicy temperatur panujących na zewnątrz oraz wewnątrz pojazdu. Taka sytuacja sprzyja pojawianiu się wilgoci. To właśnie wilgoć w środku samochodu odpowiada za parowanie szyb. 

Parowaniu szyb może sprzyjać przechowywanie w aucie wilgotnych kurtek bądź parasolek. Innym powodem może być zapchany filtr kabinowy. Z tego względu warto wymieniać rzeczony komponent przynajmniej raz w roku

Do walki z zaparowanymi szybami najczęściej używamy nawiewu. Ciepłe powietrze skierowane na szybę może w dość krótkim czasie pomóc w pozbyciu się problemu. Warto wspomnieć, że w niektórych sytuacjach skuteczne okazuje się również włączenie klimatyzacji.

Reklama

Co jednak zrobić, gdy po włączeniu nawiewu zaparowane szyby pozostają zaparowane? Wówczas nierzadko okazuje się, że komponent jest zepsuty. 

Co robić, gdy nawiew w samochodzie nie działa?

Nawiew w samochodzie nie działa, a szyby są zaparowane – co robić w takiej sytuacji? Lepiej nie bagatelizować problemu – nie dość, że utrudniamy sobie wówczas widoczność, to jeszcze narażamy się na mandat (wynika to z art. 66 ustawy Prawo o ruchu drogowym). Przyczyn usterki może być kilka. Nierzadko zdarza się, że nawiew nie działa z powodu przepalonego bezpiecznika. W takim przypadku wystarczy wymienić podzespół. Tak zwane tabliczki bezpiecznikowe są najczęściej usytuowane w deskach rozdzielczych. 

Innymi przyczynami niedziałającego nawiewu mogą być:  

  • uszkodzony przekaźnik dmuchawy; 
  • uszkodzony rezystor dmuchawy; 
  • zatkany wlot powietrza; 
  • usterka silnika napędzającego wentylator; 
  • uszkodzony przełącznik w panelu sterującym nawiewem.

O ile wymiana bezpiecznika nie wydaje się skomplikowana, o tyle uszkodzenie rezystora dmuchawy, silnika napędzającego wentylator bądź bardziej wymagające awarie mogą już wymagać wizyty u mechanika. Dotyczy to w szczególności tych osób, które nie są obyte z motoryzacją i dokonywaniem samodzielnych napraw w aucie.

Co ciekawe, istnieją specjalne preparaty, które mogą zapobiegać parowaniu szyb w samochodzie. Chcąc zminimalizować ryzyko występowania rzeczonego zjawiska, możemy również zaopatrzyć się w specjalne pochłaniacze wilgoci.

Koszt naprawy nawiewu w samochodzie zależy od rodzaju samochodu oraz stopnia skomplikowania awarii. Z tego powodu, rozstrzał cenowy jest dość duży – od około 100 zł do nawet 1000 zł lub więcej (w przypadku poważniejszych usterek).

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zaparowane szyby w samochodzie | porady dla kierowców
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy