Używany Volkswagen Tiguan (2007-2016)
Prawdziwy hit na rynkach pierwotnym i wtórnym. Tiguan imponuje jakością wykonania i przekonuje kosztami eksploatacji. Niestety, jest wyjątkowo drogi i nie chce tanieć!
● SILNIKI BENZYNOWE 1.4-2.0 (122-211 KM), DIESEL 2.0 (110-170 KM) ● długość 442 cm ● rozstaw osi 260 cm ● prześwit 17 cm ● lata produkcji: 2007-2016
Tiguan to tradycyjna stylizacja i supernowoczesne silniki. O dziwo, diesle wypadają tu lepiej niż odmiany benzynowe.
Funkcjonalność, nadwozie
Volkswagen Tiguan bazuje na rozwiązaniach technicznych modelu Golf. Pod względem funkcjonalności plasuje się gdzieś pomiędzy Golfem Plusem a Touranem. Z powodzeniem spełnia funkcję samochodu rodzinnego.
Kapitalną zaletą modelu była możliwość daleko idącej personalizacji auta, przez osoby, które kupowały go w salonie. Producent przewidywał specyfikację standardową Trend&Fun, luksusową Sport&Style oraz terenową Track&Field. Ta ostatnia (prezentowana na zdjęciu poniżej) wyróżnia się "podciętym" zderzakiem przednim, co realnie ułatwia pokonywanie stromych podjazdów bez obawy o uszkodzenie plastików czy lakieru.
Silniki
Jak przystało na Volkswagena, gama silnikowa jest naprawdę duża. Niestety - wszystkie propozycje są nowoczesne, a co za tym idzie - drogie w serwisowaniu.
Paradoksalnie, osobom, które szukają czegoś pewnego, polecamy diesla. Jest tylko jeden, 2.0 TDI CR, ale za to w czterech wersjach mocy (110, 140, 170 i 177 KM). Rozsądne optimum to wersja 140-konna. Zużywa średnio od 5 do 8 l paliwa, umożliwia przyspieszanie do 100 km/h w czasie ok. 10 sekund a utrzymanie autostradowej prędkości 140 km/h nie jest dla niego wyzwaniem. Wersje 170 oraz 177 KM są oczywiście bardziej dynamiczne, ale też droższe w naprawach (mają m.in. droższe wtryskiwacze).
Zwolennicy wersji benzynowych mają do wyboru wyłącznie silniki turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Nawet najsłabszy (1.4 TSI) ma dobre osiągi, ale żaden nie nadaje się do montażu instalacji LPG. Technicznie jest to możliwe, ale nie ma ekonomicznego uzasadnienia.
Awaryjność
Najwięcej problemów przysparzają wersje benzynowe 1.4 TSI - nagminnie dochodzi w nich do rozciągnięcia łańcucha rozrządu. Wersja wyposażona w podwójne doładowanie (turbosprężarkę i kompresor) jest pod tym względem szczególnie niedopracowana: mogą się w niej nawet wypalić tłoki.
Użytkownicy modeli TSI sygnalizują także ponadnormatywne zużycie oleju - to już z kolei kwestia poszczególnych egzemplarzy.
Typowe dla wszystkich wersji silnikowych są problemy z działaniem elektrycznego hamulca pomocniczego - na szczęście ujawniają się dopiero przy przebiegach większych niż 200 tys. km.
Spore ryzyko wiąże się z zakupem wersji z dwusprzęgłową skrzynią DSG. To najlepsza konstrukcja w swojej klasie, ale z wiekiem okazuje się kosztowna w eksploatacji. Naszym zdaniem - jeśli samochód jest z pewnej ręki i ma udokumentowany przebieg niższy niż 150 tys. km, warto zaryzykować zakup DSG. Jeśli w grę wchodzi auto sprowadzane, lepiej poprzestać na wersjach ze skrzyniami ręcznymi.
Napęd 4x4 oraz zawieszenie to dla odmiany bardzo mocne strony samochodu. Są odporne zarówno na jakość nawierzchni jak też na intensywną eksploatację.
Koszty
Volkswagen Tiguan należy do najdroższych modeli w swojej klasie. Ceny części zamiennych są dla odmiany umiarkowane - podaż nowych i używanych elementów jest bardzo duża, ponieważ były i są nadal montowane w różnych modelach Volkswagena, Audi, Seata i Skody. Najdroższe wydatki serwisowe to serwis skrzyni DSG (nawet zwykła wymiana oleju kosztuje ok. 1000 zł), wymiana rozrządu w silnikach TSI (kolejne 1000 zł) i wymiana wtryskiwaczy w 170-konnych dieslach (ok. 4 tys. zł). Dość umiarkowana jest natomiast cena wymiany sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym (łącznie niewiele ponad 2 tys. zł).
Sytuacja rynkowa
Na zakup Tiguana trzeba przygotować minimum 40 tys. zł. W tej cenie można już kupić wielu konkurentów w idealnym stanie (doskonały przykład z drugiego końca skali to Renault Koleos). Z drugiej strony - użytkownicy cieszą się z niewielkiej utraty wartości i zainteresowania potencjalnych nabywców. Zadbane egzemplarze sprzedają się niemal od ręki. W ogłoszeniach dominują dobrze wyposażone diesle z napędem na cztery koła. Nie brakuje krajowych ofert.
2007: rozpoczęcie produkcji
2008: nowe silniki 2.0 TSI oraz 2.0 TDI CR w wersji 170 KM
2009: wszystkie diesle otrzymują obligatoryjnie filtr cząstek stałych
2010: wszystkie automatyczne skrzynie zostają zastąpione skrzyniami DSG
2011: lifting nadwozia
- Napęd na przednie koła.
- Napęd na cztery koła. Stale napędzany jest przód, a tył "dołącza się" w razie uślizgu kół przednich. Za rozdział odpowiedzialne jest sprzęgło międzyosiowe Haldex i elektronika sterująca. Kierowca nie ma możliwości ingerencji w napęd. Do jazdy w terenie najlepiej nadają się auta z pakietem Track&Field.
- Silniki benzynowe Prawdziwy kalejdoskop nowości technicznych. Bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie i masa elektroniki. Koszty serwisowania takie jak diesli.
- Turbodiesel 2.0 TDI 110/140 KM Najbardziej popularne na rynku. Optimum to wersja 140 KM. To silniki z zasilaniem common rail (nie pękają głowice) i poprawionym układem smarowania.
- Turbodiesel 2.0 TDI PD 170 KM Taki jak wersje 140 KM, ale ma droższy osprzęt - w tym wtryskiwacze, które nie podlegają regeneracji. Można je tylko czyścić ultradźwiękowo.
- Kupując diesla z przebiegiem zbliżającym się do 200 tys. km lub większym warto zlecić kontrolę pompy oleju.
- Zakup wersji z początkowego okresu produkcji ze skrzynią DSG jest ryzykowny - ten podzespół może już wymagać naprawy.
+ Wysoki komfort jazdy.
+ Ekonomiczne i dynamiczne diesle.
+ Prosty, ale sprawnie działający napęd na cztery koła.
+ Pakiety umożliwiające personalizację samochodu.
- Wysokie ceny egzemplarzy używanych.
- Dużo aut powypadkowych.
- http://volkswagen.auto.com.pl/ - baza wiedzy o Volkswagenach.
- http://vw-clubpolska.pl/ - forum poświęcone różnym modelom Volkswagena. Tiguan jest jedną z "zakładek".
- http://www.mytiguan.com/ - obszerne, australijskie forum poświęcone modelowi Tiguan - niestety po angielsku.
Ceny dotyczą wersji 2.0 TDI 4MOTION
- Amortyzatory przednie - 650 zł
- Zestaw rozrządu - 850 zł
- Klocki hamulcowe przednie - 240 zł
- Tarcze hamulcowe przednie - 450 zł
- Sprzęgło - 2280 zł
- Opony 215/65 R16 (komplet) - 1600 zł
SUMA 6070 zł
80 000 zł
Nowe auto innej marki z salonu albo 4-letni Tiguan w idealnym stanie. Trzeba się poważnie zastanowić co jest lepszym wyborem.
65 000 zł
Duży wybór modeli, także tych świetnie wyposażonych z pakietami, np. Sport&Style.
50 000 zł
Optymalna kwota na zakup używanego Tiguana. Przy odrobinie szczęścia można coś utargować.
44 000 zł
Taki budżet pozwala na wybór ładnego egzemplarza z lat 2003-2005.
37 000 zł
Absolutne minimum. Auta w najgorszym stanie, często nie nadają się do eksploatacji.
Trudno pogodzić się z cenami Tiguana, ale tak naprawdę jest on wart tych pieniędzy, pod warunkiem że mówimy o optymalnej wersji 2.0 TDI 4MOTION (może być z automatyczną skrzynią biegów). Benzynowy Tiguan nie jest tak niezawodny, silniki 1.4 i 2.0 TSI mają swoje typowe wady, często kosztowne w usunięciu.
VOLKSWAGEN TIGUAN (2007-2016): NASZ TYP
2.0 TDI z napędem na cztery koła z terenowym pakietem Track&Field lub luksusowym Sport&Style.
OCENA 4/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 30/2016