Używany Volkswagen New Beetle (1998-2010)

VW New Beetle cieszył się popularnością tylko na samym początku produkcji. Choć zapoczątkował modę na retro, nie był jej najbardziej udanym przejawem.

Podwoziowo New Beetle jest tożsamy z takimi modelami jak Golf IV i Audi A3, co zmniejsza koszty serwisu.
Podwoziowo New Beetle jest tożsamy z takimi modelami jak Golf IV i Audi A3, co zmniejsza koszty serwisu.Motor
Jakość plastików: zadowalająca, nawet lepsza niż w Golfie IV. Climatronic nie występował.Motor

Nowe wcielenie klasycznego Garbusa budziło spore kontrowersje. Z jednej strony - stylizacja nawiązująca do lat minionych i miłe dla oka "smaczki" w rodzaju wazonika na desce rozdzielczej. Z drugiej - brak najbardziej charakterystycznej cechy poprzednika, czyli silnika bokser za tylną osią. Cała technologia pochodziła z VW Golfa IV, za to cena była wyraźnie wyższa. Po krótkim okresie zachwytu, zwłaszcza ze strony klientów amerykańskich, zainteresowanie spadło. Mimo spadającego popytu, New Beetle utrzymał się w produkcji aż przez dwanaście lat z jednym liftingiem w 2006 roku.

Zaleta - indywidualność

New Beetle w rzeczywistości zapoczątkował modę na tzw. retro-look, czyli samochody nawiązujące do swoich klasycznych odpowiedników. Użytkownicy New Beetle’a zazwyczaj także nie szczędzą mu ciepłych słów: samochód budzi pozytywne uczucia, cieszy oko i daje radość z użytkowania. Rzadko ulega poważnym awariom, a dzięki konstrukcji "modularnej", identycznej z innymi samochodami koncernu VW z tych lat, nie pochłania dużych wydatków na naprawy. New Beetle dobrze nadaje się dla par, które nie mają jeszcze dzieci, chyba że ma być użytkowany jako drugie auto w rodzinie. Kabriolet to natomiast idealny fun-car na ciepłe dni.

W gamie silników znajdziemy same doskonale znane jednostki - wybór był ogromny. Podstawowa jednostka 1.4 nadaje się tylko do użytku w mieście. Nieco większe silniki benzynowe 1.6 i 2.0 mają 8 zaworów i moc 102-116 KM. Archaiczna konstrukcja jest ich zaletą - idealnie nadają się do zasilania LPG, czego nie da się powiedzieć o 20-zaworowej jednostce 1.8 wyposażonej w turbodoładowanie. Z drugiej strony - New Beetle 1.8 turbo to prawdziwe GTI. Beetle Turbo ma charakterystyczny akcent w postaci wysuwanego spoilera nad tylną szybą.

Sporadycznie na rynku pojawiają się wersje z silnikami 5-cylindrowymi 2.3 V5 (20V) i rzędowym 2.5, dostępnym tylko na rynku  amerykańskim i to po liftingu. Sporym zainteresowaniem cieszą się natomiast New Beetle TDI: wszystkie mają silnik 1.9. Aż do liftingu wytwarzano prostą wersję 90-konną z pompą wtryskową, równolegle jednak była w ofercie odmiana z pompowtryskiwaczami (101-105 KM).

Wady - głównie drobne

W egzemplarzach sprzed liftingu zaczynają już dość powszechnie ujawniać się wady wynikające z drobnych niedopracowań konstrukcyjnych. Czasem bywają one zabawne: wciskamy guzik otwierania bagażnika w kabinie, ale zanim zdążymy dobiec do tyłu auta, klapa "osiada" i mechanizm znów się blokuje. Bardziej frustrująca bywa niemożność wymiany żarówki przedniego reflektora - z tym zadaniem nie poradzimy sobie gołymi rękami. Przed zakupem sprawdźmy, czy działają światła hamulcowe - awarie ich włącznika to norma.

Mechanika nie należy do zawodnych, jednak nie radzimy interesować się autami z USA z automatyczną skrzynią biegów. Jej wytrzymałość często kończyła się na 100 tys. km, a potem wymagała remontu.

Jeśli chodzi o zawieszenie, jest niemal równie proste i niezawodne co w klasycznym Garbusie, ale zamiast drążków skrętnych zastosowano sprężyny śrubowe - z przodu w kolumnach McPhersona, z tyłu - współpracujące z belką skrętną. Dzięki pokrewieństwu z Golfem IV, części dostaniemy dosłownie w każdym sklepie motoryzacyjnym.

Do zalet Beetle’a należy niezły poziom wyposażenia: prawie wszystkie samochody mają klimatyzację manualną, seryjnie stosowano 6 airbagów i układy ABS oraz ESP.

Do wielkiej rzadkości należą pojazdy kupione w Polsce - większość pochodzi z Niemiec, krajów Beneluksu lub Stanów Zjednoczonych i zwykle ma za sobą jakieś przygody blacharskie. Przez długi czas New Beetle trzymał wręcz zaporowe ceny, obecnie zdecydowanie potaniał. Samochodów po liftingu jest bardzo mało (głównie nieciekawe i powypadkowe oferty z USA), a ewenementem jest Beetle z silnikiem turbo.

Volkswagen New Beetle (1998-2010)

Używany Volkswagen New Beetle (1998-2010)

Cabrio (od 2002 r.)Motor
Tył po liftingu (2006 r.)Motor
New Beetle dość luźno nawiązuje kształtami do klasyki. W 2011 r. zadebiutował następca: Beetle.Motor
Podwoziowo New Beetle jest tożsamy z takimi modelami jak Golf IV i Audi A3, co zmniejsza koszty serwisu.Motor
W wielu egzemplarzach znajdziemy atrakcyjną dla oka, jasną tapicerkę foteli.Motor
Malutki obrotomierz po prawej stronie jest nieczytelny.Motor
Charakterystycznym punktem tablicy przyrządów New Beetle’a jest mały wazonik. Jakość plastików: zadowalająca, nawet lepsza niż w Golfie IV. Climatronic nie występował.Motor
Jak wymienić żarówkę? Bez zdjęcia zderzaka lub reflektora to prawie niemożliwe.Motor
Bagażnik jest bardzo wąski, a tylnej kanapy nie da się dzielić. 210 litrów to mniej niż w Volkswagenie Polo.Motor
Awarie układu doładowania w TDI: zatarte kierownice turbiny, nieszczelności w przewodach podciśnienia.Motor
TDI to najbardziej atrakcyjna wersja New Beetle’a. Inna dobra konfiguracja: 1.6 z LPG.Motor

Podsumowanie

Choć w istocie VW Beetle nie jest mistrzem praktyczności, ma swój nieodparty urok. Jest jednak nadal znacznie droższy od Golfa, a zatem to propozycja dla fana (lub fanki) oryginalnej stylizacji. Z drugiej strony - koszty utrzymania zadbanych egzemplarzy są niskie.

Volkswagen New Beetle: historia modelu1994: pierwszy koncept New Beetle’a.1998: prezentacja modelu. Rozpoczęcie produkcji w Niemczech i Meksyku.2000: limitowana do 250 sztuk wersja RSI 3.2 VR6 4x4. Do gamy dołącza wersja TDI 90 KM.2002: prezentacja kabrioletu.2003: silnik TDI z pompowtryskiwaczami.2005: lifting modelu, nowe tylne lampy, mocniejszy silnik TDI i nowy silnik 2.5 R5 20V (na rynek USA).2010: zakończenie produkcji.

Volkswagen New Beetle: typowe usterki i problemyVW New Beetle nie należy do samochodów bardzo awaryjnych. Usterki dotyczą głównie drobiazgów.

  • Usterki zamka tylnej klapy - po wciśnięciu przycisku w kabinie klapa otwiera się, a następnie natychmiast zamyka.
  • Awarie skrzyni automatycznej - głównie w samochodach z USA.
  • Usterki układu doładowania w silniku TDI.
  • Pękające i łamiące się elementy na tablicy przyrządów.
  • Choć nie jest to usterka, problem stanowi bardzo trudna wymiana żarówki z przodu.

Volkswagen New Beetle: warto poszukać

  • Konfiguracji 1.6 + LPG.
  • Auta z silnikiem 1.8 turbo.
  • Wersji 1.9 TDI PD.

Volkswagen New Beetle: tego unikaj

  • Wersji 2.3 V5.
  • Tanich aut z USA, zwłaszcza z automatyczną skrzynią.
Wersja
1.4
1.6
1.8 T
1.8 TS
2.0
2.3
2.5
Silnik
benzynowy
benzynowy
benz. turbo
benz. turbo
benzynowy
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1390 cm3
1595 cm3
1781 cm3
1781 cm3
1984 cm3
2324 cm3
2480 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/8
R4/20
R4/20
R4/8
VR5/20
R5/20
Moc maksymalna
75 KM
102 KM
150 KM
180 KM
116 KM
170 KM
150 KM
Maksymalny
moment obrotowy
126 Nm
148 Nm
210 Nm
220 Nm
170 Nm
220 Nm
209 Nm
Osiągi
 
 
 
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
161 km/h
179 km/h
203 km/h
210 km/h
185 km/h
211 km/h
204 km/h
Przysp. 0-100 km/h
14,6 s
11,5 s
9,0 s
8,6 s
10,9 s
8,7 s
8,4 s
Średnie zużycie
paliwa w l/100 km
7,1
7,5
8,1
9,0
8,7
8,9
9,2
Wersja
1.9 TDI
1.9 TDI PD
1.9 TDI PD
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1896 cm3
1896 cm3
1896 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/8
R4/8
Moc maksymalna
90 KM
101 KM
105 KM
Maks. moment obrotowy
210 Nm
240 Nm
240 Nm
Osiągi
 
 
 
Prędkość maksymalna
168 km/h
178 km/h
180 km/h
Przysp. 0-100 km/h
14,4 s
12,4 s
11,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
6,5
5,1
5,4

Tekst: Jerzy Krawczyk, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas