Używany Volkswagen Golf Plus (2004-2013)

Ten model to ogniwo pośrednie między Golfem V a Touranem. Jest naprawdę dopracowany i niezawodny, o ile wystrzegać się niektórych wersji silnikowych.

Po prostu podwyższony Golf? Nie do końca, bo we wnętrzu znalazło się trochę więcej funkcjonalnych rozwiązań.
Po prostu podwyższony Golf? Nie do końca, bo we wnętrzu znalazło się trochę więcej funkcjonalnych rozwiązań.Motor

Rynek wymusza, żeby linie modelowe producentów nieustająco rosły. 40 lat temu Volkswagen oferował 6 modeli. Obecnie jest ich trzykrotnie więcej. Golf Plus to właśnie przejaw walki o każdy skrawek rynku: zaprezentowano go w 2004 r. jako alternatywę dla tych, którzy nie chcieli kombi jako zbyt nieporęcznego, a zarazem nie mieli zamiaru przepłacać za dość drogiego Tourana.

Golf Plus bazuje na podwoziu standardowego Golfa V generacji, otrzymał jednak zupełnie inne wnętrze. Co ciekawe, pojawiło się ono ponownie w 2007 r. w modelu Tiguan. Aby nie szkodzić sprzedaży minivana Touran, Volkswagen nie zaoferował siedmioosobowego Golfa - zresztą przy długości 420 cm i tak byłoby to zadaniem karkołomnym. Zamiast tego postawiono na superwygodne wnętrze dla 4 lub 5 osób.

Przestronność zdecydowanie zaskakuje na plus. Tylna kanapa przesuwa się w zakresie 16 cm

Podniesiono mocowania foteli o 7,5 cm z przodu i o 8,5 cm z tyłu, dzięki czemu wsiadanie jest łatwiejsze i podróżuje się w bardziej naturalnej pozycji. Dach poprowadzono o 9,5 cm wyżej, rozstawem osi Golf Plus nie odbiega natomiast od wersji standardowej. Postarano się też, żeby drzwi były naprawdę długie i dawały jak najlepszy dostęp do wnętrza. Ciekawy gadżet to tylne lampy w technice LED: Golf Plus był pierwszym autem kompaktowym z tym rozwiązaniem.

Do przodu i do tyłu

Skądś to już znamy. Identyczne wnętrze ma wszak miejski SUV Tiguan (debiut w 2007 r.). Kierownica wielofunkcyjna to rzadkość. W 2008 r. zmieniono wygląd konsoli środkowej.Motor

Jednym z rozwiązań podnoszących praktyczność jest przesuwna tylna kanapa: zakres ruchu to 16 cm. Można przesuwać lewą (większą) i prawą część oddzielnie oraz opuścić środkowy fragment do poziomu, tworząc stolik dla pasażerów z tyłu. Stoliki mogą znajdować się również w oparciach przednich foteli. Jedyne, na co można narzekać w kabinie Golfa Plus, to widoczność - dolne krawędzie szyb są umieszczone wysoko, a przednie słupki ograniczają pole widzenia na boki.

Niemieckie rankingi niezawodności wystawiają temu modelowi prawdziwą laurkę: w szczególności DEKRA uznała go za jednego z królów niezawodności. Rzeczywiście, poważne usterki Golfa Plus to rzadkość, chyba że ktoś... skusi się na jedną z niepolecanych wersji silnikowych: 1.4 TSI Twincharger lub 2.0 TDI PD.

W pierwszej z tych jednostek uszkodzeniu ulega łańcuch rozrządu, sprzęgło kompresora, a w niektórych autach ujawnia się wada fabryczna - wypalenie pierścieni tłokowych i brak kompresji. W dwulitrowym dieslu z pompowtryskiwaczami zdarzają się dość powszechnie pęknięcia głowicy cylindrów. Najbezpieczniejsze propozycje to 1.4 i 1.6 MPI. Oba nadadzą się do zasilania LPG, choć zbiornik montowany we wnęce na koło zapasowe będzie raczej mały. W ofercie była nawet fabryczna wersja z gazem: model Bifuel-g.

Trzymaj się diesli

Na rekomendację zasługuje zarówno starszy silnik 1.9 TDI PD, jak i nowoczesne jednostki z common rail. Ciekawostką jest rzadko spotykany silnik 2.0 TDI CR 110 KM - trafiają się auta bez DPF-u. Obecność tego ekologicznego elementu trzeba sprawdzać, dekodując VIN - mógł wystąpić w każdym z diesli. Zdarzają się zresztą nietypowe konfiguracje, jak np. 1.9 TDI z 7-stopniowym DSG.

Wszystkie Golfy Plus mają ESP, natomiast trafiają się bazowe wersje 1.4 bez klimatyzacji. Na rynku sporo jest odmian specjalnych, jak United (specjalna tapicerka, alufelgi 16-calowe) czy Goal. W autach z końca produkcji pojawia się system automatycznego parkowania ParkAssist. Rzadko spotykana wersja to CrossGolf: podwyższony Golf Plus z plastikowymi poszerzeniami. O napędzie 4x4 nie ma w nim mowy.

Volkswagen Golf Plus (2004-2013)

Używany Volkswagen Golf Plus (2004-2013) - więcej informacji

Volkswagen SportsvanVolkswagen
Dzięki dużej odległości między kanapą a podłogą z tyłu, siedzi się w naturalnej pozycji. Tapicerka jest trwała.Motor
Fotele nie męczą nawet w długiej podróży.Motor
Większość aut to diesle, niestety przeważnie nieudane 2.0 TDI PD. Polecamy auta z wtryskiem common rail.Motor
Bliski ideału bagażnik ma pojemność od 395 do 1450 l. Środkowa część kanapy może być złożona oddzielnie i posłużyć za stolik.Motor
Skądś to już znamy. Identyczne wnętrze ma wszak miejski SUV Tiguan (debiut w 2007 r.). Kierownica wielofunkcyjna to rzadkość. W 2008 r. zmieniono wygląd konsoli środkowej.Motor
Używany Volkswagen Golf Plus (2004-2013)Motor
Po prostu podwyższony Golf? Nie do końca, bo we wnętrzu znalazło się trochę więcej funkcjonalnych rozwiązań.Motor
Koło zamachowe łączone ze skrzynią DSG jest mniej trwałe niż przy skrzyni manualnej.Volkswagen

Volkswagen Golf Plus (2004-2013) - podsumowanie

Golf Plus zbiera same plusy: za bardzo wysoką jakość wykonania, za wyjątkowo wygodne wnętrze ze sporymi możliwościami aranżacji i za szeroką gamę silników. Te wszystkie zalety uzasadniają także „plus” do ceny w stosunku do normalnego Golfa V/VI. Minusy? Przede wszystkim silniki TDI PD i wczesne jednostki benzynowe TSI.

Volkswagen Golf Plus: historia modelu2004: debiut Golfa Plus, bazującego na technice Golfa V.2006: uterenowiona wersja Cross (napęd 2WD).2008: lifting nadwozia - zmieniony przód, odświeżone wnętrze, nowe silniki 1.4 TSI TC i 2.0 TDI CR.2013: prezentacja następcy. Otrzymuje nazwę Sportsvan.

Volkswagen Golf Plus: typowe usterki i problemy

  • Uszkodzenia sprzęgła kompresora, a nawet przypadki wypalenia pierścieni tłoków: przypadłości silnika 1.4 TSI TC.
  • Nietrwałe turbosprężarki: problem silnika 1.2 TSI.
  • Pękanie głowicy: wada diesla 2.0 TDI.
  • Drobne usterki elektryki: nie działają elektryczne szyby, wypalają się diody w tylnych lampach.
Wersja
1.2 TSI
1.4 TSI
1.4 TSI TC
1.6 MPI
2.0 FSI
Silnik
benz. turbo
benz. turbo
benz. t+k
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1197 cm3
1390 cm3
1390 cm3
1595 cm3
1984 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/16
R4/16
R4/8
R4/16
Moc maksymalna
105 KM
122 KM
170 KM
102 KM
150 KM
Maksymalny moment obrotowy
175 Nm
200 Nm
240 Nm
148 Nm
200 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
188 km/h
216 km/h
194 km/h
180 km/h
205 km/h
Przysp. 0-100 km/h
11,3 s
8,3 s
10,1 s
12,0 s
9,2 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
5,5
7,4
6,6
7,7
8,3
Wersja
1.6 TDI
1.9 TDI
2.0 TDI
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1598 cm3
1896 cm3
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/8
R4/16
Moc maksymalna
105 KM
105 KM
140 KM
Maksymalny moment obrotowy
250 Nm
250 Nm
320 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
184 km/h
186 km/h
202 km/h
Przysp. 0-100 km/h
12,1 s
12,1 s
9,7 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
4,3
5,5
5,7

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas