Używany Volkswagen Golf Plus (2004-2013)
Ten model to ogniwo pośrednie między Golfem V a Touranem. Jest naprawdę dopracowany i niezawodny, o ile wystrzegać się niektórych wersji silnikowych.
Rynek wymusza, żeby linie modelowe producentów nieustająco rosły. 40 lat temu Volkswagen oferował 6 modeli. Obecnie jest ich trzykrotnie więcej. Golf Plus to właśnie przejaw walki o każdy skrawek rynku: zaprezentowano go w 2004 r. jako alternatywę dla tych, którzy nie chcieli kombi jako zbyt nieporęcznego, a zarazem nie mieli zamiaru przepłacać za dość drogiego Tourana.
Golf Plus bazuje na podwoziu standardowego Golfa V generacji, otrzymał jednak zupełnie inne wnętrze. Co ciekawe, pojawiło się ono ponownie w 2007 r. w modelu Tiguan. Aby nie szkodzić sprzedaży minivana Touran, Volkswagen nie zaoferował siedmioosobowego Golfa - zresztą przy długości 420 cm i tak byłoby to zadaniem karkołomnym. Zamiast tego postawiono na superwygodne wnętrze dla 4 lub 5 osób.
Przestronność zdecydowanie zaskakuje na plus. Tylna kanapa przesuwa się w zakresie 16 cm
Podniesiono mocowania foteli o 7,5 cm z przodu i o 8,5 cm z tyłu, dzięki czemu wsiadanie jest łatwiejsze i podróżuje się w bardziej naturalnej pozycji. Dach poprowadzono o 9,5 cm wyżej, rozstawem osi Golf Plus nie odbiega natomiast od wersji standardowej. Postarano się też, żeby drzwi były naprawdę długie i dawały jak najlepszy dostęp do wnętrza. Ciekawy gadżet to tylne lampy w technice LED: Golf Plus był pierwszym autem kompaktowym z tym rozwiązaniem.
Do przodu i do tyłu
Jednym z rozwiązań podnoszących praktyczność jest przesuwna tylna kanapa: zakres ruchu to 16 cm. Można przesuwać lewą (większą) i prawą część oddzielnie oraz opuścić środkowy fragment do poziomu, tworząc stolik dla pasażerów z tyłu. Stoliki mogą znajdować się również w oparciach przednich foteli. Jedyne, na co można narzekać w kabinie Golfa Plus, to widoczność - dolne krawędzie szyb są umieszczone wysoko, a przednie słupki ograniczają pole widzenia na boki.
Niemieckie rankingi niezawodności wystawiają temu modelowi prawdziwą laurkę: w szczególności DEKRA uznała go za jednego z królów niezawodności. Rzeczywiście, poważne usterki Golfa Plus to rzadkość, chyba że ktoś... skusi się na jedną z niepolecanych wersji silnikowych: 1.4 TSI Twincharger lub 2.0 TDI PD.
W pierwszej z tych jednostek uszkodzeniu ulega łańcuch rozrządu, sprzęgło kompresora, a w niektórych autach ujawnia się wada fabryczna - wypalenie pierścieni tłokowych i brak kompresji. W dwulitrowym dieslu z pompowtryskiwaczami zdarzają się dość powszechnie pęknięcia głowicy cylindrów. Najbezpieczniejsze propozycje to 1.4 i 1.6 MPI. Oba nadadzą się do zasilania LPG, choć zbiornik montowany we wnęce na koło zapasowe będzie raczej mały. W ofercie była nawet fabryczna wersja z gazem: model Bifuel-g.
Trzymaj się diesli
Na rekomendację zasługuje zarówno starszy silnik 1.9 TDI PD, jak i nowoczesne jednostki z common rail. Ciekawostką jest rzadko spotykany silnik 2.0 TDI CR 110 KM - trafiają się auta bez DPF-u. Obecność tego ekologicznego elementu trzeba sprawdzać, dekodując VIN - mógł wystąpić w każdym z diesli. Zdarzają się zresztą nietypowe konfiguracje, jak np. 1.9 TDI z 7-stopniowym DSG.
Wszystkie Golfy Plus mają ESP, natomiast trafiają się bazowe wersje 1.4 bez klimatyzacji. Na rynku sporo jest odmian specjalnych, jak United (specjalna tapicerka, alufelgi 16-calowe) czy Goal. W autach z końca produkcji pojawia się system automatycznego parkowania ParkAssist. Rzadko spotykana wersja to CrossGolf: podwyższony Golf Plus z plastikowymi poszerzeniami. O napędzie 4x4 nie ma w nim mowy.
Volkswagen Golf Plus (2004-2013)
Używany Volkswagen Golf Plus (2004-2013) - więcej informacji
Volkswagen Golf Plus (2004-2013) - podsumowanie
Golf Plus zbiera same plusy: za bardzo wysoką jakość wykonania, za wyjątkowo wygodne wnętrze ze sporymi możliwościami aranżacji i za szeroką gamę silników. Te wszystkie zalety uzasadniają także „plus” do ceny w stosunku do normalnego Golfa V/VI. Minusy? Przede wszystkim silniki TDI PD i wczesne jednostki benzynowe TSI.
Volkswagen Golf Plus: historia modelu2004: debiut Golfa Plus, bazującego na technice Golfa V.2006: uterenowiona wersja Cross (napęd 2WD).2008: lifting nadwozia - zmieniony przód, odświeżone wnętrze, nowe silniki 1.4 TSI TC i 2.0 TDI CR.2013: prezentacja następcy. Otrzymuje nazwę Sportsvan.
Volkswagen Golf Plus: typowe usterki i problemy
- Uszkodzenia sprzęgła kompresora, a nawet przypadki wypalenia pierścieni tłoków: przypadłości silnika 1.4 TSI TC.
- Nietrwałe turbosprężarki: problem silnika 1.2 TSI.
- Pękanie głowicy: wada diesla 2.0 TDI.
- Drobne usterki elektryki: nie działają elektryczne szyby, wypalają się diody w tylnych lampach.
Wersja | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.4 TSI TC | 1.6 MPI | 2.0 FSI |
---|---|---|---|---|---|
Silnik | benz. turbo | benz. turbo | benz. t+k | benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1197 cm3 | 1390 cm3 | 1390 cm3 | 1595 cm3 | 1984 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 | R4/16 | R4/16 | R4/8 | R4/16 |
Moc maksymalna | 105 KM | 122 KM | 170 KM | 102 KM | 150 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 175 Nm | 200 Nm | 240 Nm | 148 Nm | 200 Nm |
Osiągi (dane producenta) | |||||
Prędkość maksymalna | 188 km/h | 216 km/h | 194 km/h | 180 km/h | 205 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 11,3 s | 8,3 s | 10,1 s | 12,0 s | 9,2 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 5,5 | 7,4 | 6,6 | 7,7 | 8,3 |
Wersja | 1.6 TDI | 1.9 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|
Silnik | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 | 1896 cm3 | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/8 | R4/16 |
Moc maksymalna | 105 KM | 105 KM | 140 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 250 Nm | 250 Nm | 320 Nm |
Osiągi (dane producenta) | |||
Prędkość maksymalna | 184 km/h | 186 km/h | 202 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 12,1 s | 12,1 s | 9,7 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 4,3 | 5,5 | 5,7 |
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum