Używany Volkswagen Golf Plus (2004-2013)

Ten model to ogniwo pośrednie między Golfem V a Touranem. Jest naprawdę dopracowany i niezawodny, o ile wystrzegać się niektórych wersji silnikowych.

Rynek wymusza, żeby linie modelowe producentów nieustająco rosły. 40 lat temu Volkswagen oferował 6 modeli. Obecnie jest ich trzykrotnie więcej. Golf Plus to właśnie przejaw walki o każdy skrawek rynku: zaprezentowano go w 2004 r. jako alternatywę dla tych, którzy nie chcieli kombi jako zbyt nieporęcznego, a zarazem nie mieli zamiaru przepłacać za dość drogiego Tourana.

Golf Plus bazuje na podwoziu standardowego Golfa V generacji, otrzymał jednak zupełnie inne wnętrze. Co ciekawe, pojawiło się ono ponownie w 2007 r. w modelu Tiguan. Aby nie szkodzić sprzedaży minivana Touran, Volkswagen nie zaoferował siedmioosobowego Golfa - zresztą przy długości 420 cm i tak byłoby to zadaniem karkołomnym. Zamiast tego postawiono na superwygodne wnętrze dla 4 lub 5 osób.

Reklama

Podniesiono mocowania foteli o 7,5 cm z przodu i o 8,5 cm z tyłu, dzięki czemu wsiadanie jest łatwiejsze i podróżuje się w bardziej naturalnej pozycji. Dach poprowadzono o 9,5 cm wyżej, rozstawem osi Golf Plus nie odbiega natomiast od wersji standardowej. Postarano się też, żeby drzwi były naprawdę długie i dawały jak najlepszy dostęp do wnętrza. Ciekawy gadżet to tylne lampy w technice LED: Golf Plus był pierwszym autem kompaktowym z tym rozwiązaniem.

Do przodu i do tyłu

Jednym z rozwiązań podnoszących praktyczność jest przesuwna tylna kanapa: zakres ruchu to 16 cm. Można przesuwać lewą (większą) i prawą część oddzielnie oraz opuścić środkowy fragment do poziomu, tworząc stolik dla pasażerów z tyłu. Stoliki mogą znajdować się również w oparciach przednich foteli. Jedyne, na co można narzekać w kabinie Golfa Plus, to widoczność - dolne krawędzie szyb są umieszczone wysoko, a przednie słupki ograniczają pole widzenia na boki.

Niemieckie rankingi niezawodności wystawiają temu modelowi prawdziwą laurkę: w szczególności DEKRA uznała go za jednego z królów niezawodności. Rzeczywiście, poważne usterki Golfa Plus to rzadkość, chyba że ktoś... skusi się na jedną z niepolecanych wersji silnikowych: 1.4 TSI Twincharger lub 2.0 TDI PD.

W pierwszej z tych jednostek uszkodzeniu ulega łańcuch rozrządu, sprzęgło kompresora, a w niektórych autach ujawnia się wada fabryczna - wypalenie pierścieni tłokowych i brak kompresji. W dwulitrowym dieslu z pompowtryskiwaczami zdarzają się dość powszechnie pęknięcia głowicy cylindrów. Najbezpieczniejsze propozycje to 1.4 i 1.6 MPI. Oba nadadzą się do zasilania LPG, choć zbiornik montowany we wnęce na koło zapasowe będzie raczej mały. W ofercie była nawet fabryczna wersja z gazem: model Bifuel-g.

Trzymaj się diesli

Na rekomendację zasługuje zarówno starszy silnik 1.9 TDI PD, jak i nowoczesne jednostki z common rail. Ciekawostką jest rzadko spotykany silnik 2.0 TDI CR 110 KM - trafiają się auta bez DPF-u. Obecność tego ekologicznego elementu trzeba sprawdzać, dekodując VIN - mógł wystąpić w każdym z diesli. Zdarzają się zresztą nietypowe konfiguracje, jak np. 1.9 TDI z 7-stopniowym DSG.

Wszystkie Golfy Plus mają ESP, natomiast trafiają się bazowe wersje 1.4 bez klimatyzacji. Na rynku sporo jest odmian specjalnych, jak United (specjalna tapicerka, alufelgi 16-calowe) czy Goal. W autach z końca produkcji pojawia się system automatycznego parkowania ParkAssist. Rzadko spotykana wersja to CrossGolf: podwyższony Golf Plus z plastikowymi poszerzeniami. O napędzie 4x4 nie ma w nim mowy.

Volkswagen Golf Plus (2004-2013) - podsumowanie

Golf Plus zbiera same plusy: za bardzo wysoką jakość wykonania, za wyjątkowo wygodne wnętrze ze sporymi możliwościami aranżacji i za szeroką gamę silników. Te wszystkie zalety uzasadniają także „plus” do ceny w stosunku do normalnego Golfa V/VI. Minusy? Przede wszystkim silniki TDI PD i wczesne jednostki benzynowe TSI.

Volkswagen Golf Plus: historia modelu
2004: debiut Golfa Plus, bazującego na technice Golfa V.
2006: uterenowiona wersja Cross (napęd 2WD).
2008: lifting nadwozia - zmieniony przód, odświeżone wnętrze, nowe silniki 1.4 TSI TC i 2.0 TDI CR.
2013: prezentacja następcy. Otrzymuje nazwę Sportsvan.

Volkswagen Golf Plus: typowe usterki i problemy

  • Uszkodzenia sprzęgła kompresora, a nawet przypadki wypalenia pierścieni tłoków: przypadłości silnika 1.4 TSI TC.
  • Nietrwałe turbosprężarki: problem silnika 1.2 TSI.
  • Pękanie głowicy: wada diesla 2.0 TDI.
  • Drobne usterki elektryki: nie działają elektryczne szyby, wypalają się diody w tylnych lampach.

Dane techniczne: Volkswagen Golf Plus (2004-2013) - wersje benzynowe

Wersja1.2 TSI1.4 TSI1.4 TSI TC1.6 MPI2.0 FSI
Silnikbenz. turbobenz. turbobenz. t+kbenzynowybenzynowy
Pojemność skokowa1197 cm31390 cm31390 cm31595 cm31984 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8R4/16R4/16R4/8R4/16
Moc maksymalna105 KM122 KM170 KM102 KM150 KM
Maksymalny moment obrotowy175 Nm200 Nm240 Nm148 Nm200 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna188 km/h216 km/h194 km/h180 km/h205 km/h
Przysp. 0-100 km/h11,3 s8,3 s10,1 s12,0 s9,2 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km5,57,46,67,78,3

Dane techniczne: Volkswagen Golf Plus (2004-2013) - wersje wysokoprężne

Wersja1.6 TDI1.9 TDI2.0 TDI
Silnikturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1598 cm31896 cm31968 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/8R4/16
Moc maksymalna105 KM105 KM140 KM
Maksymalny moment obrotowy250 Nm250 Nm320 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna184 km/h186 km/h202 km/h
Przysp. 0-100 km/h12,1 s12,1 s9,7 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km4,35,55,7

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum

Używany Volkswagen Golf V (2003-2008) - OPINIE

Używany Volkswagen Touran I (2003-2010) - OPINIE

Zamiast Plusa - Volkswagen Golf Sportsvan - WIADOMOŚCI

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy