Używany Saab 9-3 Cabrio (2008)

Czy można jeździć kabrioletem przez cały rok? Okazuje się, że tak. I to w dodatku tak nietypowym jak Saab 9-3, który wbrew opiniom okazuje się zupełnie bezproblemowy.

Używany Saab 9-3 Cabrio (2008)
Używany Saab 9-3 Cabrio (2008)Motor

Wydawać by się mogło, że Saab, zwłaszcza w wersji otwartej, to samochód tylko dla kogoś kto ma już przynajmniej dwa inne pojazdy i potrzebuje po prostu trzeciego auta rekreacyjnego do niedzielnych przejażdżek. "Nie do końca tak jest, ponieważ z Saaba najchętniej w ogóle nie wysiadałabym" - mówi Kasia, która dostała w prezencie urodzinowym swojego Saaba 9-3 około półtora roku temu i... całkowicie odstawiła ulubione aluminiowe Audi A2.

Udany zakup

Saab trafił do właścicielki przez firmę wyspecjalizowaną w imporcie aut z Niemiec. Dokonano zamówienia na konkretny egzemplarz i po kilku dniach pośrednik je dostarczył. Wkrótce po zakupie pojazd został poddany kompleksowemu przeglądowi w znanym serwisie samochodów szwedzkich w Warszawie - wymiana filtrów i płynów eksploatacyjnych kosztowała 800 zł. Czteroletni egzemplarz modelu 9-3 w idealnym stanie technicznym, z przebiegiem nieprzekraczającym 100 tys. km został wyceniony na ok. 60 tys. zł. Pod maską znalazł się najsłabszy silnik benzynowy dostępny w kabriolecie - turbodoładowany 2.0 o mocy 150 KM, który w zadziwiający sposób oznaczono na nadwoziu jako 1.8 t, wprowadzając niemałe zamieszanie wśród osób zainteresowanych zakupem takiego auta. Połączono go z automatyczną skrzynią biegów. Jednostka 2.0 turbo jest już w tej generacji blisko spokrewniona z silnikiem Opla znanym z Vectry C, jednak sterowanie jest inne.

Bogato wyposażone wnętrze – auto ma wielofunkcyjną kierownicę, komputer, a także klimatyzację dwustrefową. Jest ona wyjątkowo wydajna.Motor

Wyposażenie także nie pozostawiało nic do życzenia: komputer, czujniki parkowania, dach składany elektrycznie i bardzo wydajny system ogrzewania oraz klimatyzacji, a na dodatek jeszcze jasna skóra na siedzeniach. Słowem - samochód, który robi wrażenie, ale z różnych powodów odstrasza potencjalnych klientów spalaniem i kosztami serwisu.

Dotychczasowy przebieg 22 tys. km Saab pokonał bez żadnych usterek, częściowo w mieście, częściowo na trasach Warszawa-Gdańsk i Warszawa-Kielce. Skrzynia automatyczna działa perfekcyjnie, dach zamyka się bardzo szybko, precyzyjnie i bez żadnych hałasów. Trzeba jednak przyznać, że właścicielka traktuje auto raczej delikatnie, dba o nie i garażuje. "O tym, że w kabriolecie jest zimno lub łatwo się do niego włamać, słyszałam wiele razy przed zakupem tej wersji Saaba. Nie mogę się z tym zgodzić, ponieważ znacznie łatwiej jest rozbić szybę niż przeciąć brezent zamkniętego dachu, a ogrzewanie działa znakomicie". Kasi zdarza się nawet zostawiać samochód z otwartym dachem, jednak od czasu, gdy na skórzanej tapicerce znalazła niedopałek papierosa, robi to rzadziej.

W ciągu półtora roku doszło do dwóch małych stłuczek, na szczęście zderzaki Saaba są bardzo mocne i nie pękają od byle dotknięcia, a jedyne szkody po zdarzeniach to mało widoczne rysy. Samochód charakteryzuje się dostateczną, jak na kabriolet, sztywnością i bezpiecznym, a także dobrze zabezpieczonym przed korozją nadwoziem.

A jeśli już o bezpieczeństwie mowa - w Saabie umieszczono pałąk przeciwkapotażowy za zagłówkami tylnej kanapy, który wysuwa się automatycznie, gdy zajdzie niebezpieczeństwo dachowania. Na szczęście nigdy się to nie zdarzyło.

Zużycie paliwa podnosi przede wszystkim automatyczna skrzynia biegów. Wynosi ono aż 14 l/100 km!

Mniej przyjemny moment

Najmniej przyjemnym momentem w eksploatacji 9-3 jest tankowanie. Między bajki można włożyć podawane przez producenta zużycie paliwa na poziomie 9,7 l/100 km w cyklu mieszanym. Wynik realny jest wyższy o 1,5 l/100 km, natomiast w mieście komputer pokazuje wartość 14,2 l/100 km.

Za przejechanie 100 km po mieście płacimy więc ponad 79 zł. Nie jest tanio, ale mimo to jazda Saabem przynosi właścicielce wiele satysfakcji i nie zamieniłaby go na żaden inny samochód - nawet jeśli cena paliwa zmusi ją do ograniczenia przebiegów. Minusem Saaba jest również duża utrata wartości.

Saab 9-3 Cabrio (2008)

Używany Saab 9-3 Cabrio (2008) - czytaj artykuł

Używany Saab 9-3 Cabrio (2008)Motor
Używany Saab 9-3 Cabrio (2008)Motor
Używany Saab 9-3 Cabrio (2008)Motor
Używany Saab 9-3 Cabrio (2008)Motor
Dach jest brezentowy – konkurenci mają dachy sztywne. Elektryczne składanie trwa całkiem krótko (20 sekund).Motor
Znakomita jakość skórzanych foteli z pełną regulacją – przebieg nie robi na nich żadnego wrażenia.Motor
W razie dachowania pałąk wysuwa się samoczynnie.Motor
Silnik oznaczony jako 1.8 ma w rzeczywistości pojemność 2 l.Motor
Night Panel wygasza podświetlenie (oprócz prędkościomierza).Motor
Stacyjka oczywiście między fotelami – to tradycja Saaba.Motor
Bogato wyposażone wnętrze – auto ma wielofunkcyjną kierownicę, komputer, a także klimatyzację dwustrefową. Jest ona wyjątkowo wydajna.Motor
"Ze względu na duże spalanie, Saabem nie jeżdżę tyle, ile bym chciała, czyli 24 godziny na dobę. Ale każda przejażdżka jest dla mnie przyjemnością!"Motor
Dzięki zastosowaniu dachu brezentowego, w Saabie pojadą 4 osoby i jeszcze nawet trochę bagażu.Motor

Używany Saab 9-3 Cabrio (2008) - podsumowanie

Zakup tak oryginalnego samochodu to zawsze ryzyko, ale przykład właścicielki wskazuje, że można trafić bardzo dobrze ze względu na nikły popyt na takie auta na rynku wtórnym. 22 tys. km pokonane od zakupu to już spory dystans, a w aucie nie zepsuło się nic.

Wersja
1.8 t
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1998 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
150 KM
Maks. moment obr.
240 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
200 km/h
Przysp. 0-100 km/h
11,5 s
Średnie zuż. paliwa w l/100 km
9,7
Wymiary
dł./szer./wys.
463/176/143 cm
rozstaw osi
267 cm
pojemność bagażnika
260 l

Lata produkcji: od 2006 r.

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski, "Motor" nr 4/2012 z 23 stycznia 2012 r.

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas