Używany Peugeot 508 - świetny pomysł na auto rodzinne
Solidne nadwozie, świetne diesle i przystępne ceny części sprawiają, że używany Peugeot 508 jest jedną z ciekawszych propozycji w klasie.
PEUGEOT 508
lata produkcji: 2010-2018
ceny od: 23 000 zł
Peugeot 508 ma już ponad 8 lat, a ceny najstarszych używanych egzemplarzy spadły poniżej 30 tys. zł.
Samochód konkuruje z takimi modelami jak Ford Mondeo Mk4, Mazda 6, Opel Insignia czy VW Passat.
Na ich tle absolutnie nie ma się czego wstydzić. Jest skutecznie zabezpieczony przed korozją, starannie wykonany, mało awaryjny i dobrze zaopatrzony w części zamienne.
Sedan albo kombi
Bazową i jednocześnie najtańszą propozycją jest sedan. Kombi trafiły na rynek z niewielkim opóźnieniem i są odrobinę droższe. Większość jest wyposażona w panoramiczny, szklany dach, który przyjemnie rozświetla wnętrze.
W 2012 roku zadebiutowała uterenowiona odmiana RXH (był też zwykły HYbrid4), ale to sztuka dla sztuki.
Początkowo oferowano ją z napędem na cztery koła i hybrydowym zespołem napędowym (tylne koła napędzała sekcja elektryczna). Z uwagi na niewielkie zainteresowanie producent rozszerzył ofertę o tańszy wariant wysokoprężny z napędem na przód, który ostatecznie stał się jedyną opcją
W 2014 roku samochód przeszedł niewielki lifting. Zmienił się głównie przód. Wnętrze pozostawiono w pierwotnej formie.
Cztery poziomy wyposażenia 508 to podstawowy Access, optymalny Active, luksusowy Allure i sportowy GT. Ten ostatni wyróżnia się zaawansowanym, wielowahaczowym zawieszeniem przednim (tańsze 508 mają z przodu układ McPherson).
Wszystkie 508 są wyposażone w klimatyzację. Najtańsza specyfikacja nie ma kolorowego ekranu na konsoli środkowej - w jego miejscu są wąski wyświetlacz radia i komputera pokładowego oraz płytki schowek.
Samochód był produkowany z dwiema wersjami skrzyni manualnej (5- i 6-biegowa), 6-biegową skrzynią zautomatyzowaną (odradzamy ją) i z 6-biegowym automatem (jest godny uwagi).
Najlepsze są diesle
Najlepsze, bo... oszczędne, trwałe i tańsze w naprawach niż odmiany benzynowe. Gamę otwiera 1.6 HDi (112-120 KM). To udoskonalona 8-zaworowa wersja tego znanego silnika, ale mimo wszystko zbyt słaba do 508. Optymalnym wyborem jest silnik dwulitrowy (140, 150, 163, 180 KM). Co ciekawe - to właśnie na jego bazie powstała hybryda RXH (163+37 KM). Propozycja flagową jest silnik 2.2 HDi 204 KM, który na rynku wtórnym odgrywa drugoplanową rolę.
Paletę silników benzynowych skonstruowano w oparciu o 4-cylindrową jednostkę 1.6. W wersji wolnossącej ma 120 KM, a w doładowanej - 156 lub 165 KM i bezpośredni wtrysk. Żadna nie jest godna szczególnego polecenia ze względu na awaryjny, łańcuchowy układ rozrządu. Mocniejsza ma także problemy ze zbierającym się nagarem w układzie dolotowym, który z czasem obniża kulturę pracy i utrudnia rozruch. Nie polecamy LPG.
2010: prezentacja modelu w wersji sedan
2011: do gamy dołącza kombi
2012: podwyższone i uterenowione kombi RXH
2014: modernizacja modelu
2018: druga generacja modelu. Samochód jest pozycjonowany nieco wyżej od opisywanego poprzednika. Zupełną nowością jest nadwozie liftback. Kombi pojawi się z opóźnieniem, a sedan jak na razie nie jest przewidywany.
- Awarie rozrządu w silnikach benzynowych. W wersjach wolnossących psuje się napinacz łańcucha. W doładowanych - dodatkowo na zaworach zbiera się nagar, co z czasem utrudnia rozruch na zimno.
- Nietrwałe przekładnie kierownicze. Chodzi zwłaszcza o te z początku produkcji.
Opisywana, pierwsza generacja "508" to bardzo udany samochód. Rosnące zainteresowanie na rynku wtórnym wyhamowało nieco spadek cen egzemplarzy z początkowego okresu produkcji. Polecamy dwulitrowe diesle z ręczną skrzynią biegów. Kombi wyposażone w szklany dach będzie bardzo miłym towarzyszem dalekich podróży.
OCENA 5/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum