Używany Peugeot 4007/Citroen C-Crosser
Ani Peugeot 4007‚ ani Citroen C-Crosser nie miały szans na rynku aut nowych‚ bo były dużo droższe niż Mitsubishi Outlander‚ na którym bazują. Na rynku wtórnym ceny się zrównały.
PEUGEOT 4007/CITROEN C-CROSSER
lata produkcji: 2007-2012
ceny: "4007" - od 35 000 zł, C-Crosser - od 39 000 zł
Czasem nie warto iść po linii najmniejszego oporu. Przekonali się o tym Francuzi z koncernu Peugeot/Citroen‚ którzy potrzebowali zaistnieć w segmencie SUV-ów‚ ale dla zmniejszenia wydatków i z powodu słabej sytuacji finansowej‚ zdecydowali się na współpracę z firmą Mitsubishi. Efektem były bliźniaki: Peugeot 4007 i Citroen C-Crosser‚ czyli licencyjne wersje Mitsubishi Outlander II.
Nie odniosły sukcesu na europejskim rynku i nie doczekały się następców‚ ponieważ zbyt mało różniły się od pierwowzoru. Głównie cenami.
Outlander a jego klony
Różnice między Mitsubishi a Peugeotem i Citroenem są znikome: zmieniona przednia część nadwozia i logo na kierownicy. Oraz brak silnika diesla VW 2.0 TDI w ofercie.
W polskich warunkach ten pojazd miał problem cenowy‚ ponieważ zarówno diesel‚ jak i bardzo rzadko spotykany w ogłoszeniach silnik benzynowy przekraczały pojemność 2 litrów i wpadały w wyższy próg akcyzowy. Efektem były wyjątkowo wysokie ceny.
Bazowy Peugeot 4007 w 2010 r. kosztował 143 000 zł‚ a Outlander niewiele ponad 80 tys. zł. W tym samym 2010 r. sprzedano w Polsce 1234 sztuki Mitsubishi Outlander i 65 sztuk Citroena oraz Peugeota razem wziętych. Samochody kupione w Polsce to ogłoszeniowe "perły". Większość sprowadzono z Francji i Holandii.
Dla klientów to dobrze
Ceny Mitsubishi oraz jego francuskich odpowiedników na rynku wtórnym szybko się zrównały. Dla klientów to dobrze‚ ponieważ Peugeot 4007 już w serii był bogato wyposażony. Nie trzeba było dopłacać za klimatyzację automatyczną i czujniki cofania.
Ma siedem miejsc - dwa ostatnie w postaci dość twardej ławki rozkładanej w bagażniku. Kanapa w drugim rzędzie jest przesuwna w zakresie 80 mm. Dodatkowa zaleta z dziedziny funkcjonalności to dwuczęściowa tylna klapa - oprócz unoszonej do góry pokrywy można opuścić tylną burtę‚ uzyskując wyjątkowo niski próg załadunku. Burta uniesie do 200 kg.
Do napędu "4007" i C-Crossera posłużył diesel 2.2 HDi z 16 zaworami i paskiem rozrządu. Łączono go ze skrzynią manualną (6-biegową) lub "automatem". Na niektórych rynkach dostępna była też bardzo rzadko spotykana w ogłoszeniach wersja benzynowa 2.4.
Taniej? To mit
Teoretycznie ceny części do aut francuskich są niższe niż do japońskich. Postanowiliśmy to sprawdzić. Okazało się‚ że w przypadku opisywanych modeli ta zasada nie sprawdza się. Tarcze hamulcowe do "4007" w ASO wyceniono na 1723 zł‚ w Mitsubishi - na 1220 zł. Klocki hamulcowe do francuskiego auta kosztują 513 zł‚ do Mitsubishi - 467 zł. Tańsze okazało się tylko sprzęgło do Peugeota - 1583 zł wobec 2484 zł w Mitsubishi‚ ale to akurat łatwo zrozumieć‚ bo w końcu silnik jest jedyną faktycznie francuską częścią tego pojazdu. Tyle że powyższe ceny dotyczą części oryginalnych - w Mitsubishi zaproponowano tańsze zamienniki‚ w Peugeocie nie.
Jeśli ktoś nie jeździ do ASO‚ koszty eksploatacji będą takie same. Trudności pojawią się w przypadku konieczności dokupienia elementów blacharskich na przód i tył. Usterkowość tego modelu jest niska‚ niezależnie od tego czy opuścił fabrykę w Japonii czy w Holandii.
Użytkownicy narzekają tylko czasem na DPF‚ który wymaga dolewek płynu wspomagającego‚ ale przeważnie poddaje się dopiero po przebiegu ok. 160 tys. km. Dość szybko zużywa się sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe. Warto też obejrzeć podwozie pod kątem ognisk korozji. No i najważniejsze - odradzamy jazdę w trudnym terenie. Prześwit wynosi tylko 18 cm‚ a ten SUV nie ma osłon podwozia.
Inne wzory felg i przednia część nadwozia. Reszta to nadal Outlander II. W ogłoszeniach C-Crosserów jest tyle samo co "4007".
2007: prezentacja "4007" i C-Crossera
2009: produkcja w Holandii
2012: zakończenie produkcji po wytworzeniu 97 tys. sztuk Peugeota i Citroena łącznie, brak bezpośredniego następcy (Peugeota 4008, na zdjęciu obok, trudno nazwać następcą - jest o wiele mniejszy)
- Uszkodzenia podwozia: SUV bez żadnych osłon nie nadaje się w teren‚ co najwyżej na drogi gruntowe.
- Korozja: na razie tylko punktowe ogniska‚ ale lepiej zapobiegać niż leczyć.
- Mała trwałość sprzęgła.
- Zużycie filtra cząstek stałych: wypala się po ok. 160 tys. km.
W ogłoszeniach jest tyle samo Peugeotów‚ co Citroenów - ok. 50 sztuk każdego pojazdu. Z tego 95% stanowią diesle. Trzeba szczególnie uważać na auta sprowadzone w pozornie atrakcyjnych cenach‚ w przypadku których nie zapłacono akcyzy‚ ponieważ wynosi ona aż 18‚6% wartości pojazdu.
Ocena 4007 i C-Crossera będzie taka sama jak Mitsubishi Outlander‚ bo różnice między tymi autami są minimalne. To modnie stylizowane‚ wysoko zawieszone kombi z bardzo praktycznym wnętrzem i seryjnym napędem na 4 koła. Ma paliwożerny silnik Diesla‚ ale nie psuje się. Lepiej nie liczyć na zbyt dobre własności terenowe. Drogie części oryginalne.
OCENA 3/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Tekst: Tymon Grabowski‚ zdjęcia: archiwum; "Motor" 13/2015
Mitsubishi Outlander II (2006-2012) - SAMOCHODY UŻYWANE
Używane SUV-y za 35-45 tys. zł. - OPINIE O SAMOCHODACH