Używany Peugeot 4007/Citroen C-Crosser
Ani Peugeot 4007‚ ani Citroen C-Crosser nie miały szans na rynku aut nowych‚ bo były dużo droższe niż Mitsubishi Outlander‚ na którym bazują. Na rynku wtórnym ceny się zrównały.

PEUGEOT 4007/CITROEN C-CROSSERlata produkcji: 2007-2012ceny: "4007" - od 35 000 zł, C-Crosser - od 39 000 zł
Czasem nie warto iść po linii najmniejszego oporu. Przekonali się o tym Francuzi z koncernu Peugeot/Citroen‚ którzy potrzebowali zaistnieć w segmencie SUV-ów‚ ale dla zmniejszenia wydatków i z powodu słabej sytuacji finansowej‚ zdecydowali się na współpracę z firmą Mitsubishi. Efektem były bliźniaki: Peugeot 4007 i Citroen C-Crosser‚ czyli licencyjne wersje Mitsubishi Outlander II.
Nie odniosły sukcesu na europejskim rynku i nie doczekały się następców‚ ponieważ zbyt mało różniły się od pierwowzoru. Głównie cenami.
Outlander a jego klony
Różnice między Mitsubishi a Peugeotem i Citroenem są znikome: zmieniona przednia część nadwozia i logo na kierownicy. Oraz brak silnika diesla VW 2.0 TDI w ofercie.
W polskich warunkach ten pojazd miał problem cenowy‚ ponieważ zarówno diesel‚ jak i bardzo rzadko spotykany w ogłoszeniach silnik benzynowy przekraczały pojemność 2 litrów i wpadały w wyższy próg akcyzowy. Efektem były wyjątkowo wysokie ceny.
Bazowy Peugeot 4007 w 2010 r. kosztował 143 000 zł‚ a Outlander niewiele ponad 80 tys. zł. W tym samym 2010 r. sprzedano w Polsce 1234 sztuki Mitsubishi Outlander i 65 sztuk Citroena oraz Peugeota razem wziętych. Samochody kupione w Polsce to ogłoszeniowe "perły". Większość sprowadzono z Francji i Holandii.

Dla klientów to dobrze
Ceny Mitsubishi oraz jego francuskich odpowiedników na rynku wtórnym szybko się zrównały. Dla klientów to dobrze‚ ponieważ Peugeot 4007 już w serii był bogato wyposażony. Nie trzeba było dopłacać za klimatyzację automatyczną i czujniki cofania.

Ma siedem miejsc - dwa ostatnie w postaci dość twardej ławki rozkładanej w bagażniku. Kanapa w drugim rzędzie jest przesuwna w zakresie 80 mm. Dodatkowa zaleta z dziedziny funkcjonalności to dwuczęściowa tylna klapa - oprócz unoszonej do góry pokrywy można opuścić tylną burtę‚ uzyskując wyjątkowo niski próg załadunku. Burta uniesie do 200 kg.

Do napędu "4007" i C-Crossera posłużył diesel 2.2 HDi z 16 zaworami i paskiem rozrządu. Łączono go ze skrzynią manualną (6-biegową) lub "automatem". Na niektórych rynkach dostępna była też bardzo rzadko spotykana w ogłoszeniach wersja benzynowa 2.4.

Taniej? To mit
Teoretycznie ceny części do aut francuskich są niższe niż do japońskich. Postanowiliśmy to sprawdzić. Okazało się‚ że w przypadku opisywanych modeli ta zasada nie sprawdza się. Tarcze hamulcowe do "4007" w ASO wyceniono na 1723 zł‚ w Mitsubishi - na 1220 zł. Klocki hamulcowe do francuskiego auta kosztują 513 zł‚ do Mitsubishi - 467 zł. Tańsze okazało się tylko sprzęgło do Peugeota - 1583 zł wobec 2484 zł w Mitsubishi‚ ale to akurat łatwo zrozumieć‚ bo w końcu silnik jest jedyną faktycznie francuską częścią tego pojazdu. Tyle że powyższe ceny dotyczą części oryginalnych - w Mitsubishi zaproponowano tańsze zamienniki‚ w Peugeocie nie.

Jeśli ktoś nie jeździ do ASO‚ koszty eksploatacji będą takie same. Trudności pojawią się w przypadku konieczności dokupienia elementów blacharskich na przód i tył. Usterkowość tego modelu jest niska‚ niezależnie od tego czy opuścił fabrykę w Japonii czy w Holandii.
Użytkownicy narzekają tylko czasem na DPF‚ który wymaga dolewek płynu wspomagającego‚ ale przeważnie poddaje się dopiero po przebiegu ok. 160 tys. km. Dość szybko zużywa się sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe. Warto też obejrzeć podwozie pod kątem ognisk korozji. No i najważniejsze - odradzamy jazdę w trudnym terenie. Prześwit wynosi tylko 18 cm‚ a ten SUV nie ma osłon podwozia.
CITROEN C-CROSSER

Inne wzory felg i przednia część nadwozia. Reszta to nadal Outlander II. W ogłoszeniach C-Crosserów jest tyle samo co "4007".
2.4 | 2.2 HDi | |
Silnik | benzynowy | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2359 cm3 | 2179 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 170 KM/6000 | 156 KM/4000 |
Maksymalny moment obrotowy | 232 Nm/4100 | 380 Nm/2000 |
Osiągi (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 190 km/h | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s | 9,9 s |
Średnie zużycie paliwa* | 9,4 l/100 km | 7,0 l/100 km |
*według norm paliwowych z lat produkcji modelu |
PEUGEOT 4007/CITROEN C-CROSSER: HISTORIA MODELI

2007: prezentacja "4007" i C-Crossera2009: produkcja w Holandii2012: zakończenie produkcji po wytworzeniu 97 tys. sztuk Peugeota i Citroena łącznie, brak bezpośredniego następcy (Peugeota 4008, na zdjęciu obok, trudno nazwać następcą - jest o wiele mniejszy)
UŻYWANY PEUGEOT 4007/CITROEN C-CROSSER: TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

- Uszkodzenia podwozia: SUV bez żadnych osłon nie nadaje się w teren‚ co najwyżej na drogi gruntowe.
- Korozja: na razie tylko punktowe ogniska‚ ale lepiej zapobiegać niż leczyć.
- Mała trwałość sprzęgła.
- Zużycie filtra cząstek stałych: wypala się po ok. 160 tys. km.
PEUGEOT 4007/CITROEN C-CROSSER: SYTUACJA RYNKOWA
W ogłoszeniach jest tyle samo Peugeotów‚ co Citroenów - ok. 50 sztuk każdego pojazdu. Z tego 95% stanowią diesle. Trzeba szczególnie uważać na auta sprowadzone w pozornie atrakcyjnych cenach‚ w przypadku których nie zapłacono akcyzy‚ ponieważ wynosi ona aż 18‚6% wartości pojazdu.
MODEL | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 |
4007 | 62 000 zł | 48 000 zł | 44 000 zł | 40 000 zł | 35 000 zł |
C-Crosser | 65 000 zł | 50 000 zł | 44 000 zł | 42 000 zł | 39 000 zł |
PEUGEOT 4007/CITROEN C-CROSSER: PODSUMOWANIE
Ocena 4007 i C-Crossera będzie taka sama jak Mitsubishi Outlander‚ bo różnice między tymi autami są minimalne. To modnie stylizowane‚ wysoko zawieszone kombi z bardzo praktycznym wnętrzem i seryjnym napędem na 4 koła. Ma paliwożerny silnik Diesla‚ ale nie psuje się. Lepiej nie liczyć na zbyt dobre własności terenowe. Drogie części oryginalne.
OCENA 3/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Peugeot 4007 (2007-2012)































Tekst: Tymon Grabowski‚ zdjęcia: archiwum; "Motor" 13/2015