Używany Opel Astra II Coupe (2000-2004)
Astra II Coupe powstała na otarcie łez po zaprzestaniu produkcji Opla Calibry. To już nie ta klasa, ale i tak można ją polubić.
Astra Coupe nie cieszy się popularnością wśród miłośników youngtimetrów. Może dlatego, że za bardzo przypomina zwykły, trzydrzwiowy model. W udziale nie przypadła jej także rola najmocniejszego auta w gamie - ustępuje "zwykłej" wersji OPC. Ale i tak zasługuje na uwagę, ponieważ jest w pewnym sensie wyjątkowa. Została zaprojektowana przez włoską firmę karoseryjną Bertone, która zajęła się także jej produkcją.
Charakterystyczny znaczek na błotniku jest powodem do dumy każdego użytkownika (klub www.astracoupe.pl), ale oznacza także problemy ze zdobyciem części karoseryjnych. Coupe bazuje na sedanie, ale niektóre elementy są inne.
Praktycznie nieosiągalne są np. oryginalne zderzaki przednie. Z tego względu wielu użytkowników montuje zwykłe lub te od wersji OPC. To, że nie pasują idealnie, widać doskonale na zdjęciach w większości ogłoszeń internetowych.
Powszechnie uważa się, że modele Coupe są lepiej zabezpieczone przed korozją od odmian wielkoseryjnych, ale jeśli rdza zaatakuje np. tylne nadkola - ze zdobyciem reperaturek jest kłopot. Często jedynym rozwiązaniem problemu okazuje się zakup potrzebnego elementu do zwykłej czterodrzwiowej wersji i kilka godzin twórczej pracy kreatywnego blacharza.
Kolejny newralgiczny punkt samochodu to drzwi bez ramek okiennych. Wyglądają świetnie, ale jeśli zaczną przepuszczać powietrze lub wodę, użytkownik musi odwiedzić ASO i wydać 1000 zł na nową uszczelkę lub... spróbować podregulować szybę.
Opel Astra II Coupe (2000-2004)
Używany Opel Astra II Coupe (2000-2004) - czytaj więcej
Kabina została niemal żywcem przejęta ze zwykłej Astry, więc we wnętrzu nic, co zasługiwałoby na szczególną uwagę. Użytkownicy narzekają na niską jakość konsoli centralnej, z której łuszczy się barwna powłoka. Rozwiązaniem jest demontaż newralgicznego elementu, oczyszczenie go i pomalowanie na nowo.
Zawieszenie nie kryje niespodzianek. Ma identyczną konstrukcję jak w pozostałych Astrach - prostą, trwałą i tanią w serwisowaniu.
Gama silnikowa jest w zasadzie kompletna, ale brakuje w niej jakiejś charyzmatycznej jednostki. Nabywca ma do wyboru trzy benzynowe propozycje z paskiem rozrządu (1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 Turbo) oraz jedną z łańcuchem - 2.2 16V. Uzupełnieniem jest turbo diesel 2.2 (także z łańcuchem rozrządu).
Wszystkie silniki - poza tym, że mają spory apetyt na olej silnikowy, nie sprawiają większych problemów eksploatacyjnych. Części zamienne są powszechnie dostępne w bardzo atrakcyjnych cenach.
Najciekawszą propozycją wydaje się doładowana benzynówka, która na dodatek jest podatna na tuning. Do LPG nieźle nadają się silniki 1.6 oraz 1.8. Dieslem nie warto się już interesować - jest konstrukcyjnie przestarzały.
Opel Astra kabriolet (2001-2004)
W 2001 roku gama Astry G rozszerzyła się o wersję z elektrycznie otwieranym miękkim dachem (to także dzieło Bertone). Pod maską dostępne były cztery silniki benzynowe (1.6/103 KM, 1.8/125 KM, 2.2/147 KM, 2.0 Turbo/200 KM) oraz turbodiesel - 2.2/125 KM. Tak jak Coupe, kabriolet był oferowany w wielu specjalnych wersjach wyposażenia. Na rynku wtórnym jest to mimo wszystko samochód popularny, co nie oznacza, że łatwo trafić na zadbany egzemplarz. Ceny aut używanych: od 10 do 30 tys. zł.
Opel Astra II Coupe (2000-2004) - podsumowanie
Opel Astra Coupe z pewnością nie zastąpił Calibry, ale - jak się okazuje - jest mimo wszystko wart zainteresowania na rynku wtórnym. To doskonała propozycja dla kogoś, kto dysponuje ograniczonym budżetem i szuka oryginalnego, dobrze wyposażonego samochodu, który na dodatek jest funkcjonalny.
Opel Astra II Coupe: historia modelu2000: prezentacja wersji coupe (produkcja Bertone).2001: do gamy dołącza kabriolet (także Bertone).2002, 2003: premiery specjalnych wersji wyposażeniowych Linea Blu, 90 lat Bertone, Linea Rossa, Daytona, Silverstone czy DTM-Edition.2004: koniec produkcji.
Opel Astra II Coupe: typowe usterki i problemy
- Silniki benzynowe lubią zużywać olej - nawet litr na 1000 km.
- W wersjach 1.6, 1.8 oraz 2.0 Turbo potrafi się zerwać rozrząd przed terminem wymiany.
- W dieslach rozszczelnia się układ paliwowy. Od szybkiej jazdy pękają także głowice.
- Awarie zaworów EGR w (głównie w wersjach 2.2 16V).
Wersja | 2.2 16V | 2.0 TURBO |
Silnik | benzynowy | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 2198 cm3 | 1998 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 147 KM | 200 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 203 Nm | 250 Nm |
Osiągi | ||
Prędkość maksymalna | 218 km/h | 245 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 8,8 s | 7,5 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 8,7 | 8,9 |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Krzysztof Paliński