Używany Mercedes klasy E W211

Klasa E W211 wzbudza wielkie kontrowersje. Z jednej strony mówi się o jej dużej awaryjności, z drugiej - wiele egzemplarzy od lat dzielnie służy jako taksówki.

Klasa E (W211) po faceliftingu z 2006 r. ma inny przedni zderzak.
Klasa E (W211) po faceliftingu z 2006 r. ma inny przedni zderzak.Mercedes

Niemiecka marka na długie lata wyznaczyła standardy solidności i niezawodności. Od lat 50. ubiegłego wieku aż do połowy lat 90. Mercedes stanowił synonim samochodu niezniszczalnego. Najwyższą trwałość uważano wówczas za cechę prestiżową.

Potem klienci zaczęli domagać się coraz bogatszego wyposażenia. Mercedes nie mógł zostać w tyle i zaprezentował najpierw (w 1995 r.) awangardową klasę E W210, zwaną "okularem", a w 2002 r. jej następcę - opisywany model W211. Oba pojazdy zyskały fatalną opinię na rynku wtórnym. Okazało się, że nabywcy oczekują zarazem bogatego wyposażenia, jak i trwałości na poziomie prostego modelu W124 z lat 80. A to bardzo trudne do pogodzenia.

Rdza (prawie) zwalczonaPoprzednik, czyli klasa E W210, znany był z fatalnego zabezpieczenia antykorozyjnego. Mało kto wie, że w ramach poprawy wizerunku, Mercedes dużą część nadwozia W211 wykonywał z aluminium. Stalowe są drzwi i podłoga, ale już maski czy przednich błotników czujnikiem magnetycznym się nie sprawdzi. Jeśli zatem W211 rdzewieje, to zazwyczaj na skutek napraw powypadkowych. W razie stłuczki, bardzo łatwo dokupić używane elementy blacharskie. Większość samochodów nie ma żadnych śladów korozji.

Elektronicznie sterowany układ hamulcowy Sensotronic Brake Control budzi obawy zarówno u właścicieli, jak i potencjalnych nabywców W211 z drugiej ręki. W założeniu pomysł był świetny: SBC miało m.in. co jakiś czas oczyszczać tarcze, delikatnie przyciskając do nich klocki, a także niwelować skutki gwałtownego odpuszczenia hamulca, zwalniając zacisk z opóźnieniem. W rzeczywistości moduł SBC okazał się problematyczny. Jego największą wadą jest zaplanowana liczba przyciśnięć hamulca, po której moduł nadaje się do wymiany. Pomysł ten był intensywnie krytykowany i po liftingu w 2006 r. SBC wycofano z listy wyposażenia seryjnego.

Zbliżający się kres działania modułu SBC zwiastuje wyświetlany na biało komunikat "Service Bremse!". Gdy komunikat zmieni kolor na czerwony, hamulce teoretycznie powinny zablokować się na stałe. W wielu egzemplarzach Mercedes wymieniał moduł SBC w ramach bezpłatnej akcji serwisowej, jednak w tych, którym brakuje historii serwisowej w ASO trzeba było za to zapłacić nawet 5-6 tys. zł. Możliwa jest regeneracja modułu za ok. 800-1000 zł. Samochód z SBC uniemożliwia łatwą wymianę klocków hamulcowych, ponieważ do cofnięcia tłoczków w zaciskach potrzebny jest specjalny komputer serwisowy Star Diagnosis.

Silniki - nie tak awaryjneSpektrum mocy silnika 2.2 CDI to od 122 KM (oznaczenie 200 CDI) do 170 KM. Najpopularniejsze odmiany mają 136 KM (200 CDI) lub 150 KM (220 CDI). Wszystkie diesle 2.2 CDI mają wtrysk common rail, zawór recyrkulacji spalin i turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek. W zależności od rocznika i wersji mocy mogą jednak mieć jeszcze układ zmiennej długości kolektora dolotowego i piezoelektryczne wtryskiwacze Delphi zamiast stosowanych z początku elektromagnetycznych urządzeń Bosch. Wtryskiwaczy piezoelektrycznych nie da się regenerować.

W rzeczywistości silnik 2.2 CDI jest bardzo wytrzymały. Przebiegi rzędu 400 tys. km nie są rzadkością. Samochody, które w ogłoszeniach mają przebieg "licznikowy" 200 tys. km, w rzeczywistości zwykle przejechały znacznie więcej, więc pewne nieuchronne naprawy nie wynikają z awaryjności, tylko naturalnego zużycia silnika. Najwięcej problemów sprawiają wtryskiwacze i pompa wysokiego ciśnienia common rail. Pojawiają się też wycieki spod głowicy, a po dużym przebiegu zapieczonych wtryskiwaczy nie da się wyciągnąć z bloku silnika.

Konfiguracja silnika 2.2 CDI ze skrzynią automatyczną jest najczęściej wykorzystywana przez taksówkarzy. Same "automaty" są tym wytrzymalsze, im słabsza jest wersja silnikowa. W odmianach z dieslem V8 potrafią wymagać remontu nawet co... 50 tys. km. Ewentualna wymiana konwertera to koszt 1000 zł, pełny remont skrzyni - 6000 zł.

A mocniejsze wersje?W wielu bogatszych odmianach z większymi silnikami stosowano dość awaryjne zawieszenie pneumatyczne Airmatic. Jeśli pojawiają się nieszczelności przy amortyzatorach lub szwankuje sprężarka powietrza, na doprowadzenie całości do porządku można wydać nawet 6000 zł. Mniejszych wydatków wymagają awarie czujników ciśnienia i położenia. Przypominamy, że wersja kombi ma standardowo pneumatykę w tylnej osi.

Spośród mocniejszych silników Diesla polecamy 5-cylindrowego 270 CDI. Jest oszczędny, a zarazem bardzo mocny.  Mniej popularny jest diesel V6 (280 i 320 CDI) i V8 (400 i 420 CDI). Uwaga: do 2005 r. silnik 320 CDI miał 6 cylindrów w rzędzie. To ostatni diesel Mercedesa w układzie R6. Wszystkie diesle mają common rail, a wszystkie silniki w gamie - rozrząd napędzany łańcuchem.

Do rzadkości należą 4-cylindrowe odmiany benzynowe - 200 K to w rzeczywistości 1.8 doładowany kompresorem. Częściej spotyka się auta z silnikami V6 (od 2,6 do 3,5 l). Na szczycie gamy znalazły się jednostki V8 o pojemności od 5,0 do 6,2 l (ten ostatni tylko w wersji AMG). W mocniejszych odmianach często spotyka się także napęd na cztery koła 4MATIC.

Elegancka tablica przyrządów wykonana z materiałów o wzorowej trwałości. Rozpoznanie przebiegu po zużyciu drążka biegów czy kierownicy jest mało prawdopodobne.Motor

Od początku produkcji, tradycyjnie dla Mercedesa, oferowano trzy wersje wyposażenia: Classic, Elegance i Avantgarde. W serii znajdował się m.in. układ klimatyzacji automatycznej Thermatic, felgi aluminiowe, ABS z ESP, tempomat i komputer pokładowy oraz przednie i boczne airbagi. Oprócz tego istniała oczywiście długa lista opcji, na której znalazł się między innymi system multimedialny Comand, tempomat aktywny Distronic, szklany dach, klimatyzacja Thermotronic z 4 strefami nawiewu i światła tylne w technice LED. Ciekawostka: w samochodach sprzed liftingu montowano dwa akumulatory. Jeśli szwankuje elektronika pokładowa, często ten mniejszy ma po prostu za niskie napięcie.

Mercedes klasy E W211 (2002-2009)

Używany Mercedes klasy E W211 (2002-2009) - czytaj artykuł

Mercedes klasy E po faceliftinguMercedes
Mercedes klasy E W211Mercedes
Sedan po liftingu z 2006 r.Mercedes
Kres działania SBC: rychły koniec funkcjonowania układu SBC jest poprzedzony komunikatem „Service Bremse” wyświetlanym na biało.Motor
Gumowa kierownica trochę nie przystoi w tym segmencie...Motor
Zmieniarkę ukryto pod panelem na konsoli środkowej.Motor
Nawet w taksówkach tylna kanapa nie jest zbytnio wygnieciona.Motor
Skórzana tapicerka to częsty dodatek. Zwykle jest czarna lub beżowa.Motor
Za dopłatą oferowano również elektryczne otwieranie tylnej klapy w wersji kombi.Motor
Kształt podłogi bagażnika w kombi jest idealny. Auta z polskich salonów mają często kratkę.Motor
Popularne wyposażenie: fotele z pamięcią ustawienia.Motor
Kombi ma bagażnik o poj. aż 690-1590 l. Seryjnie stosowano w nim pneumatykę w tylnej osi. Za dopłatą też z przodu.Motor
Na zdjęciu - sedan 320 CDI po liftingu z 2006 r.Motor
Rzadkość: fotele nie tylko podgrzewane, ale też wentylowane.Motor
Pasażerowie z tyłu mogą regu-lować nawiew wedle uznania.Motor
Zestaw do montażu telefonu to wyposażenie seryjne W211.Motor
Klimatyzacja Thermotronic ma aż 4 strefy regulacji nawiewu.Motor
Elegancka tablica przyrządów wykonana z materiałów o wzorowej trwałości. Rozpoznanie przebiegu po zużyciu drążka biegów czy kierownicy jest mało prawdopodobne.Motor
Wszystkie funkcje zgromadzono w lewej manetce – zarówno kierunkowskazy, jak i wycieraczki.Motor
Dwumasowe koło pasowe: problem typowy dla Mercedesa i samochodów francuskich. Wymiana nie jest trudna, ale nowa część kosztuje ponad 1000 zł.Motor
Sedan zmieści 540 litrów. Podłoga ma niezbyt regularny kształt. Kanapę tylną można złożyć.Motor
Po 4 wahacze na koło: zawieszenie jest trwałe, ale dość drogie w wymianie (elementy z aluminium). Amortyzatory wytrzymują 300 tys. km.Motor

W ogłoszeniach dominuje model Avantgarde, który wyróżnia się m.in. obniżonym o 15 mm zawieszeniem. Zdarzają się samochody z polskich salonów sprzedaży, ale zwykle w odmianie Classic.

Mercedes-Benz Polska umożliwia bezpłatne sprawdzenie historii pojazdu po jego numerze VIN, ale w bazie znajdują się tylko naprawy gwarancyjne. Natomiast jeśli samochód fizycznie podłączy się do komputera, można nawet sprawdzić kiedy wymieniano olej.

PodsumowanieOpinia o W211 na rynku wtórnym jest krzywdząca dla tego modelu. Początkowe egzemplarze mają felerną elektronikę i awaryjny system SBC, ale Mercedes szybko poprawiał swoje wpadki. Gdyby W211 nie był trwały, taksówkarze w ogóle nie braliby go pod uwagę. Największy problem to oczekiwania klientów: nie da się tanio kupić W211 z dieslem i tanio nim jeździć, ani naprawiać pod blokiem.

Tymon Grabowski

Wersje specjalne AMG i 4MATIC

6,2-litrowy silnik AMG o mocy 514 KM stanowi majstersztyk sztuki inżynierskiej.Motor

AMG od lat przygotowuje najmocniejsze odmiany Mercedesów z "błogosławieństwem" producenta z gwiazdą. W przypadku modelu W211, AMG sygnował odmiany: E55 AMG (V8 5,4 l z kompresorem, 476 KM) i E63 AMG (V8 6,2 l, bez doładowania, 514 KM). W tej drugiej seryjne było zawieszenie Airmatic. Wersje AMG mają napęd tylko na koła tylne. Do "cywilnych" W211 za dopłatą można było otrzymać napęd na 4 koła 4MATIC, rozdzielający moment w proporcji: 40% na przód, 60% na tył. 4MATIC nie był dostępny w wersjach 200 i 220 CDI.

Wersja
200 K
240
280
320
350
500
550
Silnik
benz. kompr.
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1796 cm3
2597 cm3
2996 cm3
3199 cm3
3498 cm3
4966 cm3
5461 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
V6/18
V6/24
V6/18
V6/24
V8/24
V8/32
Moc maksymalna
163 KM
177 KM
231 KM
224 KM
272 KM
306 KM
388 KM
Maks. moment obrotowy
240 Nm
240 Nm
300 Nm
315 Nm
350 Nm
460 Nm
530 Nm
Osiągi
 
 
 
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
220 km/h
223 km/h
250 km/h
245 km/h
250 km/h
250 km/h
250 km/h
Przysp. 0-100 km/h
10,1 s
9,4 s
7,3 s
7,7 s
6,9 s
6,1 s
5,3 s
Średnie zużycie paliwa
w l/100 km
9,0
11,5
9,5
9,9
9,7
12,0
11,5
Wersja
200 CDI
220 CDI
220 CDI
270 CDI
280 CDI
300 CDI
320 CDI
320 CDI
400 CDI
420 CDI
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Poj. skokowa
2148 cm3
2148 cm3
2148 cm3
2685 cm3
2987 cm3
2987 cm3
2987 cm3
3227 cm3
3996 cm3
3996 cm3
Układ cyl./zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R5/20
V6/24
V6/24
V6/24
R6/24
V8/32
V8/32
Moc maks.
122 KM
150 KM
170 KM
177 KM
190 KM
211 KM
224 KM
204 KM
260 KM
314 KM
Maks. moment obrotowy
270 Nm
340 Nm
400 Nm
425 Nm
400 Nm
526 Nm
510 Nm
500 Nm
560 Nm
730 Nm
Osiągi
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Prędkość maks.
202 km/h
208 km/h
227 km/h
223 km/h
227 km/h
244 km/h
250 km/h
234 km/h
250 km/h
250 km/h
Przysp. 0-100 km/h
12,1 s
10,6 s
8,4 s
9,3 s
8,4 s
7,2 s
6,8 s
8,2 s
6,9 s
6,1 s
Średnie zużycie paliwa
w l/100 km
6,4
7,0
6,4
7,3
6,4
5,7
7,6
7,5
9,4
9,3
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas