Używany Hyundai Sonata IV (2005-2011)
Wygląd Sonaty jest wyjątkowo mało efektowny. Ale to cecha drugorzędna. W rzeczywistości to udane i niedrogie auto.
Niektóre samochody, zwłaszcza starsze modele koreańskie i japońskie często są w ogóle niezauważane przez klientów na skutek niewielkiej rozpoznawalności marki lub mało porywającego wyglądu. Hyundai Sonata IV, który zadebiutował w 2005 r., rzeczywiście nie zachwyci fanów oryginalnej stylizacji, ale nie powinno to przesłaniać jego zalet.
Duży Hyundai to jeden z nielicznych nowoczesnych samochodów o względnie prostej konstrukcji, wyposażonych w dodatku w silniki dobrze znoszące instalację LPG. Wiele osób może razić jego amerykański styl - dość nieestetyczne, plastikowe wnętrze, spore jednostki napędowe bez zacięcia sportowego - ale jako samochód do komfortowego pokonywania dłuższych tras sprawdza się bez zarzutu.
Kolejną zaletą Sonaty jest nadzwyczaj przestronne wnętrze. Zarówno na szerokość, jak i na długość pasażerowie mają mnóstwo miejsca. Z tyłu jest przestronniej niż w Audi A6 C6, zwłaszcza jeśli chodzi o miejsce na głowę. W porównaniu z innymi sedanami znakomita jest także widoczność do tyłu. Wprawdzie sporo egzemplarzy wyposażono w czujniki parkowania, ale nawet bez nich cofanie nie sprawia kłopotu.
A Sonata jest duża - mierzy aż 480 cm długości, natomiast bagażnik ma pojemność 523 litrów. Trochę szkoda, że nie oferowano kombi, ale z drugiej strony - auto konstruowano z myślą o rynku amerykańskim, gdzie pojazdy z nadwoziem uniwersalnym są w zaniku. Typowo po amerykańsku zestrojono także zawieszenie: jest bardzo miękkie i mocno zniechęca do szybkiej jazdy, ponieważ Sonata buja się w sposób lekko niekontrolowany. Na drogach Europy Zachodniej podwozie jest raczej trwałe, w Polsce szybko dochodzi do jego zużycia. Najczęściej po zakupie wymienimy sworznie wahaczy, gorzej jeśli zużyło się coś w tylnej osi wielowahaczowej - zamienniki praktycznie nie występują.
Zapoluj na MOBIS
W standardowych sklepach z częściami zamiennymi nie dostaniemy wielu zamienników do Sonaty. Model ten nie jest popularny w Europie, a zatem zwykle pozostaje nam zakup podzespołów oryginalnych w ASO. Wprawdzie nie są bardzo drogie, ale jest sposób, aby kupić oryginalne części jeszcze taniej. MOBIS to nazwa oryginalnych elementów Hyundai/Kia, które są dystrybuowane poza ASO. Aby je znaleźć, trzeba się trochę naszukać, ale na szczęście są już sklepy internetowe oferujące części MOBIS importowane z Korei. Najpopularniejszy silnik to 4-cylindrowa jednostka 2.4 DOHC. Na skutek tej typowo amerykańskiej pojemności importowane Hyundaie podlegają wysokiej, prawie 19-procentowej akcyzie. Silnik ten nie obchodzi się zbyt oszczędnie z paliwem, więc montaż LPG to logiczne rozwiązanie, zwłaszcza, że we wnęce koła zapasowego zmieści się 56-litrowa butla. Zużycie gazu kształtuje się na poziomie 14 l po mieście i 10 l/100 km w trasie.
W USA popularną jednostką była widlasta "szóstka" o pojemności 3,3 l. Nie różni się wiele od 2.4 w kwestii zużycia paliwa, za to łatwiej znaleźć importowaną z USA odmianę wyposażeniową Limited ze skórzaną tapicerką i dwustrefową klimatyzacją.
W 2006 r. europejską ofertę uzupełnił udany silnik 2.0 o mocy 144 KM. Dość rzadko pojawia się 140-konny diesel 2.0 CRDi, produkowany przez włoską firmę Venturi Motors.
Uwaga na "dwumasę"! Wszystkie Sonaty z manualną skrzynią biegów są wyposażone w dwumasowe koło zamachowe, które należy do wyjątkowo nietrwałych elementów. Zdarza się, że w dieslach wytrzymuje tylko 40 tys. km, nieco trwalsze jest w odmianach benzynowych, ale i tak wymiana pochłonie ok. 2 tys. złotych. Z drugiej strony, jeśli kupimy Sonatę z "automatem" - może nas czekać remont takiej skrzyni, co kosztuje jeszcze więcej (3-4 tys. zł). W szczególności należy unikać czterobiegowych skrzyń automatycznych z lat 2005-2008. Wprowadzone po liftingu przekładnie pięciobiegowe są już znacznie lepsze. Dla odmiany, diesel 2.0 CRDi występował nawet z sześcioprzełożeniowym "manualem", natomiast szóstego biegu brakuje w 2.4, który męczy się podczas jazdy autostradowej. Niezależnie od tego, którą wersję wybierzemy, będziemy prawdopodobnie zadowoleni - podobnie jak amerykańscy klienci, którzy prawie rok w rok oceniają Sonatę jako najmniej awaryjne auto o najlepszym współczynniku ceny do jakości.
Nissan Altima
Altima, dostępna w amerykańskiej ofercie od 2007 r., to bardziej sportowa alternatywa wobec statecznych Camry, Accorda czy Sonaty. Słabszy silnik 2.5 ma cztery cylindry i moc 175 KM, mocniejsza Altima z jednostką 3.5 V6 rozwija moc 270 KM i przenosi ją na przednie koła przez bezstopniową skrzynię CVT. Ciekawostka: wersja hybrydowa korzysta z rozwiązań Toyoty. Do atutów Altimy należy bogate wyposażenie i niska awaryjność.
Toyota Camry
Aktualny model Camry jest w sprzedaży od 5 lat i nieustannie plasuje się wśrod najchętniej kupowanych samochodow w USA. Podstawowa jednostka napędowa to 2.4 167 KM o czterech cylindrach, za dopłatą można wybrać wersję V6 (3.3 215 KM lub 3.5 272 KM). W gamie znalazła się także odmiana z napędem hybrydowym (2.4 Hybrid). Podobnie jak Sonata, Camry oferuje nieprawdopodobnie wręcz dużo miejsca w kabinie. Rozstaw osi: 280 cm.
Hyundai Sonata IV: historia modelu
2005: koniec produkcji modelu EF, do sprzedaży trafia Sonata NF (opisywana).
2006: w ofercie silnik 2.0 i diesel 2.0 CRDi.
2008: lifting, nowa skrzynia automatyczna.
2011: nowy model - w USA o nazwie Sonata, w Europie i40.
Hyundai Sonata IV: typowe usterki i problemy
Sonata należy do bardzo niezawodnych samochodow. Jeśli już zdarzają się usterki, dotyczą:
- Przedwcześnie zużytego dwumasowego koła zamachowego zarowno w dieslach, jak i w wersjach benzynowych.
- Uszkodzeń skrzyni automatycznej w samochodach sprzed liftingu z 2008 r.
- Stukającego zawieszenia po większych przebiegach w Polsce.
Zrobić dobry produkt to jedno, ale później dobrze go sprzedać to zupełnie inna sprawa. Hyundaiowi udało się zbudować znakomity i bardzo niezawodny samochód, który jednak przepadł na rynku europejskim ze względu na silną konkurencję i nieciekawy wygląd. Z drugiej ręki to znakomita propozycja.
Tymon Grabowski