Używany Hyundai Sonata IV (2005-2011)

Wygląd Sonaty jest wyjątkowo mało efektowny. Ale to cecha drugorzędna. W rzeczywistości to udane i niedrogie auto.

Sonata nie zachwyci fanów oryginalnej stylizacji, ale nie powinno to przesłaniać jej zalet.
Sonata nie zachwyci fanów oryginalnej stylizacji, ale nie powinno to przesłaniać jej zalet.Motor

Niektóre samochody, zwłaszcza starsze modele koreańskie i japońskie często są w ogóle niezauważane przez klientów na skutek niewielkiej rozpoznawalności marki lub mało porywającego wyglądu. Hyundai Sonata IV, który zadebiutował w 2005 r., rzeczywiście nie zachwyci fanów oryginalnej stylizacji, ale nie powinno to przesłaniać jego zalet.

Trudno uznać to wnętrze za ładne. Jest po prostu nijakie, a plastiki prezentują przeciętną jakość. Ma jednak swoją zaletę: przestronność i to w każdym kierunku.Motor

Duży Hyundai to jeden z nielicznych nowoczesnych samochodów o względnie prostej konstrukcji, wyposażonych w dodatku w silniki dobrze znoszące instalację LPG. Wiele osób może razić jego amerykański styl - dość nieestetyczne, plastikowe wnętrze, spore jednostki napędowe bez zacięcia sportowego - ale jako samochód do komfortowego pokonywania dłuższych tras sprawdza się bez zarzutu.

Kolejną zaletą Sonaty jest nadzwyczaj przestronne wnętrze. Zarówno na szerokość, jak i na długość pasażerowie mają mnóstwo miejsca. Z tyłu jest przestronniej niż w Audi A6 C6, zwłaszcza jeśli chodzi o miejsce na głowę. W porównaniu z innymi sedanami znakomita jest także widoczność do tyłu. Wprawdzie sporo egzemplarzy wyposażono w czujniki parkowania, ale nawet bez nich cofanie nie sprawia kłopotu.

A Sonata jest duża - mierzy aż 480 cm długości, natomiast bagażnik ma pojemność 523 litrów. Trochę szkoda, że nie oferowano kombi, ale z drugiej strony - auto konstruowano z myślą o rynku amerykańskim, gdzie pojazdy z nadwoziem uniwersalnym są w zaniku. Typowo po amerykańsku zestrojono także zawieszenie: jest bardzo miękkie i mocno zniechęca do szybkiej jazdy, ponieważ Sonata buja się w sposób lekko niekontrolowany. Na drogach Europy Zachodniej podwozie jest raczej trwałe, w Polsce szybko dochodzi do jego zużycia. Najczęściej po zakupie wymienimy sworznie wahaczy, gorzej jeśli zużyło się coś w tylnej osi wielowahaczowej - zamienniki praktycznie nie występują.

Zapoluj na MOBIS

W standardowych sklepach z częściami zamiennymi nie dostaniemy wielu zamienników do Sonaty. Model ten nie jest popularny w Europie, a zatem zwykle pozostaje nam zakup podzespołów oryginalnych w ASO. Wprawdzie nie są bardzo drogie, ale jest sposób, aby kupić oryginalne części jeszcze taniej. MOBIS to nazwa oryginalnych elementów Hyundai/Kia, które są dystrybuowane poza ASO. Aby je znaleźć, trzeba się trochę naszukać, ale na szczęście są już sklepy internetowe oferujące części MOBIS importowane z Korei. Najpopularniejszy silnik to 4-cylindrowa jednostka 2.4 DOHC. Na skutek tej typowo amerykańskiej pojemności importowane Hyundaie podlegają wysokiej, prawie 19-procentowej akcyzie. Silnik ten nie obchodzi się zbyt oszczędnie z paliwem, więc montaż LPG to logiczne rozwiązanie, zwłaszcza, że we wnęce koła zapasowego zmieści się 56-litrowa butla. Zużycie gazu kształtuje się na poziomie 14 l po mieście i 10 l/100 km w trasie.

W USA popularną jednostką była widlasta "szóstka" o pojemności 3,3 l. Nie różni się wiele od 2.4 w kwestii zużycia paliwa, za to łatwiej znaleźć importowaną z USA odmianę wyposażeniową Limited ze skórzaną tapicerką i dwustrefową klimatyzacją.

Hyundai Sonata (2005-2011)

Używany Hyundai Sonata (2005-2011) - czytaj artykuł

Hyundai Sonata z 2011 r.Motor
"Automaty" sprzed liftingu bywają problematyczne, a przede wszystkim pracują bardzo powoli i opornie.Motor
Hyundai Sonata EFMotor
Z tyłu jest mnostwo miejsca nie tylko na nogi, ale też na głowę.Motor
Ogromne i przesadnie miękkie fotele w typowo amerykańskim stylu.Motor
523 litry: taka jest pojemność bagażnika. Zawiasy elegancko schowane.Motor
Trudno uznać to wnętrze za ładne. Jest po prostu nijakie, a plastiki prezentują przeciętną jakość. Ma jednak swoją zaletę: przestronność i to w każdym kierunku.Motor
Wszystkie silniki są godne polecenia: benzynowe dobrze znoszą LPG, diesel CRDi jest oszczędny i niezawodny.Motor
Sonata, która zadebiutowała w 2005 r., nie zachwyci fanów oryginalnej stylizacji, ale nie powinno to przesłaniać jej zalet.Motor
Podgrzewanie foteli montowano rownież do tapicerki z materiału.Motor

W 2006 r. europejską ofertę uzupełnił udany silnik 2.0 o mocy 144 KM. Dość rzadko pojawia się 140-konny diesel 2.0 CRDi, produkowany przez włoską firmę Venturi Motors.

Uwaga na "dwumasę"! Wszystkie Sonaty z manualną skrzynią biegów są wyposażone w dwumasowe koło zamachowe, które należy do wyjątkowo nietrwałych elementów. Zdarza się, że w dieslach wytrzymuje tylko 40 tys. km, nieco trwalsze jest w odmianach benzynowych, ale i tak wymiana pochłonie ok. 2 tys. złotych. Z drugiej strony, jeśli kupimy Sonatę z "automatem" - może nas czekać remont takiej skrzyni, co kosztuje jeszcze więcej (3-4 tys. zł). W szczególności należy unikać czterobiegowych skrzyń automatycznych z lat 2005-2008. Wprowadzone po liftingu przekładnie pięciobiegowe są już znacznie lepsze. Dla odmiany, diesel 2.0 CRDi występował nawet z sześcioprzełożeniowym "manualem", natomiast szóstego biegu brakuje w 2.4, który męczy się podczas jazdy autostradowej. Niezależnie od tego, którą wersję  wybierzemy, będziemy prawdopodobnie zadowoleni - podobnie jak amerykańscy klienci, którzy prawie rok w rok oceniają Sonatę jako najmniej awaryjne auto o najlepszym współczynniku ceny do jakości.

Alternatywa rynkowa z USA

Nissan Altima

Nissan AltimaMotor

Altima, dostępna w amerykańskiej ofercie od 2007 r., to bardziej sportowa alternatywa wobec statecznych Camry, Accorda czy Sonaty. Słabszy silnik 2.5 ma cztery cylindry i moc 175 KM, mocniejsza Altima z jednostką 3.5 V6 rozwija moc 270 KM i przenosi ją na przednie koła przez bezstopniową skrzynię CVT. Ciekawostka: wersja hybrydowa korzysta z rozwiązań Toyoty. Do atutów Altimy należy bogate wyposażenie i niska awaryjność.

Toyota Camry

Toyota CamryMotor

Aktualny model Camry jest w sprzedaży od 5 lat i nieustannie plasuje się wśrod najchętniej kupowanych samochodow w USA. Podstawowa jednostka napędowa to 2.4 167 KM o czterech cylindrach, za dopłatą można wybrać wersję V6 (3.3 215 KM lub 3.5 272 KM). W gamie znalazła się także odmiana z napędem hybrydowym (2.4 Hybrid). Podobnie jak Sonata, Camry oferuje nieprawdopodobnie wręcz dużo miejsca w kabinie. Rozstaw osi: 280 cm.

Hyundai Sonata IV: historia modelu2005: koniec produkcji modelu EF, do sprzedaży trafia Sonata NF (opisywana).2006: w ofercie silnik 2.0 i diesel 2.0 CRDi.2008: lifting, nowa skrzynia automatyczna.2011: nowy model - w USA o nazwie Sonata, w Europie i40.

Hyundai Sonata IV: typowe usterki i problemySonata należy do bardzo niezawodnych samochodow. Jeśli już zdarzają się usterki, dotyczą:

  • Przedwcześnie zużytego dwumasowego koła zamachowego zarowno w dieslach, jak i w wersjach benzynowych.
  • Uszkodzeń skrzyni automatycznej w samochodach sprzed liftingu z 2008 r.
  • Stukającego zawieszenia po większych przebiegach w Polsce.
Wersja
2.0
2.4
3.3 V6
2.0 CRDi
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
Pojemność skokowa
1998 cm3
2359 cm3
3342 cm3
1991 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
V6/24
R4/16
Moc maksymalna
144 KM
161 KM
235 KM
140 KM
Maks. moment obrotowy
189 Nm
219 Nm
304 Nm
305 Nm
Osiągi
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
204 km/h
212 km/h
230 km/h
203 km/h
Przysp. 0-100 km/h
11,5 s
8,9 s
7,8 s
11,6 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
8,0
8,5
10,1
7,6

Hyundai Sonata IV - podsumowanie

Zrobić dobry produkt to jedno, ale później dobrze go sprzedać to zupełnie inna sprawa. Hyundaiowi udało się zbudować znakomity i bardzo niezawodny samochód, który jednak przepadł na rynku europejskim ze względu na silną konkurencję i nieciekawy wygląd. Z drugiej ręki to znakomita propozycja.

Tymon Grabowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas