Używany Ford Mondeo III 1.8 TDCi (2007-2014)
● Rozsądne diesle: superoszczędny 1.6 albo prosty 1.8 TDCi ● Prosta konstrukcja jak na tę klasę i rocznik pojazdu ● Rozsądne ceny zakupu i części zamiennych.
FORD MONDEO III 1.8 TDCilata produkcji: 2007-2014ceny: od 18 000 zł
Nie jest to może najlepiej wykonany i wyposażony samochód klasy średniej, ale jego popularność w firmach wynika właśnie z niskich kosztów utrzymania oraz stosunkowo prostej konstrukcji. Mondeo nie ma popularnego w tej klasie zawieszenia wielowahaczowego z przodu, a wspomaganie kierownicy odbywa się tradycyjną metodą elektrohydrauliczną, przez co w razie awarii taniej je naprawić. Jest jednak mniej wydajne niż elektryczne.
Użytkownicy chwalą niezwykłą wręcz przestronność i przepastny bagażnik oraz podgrzewaną przednią szybę, szczególnie przydatną w zimie. Złości ich słabe wykończenie detali, np. odchodzące uszczelki, niedziałające zamki i niedbale położony lakier, który łuszczy się na progach. Mechanicy dodają do tego korozję połączeń śrubowych, która zwiększa koszt typowych czynności serwisowych (czasem śruby ukręcają się).
W tym modelu szczególnie polecamy diesle: 1.6 rekordowo mało pali, a 1.8 TDCi (montowany do 2010 r.) to bardzo prosty i tani w naprawach silnik bez filtra cząstek stałych. Można wybaczyć mu archaiczną konstrukcję i dość głośną pracę. Silniki benzynowe mają stosunkowo prostą konstrukcję (oprócz EcoBoost), ale źle znoszą współpracę z LPG. Za to z paliwem alternatywnym nieźle radzi sobie wersja 2.5 Turbo (silnik Volvo).
Podstawowym problemem rynkowym w przypadku Mondeo jest trudność zakupu pojazdu, który nie był intensywnie eksploatowany w firmie.
TO MOŻE SIĘ ZEPSUĆ
- Dwumasowe koło zamachowe - nietrwałe zarówno w 1.6, jak i 1.8 TDCi.
- Uszczelki - odklejają się, nadwozie traci szczelność.
- Filtr cząstek stałych w 1.6 i 2.0 TDCi - "kończy się" po ok. 160-180 tys. km.
Amortyzatory przednie | 670 zł |
Zestaw rozrządu | 300 zł |
Klocki hamulcowe przednie | 290 zł |
Tarcze hamulcowe przednie | 480 zł |
Sprzęgło z kołem zamachowym | 1570 zł |
Reflektor przedni | 370 zł |
Opony 215/55 R16 (4 szt.) | 1200 zł |
SUMA | 4880 zł |
Tekst: Tymon Grabowski; zdjęcia: archiwum; "Motor" 17/2015