Używany Ford Focus II (2004-2011)
Pięć wersji nadwozia to już dziś rzadkość, ale właśnie tyle liczyła sobie paleta odmian Focusa II.
Oferowano także dwie wersje sportowe, obie z 5-cylindrowym silnikiem 2.5 Turbo z Volvo. Pozostałe silniki benzynowe są wolnossące i mają pojemność od 1,4 do 2,0 l.
W gamie diesli znalazły się trzy silniki: 1.6, 1.8 i 2.0 TDCi, przy czym środkowy to konstrukcja własna Forda, a dwa skrajne powstały wspólnie z Peugeotem.
Niewymagającym polecamy prostego 1.6 TDCi 90 KM: nie bardzo ma się tu co zepsuć, skoro nie ma ani zmiennej geometrii łopatek w turbinie, ani DPF, ani dwumasowego koła zamachowego.
Polecana wersja benzynowa to 1.6, z zastrzeżeniem: źle znosi zasilanie gazem na dłuższą metę.
Focus II nie ma poważniejszych usterek. W 1.8 TDCi szybko zużywa się koło zamachowe, w 1.6 TDCi pojawiają się nieszczelności podkładek pod wtryskiwaczami.
Póki co, nieźle wypada zabezpieczenie antykorozyjne, ale plagą są zapieczone śruby. Niestety wiele aut ma wyposażenie kończące się na manualnej klimatyzacji.
+ stabilne zachowanie w zakrętach
+ niezawodne silniki benzynowe
+ tanie części
+ gigantyczny wybór samochodów z drugiej ręki
- diesel 1.8 jest głośny i dużo pali
- ubogie wyposażenie oferowanych pojazdów
- 24 000 zł
Wersja po liftingu, bogate wyposażenie (np. Titanium), pożądany diesel 2.0 TDCi.
- 14 000 zł
Za ok. 14-15 tys. zł można przebierać w ofertach. To optymalna kwota na zakup Focusa. Rocznik zazwyczaj 2006-2008.
- 9000 zł
Zaleta: nie jest to "anglik". Wada: umęczony egzemplarz po flocie, często ze starym dieslem 1.8 TDCi, słabe wyposażenie.
FORD FOCUS I
lata produkcji: 1998-2004
polecany silnik: 1.6 100 KM
ceny: od 3000 zł
Był to świetny samochód. Nadal jest, jeśli ktoś trafi na egzemplarz nieprzeżarty rdzą. Polecamy wersję 1.6.
FORD FOCUS III
w produkcji: od 2011 r.
polecany silnik: 1.6 E.B. 150 KM
ceny: od 26 000 zł
Przebój z flot. Wyprzedaże poleasingowe powodują, że jego ceny lecą w dół. Mało awaryjny.
Tekst: Jacek Ambrozik, Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 25/2017