Używany Citroen Xsara VTS (2000-2004)
„Sleeper” (śpioch), to określenie auta, które pod niepozornym nadwoziem skrywa mocny silnik. Idealnym przykładem jest 163-konna Xsara VTS.
Citroen Xsara VTS jest jednym z najbardziej niepozornych sportowych kompaktów. Wersja prezentowana na zdjęciach ma 163 KM, ale wygląda jak... 68-konny diesel.
Okazyjna oferta
Egzemplarzy używanych jest raczej mało, ale zazwyczaj są w dobrym stanie. Ze względu na ograniczone zainteresowanie tym modelem, sprzedający nie mają zbyt dużych oczekiwań finansowych. Samochód prezentowany na zdjęciu głównym kosztował w Polsce w 2000 roku niewiele ponad 70 tysięcy złotych i był jedną z najtańszych propozycji w swojej klasie. Obecna wartość rynkowa to ok. 12-15 tys. zł. Najtańsze dwulitrowe Xsary VTS można kupić już za 9 tys. zł.
Warto wiedzieć, że początkowo oznaczenie VTS było przypisane wyłącznie do topowych wersji silnikowych. Z czasem stało się czymś w rodzaju wersji wyposażenia. Od roku 2000 Xsarę VTS można było kupić choćby z silnikiem 2.0 HDI o mocy 110 KM (ceny od 10 tys. zł).
Przed zakupem
Zakup leciwego auta sportowego zawsze jest dużym wyzwaniem. Po upewnieniu się, że nadwozie nie zostało odbudowane po jakimś poważnym wypadku, trzeba skontrolować tylne zawieszenie. Silny negatyw kół i stukanie podczas jazdy po nierównościach świadczy o zużyciu łożysk tylnej belki (koszt naprawy to ok. 1000 zł). Na ewentualne niewielkie wycieki oleju z układu wspomagania kierownicy trzeba przymknąć oko. Ten typ tak ma. Pozostałe elementy podwozia są tanie w naprawach (Xsara nie ma typowych dla Citroenów systemów hydropneumatycznych).
Zwiększenie mocy ze 136 do 163 KM osłabiło nieco popularny dwulitrowy silnik stosowany w wielu modelach Citroena i Peugeota. Namacalnym dowodem jest skłonność do wypalania uszczelki pod głowicą (koszt naprawy ok. 1500 zł). Na szczęście, pod tym kątem bardzo łatwo zweryfikować samochód. Wystarczy wydłużyć trasę jazdy próbnej do kilkunastu kilometrów i upewnić się, że jednostka utrzymuje prawidłową temperaturę. Problem ujawnia się w korkach lub podczas jazdy autostradowej.
Najsłabszym punktem auta jest skrzynia biegów. Gubi olej, zgrzyta, a precyzja mechanizmu jej sterowania pozostawia wiele do życzenia. Pomaga wymiana wodzików łączących skrzynię z lewarkiem (koszt ok. 600 zł). Słabą stroną modelu jest instalacja elektryczna. Normą jest brak podświetlania konsoli centralnej, czasem także zestawu wskaźników.
Jazda
Xsara VTS ze 163-konnym silnikiem to szybki samochód, który imponuje elastycznością i z łatwością połyka kilometry na dalszych trasach. Ma świetnie zestrojone podwozie. Oczywiście jeśli poprzedni właściciel zastąpił oryginalne amortyzatory tanimi zamiennikami ciężko się będzie o tym przekonać...
Osoba, która planuje zakup niedrogiego sportowego auta klasy kompakt nie powinna przejść obok tej propozycji obojętnie. Zadbanych aut w tym segmencie jest jak na lekarstwo, ale jeśli uda się upolować taką Xsarę w atrakcyjnej cenie, z pewnością nie będzie gorsza niż rywale. W tym wieku od marki czy modelu znacznie ważniejszy jest stan techniczny.
Citroen Xsara VTS 2.0 16V: historia modelu
1997: premiera handlowa Xsary.
2000: lifting, wersja 2.0 VTS (właśnie ten model jest na zdjęciach).
2004: koniec produkcji.
Citroen Xsara VTS 2.0 16V: typowe problemy
- Zużycie łożysk tylnej belki. Objawem jest wyraźny negatyw kół tylnych i stukanie podczas jazdy na nierównościach.
- Korozja. Nie jest poważnym problemem, ale pojawia się miejscowo na błotnikach oraz pod maską na mocowaniach kolumn McPherson.
- Wycieki oleju z zespołu napędowego (zarówno z silnika, jak i ze skrzyni biegów).
- Niska jakość instalacji elektrycznej. W używanych autach może nie działać podświetlenie zegarów, radia itp.
FORD FOCUS ST (2002-2005)
Wersja ST pojawiła się pod koniec produkcji tej generacji modelu. Z zewnątrz wyróżnia się jedynie charakterystycznym wzorem felg. Na rynku dostępne są także wersje pięciodrzwiowe i zupełnie niepozorne kombi! Ksenonowe reflektory były oferowane za dopłatą. Samochód jest seryjnie wyposażony w skrzynię biegów o sześciu przełożeniach.
Ford Focus ST: plusy
- Wzorowe właściwości jezdne, dzięki wielowahaczowej osi tylnej.
- Dość duży wybór egzemplarzy używanych.
- W razie potrzeby Focusa ST można szybko i korzystnie odsprzedać.
Ford Focus ST: minusy
- Problemy z korozją nadwozia.
- Awaryjne wspomaganie kierownicy.
Ford Focus ST: dane techniczne
Silnik: R4/16,
poj.: 1988 cm3,
moc: 173 KM,
moment: 197 Nm,
0-100 km/h: 8,2 s,
pr. maks.: 216 km/h,
zużycie paliwa: 9,5 l/100 km.
TOYOTA COROLLA 1.8 TS (2001-2007)
Wizualnie trudno odróżnić ją od masowo produkowanego modelu 1.6 VVT-i. Zaletą modelu, oprócz bardzo dobrych osiągów, jest wysoka trwałość. Silnik ma bezobsługowy łańcuch rozrządu, a zawieszenie skonstruowano w bardzo prosty sposób (z przodu układ McPherson, z tyłu belka skrętna). Auto prowadzi się gorzej od Focusa, ale ma lepsze osiągi.
Toyota Corolla 1.8 TS: plusy
- Niezawodność.
- Niskie koszty napraw zawieszenia.
- Dobre osiągi, niskie zużycie paliwa (pod warunkiem, że nie korzystamy z pełnych możliwości silnika, który ?kręci się? aż do 8 tys. obr./min.).
Toyota Corolla 1.8 TS: minusy
- Niezbyt atrakcyjne nadwozie.
- Mały wybór egzemplarzy używanych.
Toyota Corolla 1.8 TS: dane techniczne
Silnik: R4/16,
poj.: 1796 cm3,
moc: 192 KM,
moment: 225 Nm,
0-100 km/h: 8,4 s,
pr. maks.: 225 km/h,
zużycie paliwa: 8,8 l/100 km.
VOLKSWAGEN GOLF GTI (1997-2003)
Aż trudno uwierzyć, że na powyższym zdjęciu stoi wersja GTI, a nie np. 1.6. Ten samochód jako jedyny z prezentowanych modeli ma pod maską silnik z turbodoładowaniem, a to oznacza niemal nieograniczone możliwości tuningowe. Podobnie jak Corolla - Golf GTI ma pancerne zawieszenie odporne na nasze drogi.
Volkswagen Golf GTI: plusy
- Wzorowe zaplecze części.
- W porównaniu z konkurencją - największa podaż egzemplarzy używanych.
- Proste, tanie w naprawach zawieszenie.
- Duże możliwości tuningowe.
Volkswagen Golf GTI: minusy
- Wysokie ceny.
- Dużo egzemplarzy powypadkowych.
- Przeciętne właściwości jezdne.
Volkswagen Golf GTI: dane techniczne
Silnik: Turbo R4/16,
pojemność: 1781 cm3,
moc: 150 KM,
moment: 210 Nm,
0-100 km/h: 8,4 s,
pr. maks.: 216 km/h,
zużycie paliwa: 8,9 l/100 km.
Tekst: Jacek Ambrozik; zdjęcia: Rafał Andrzejewski, producenci