Używane Volvo XC60 (2008-)
XC60 to używany SUV, który nie ma dużej konkurencji. Jest bardzo pakowny, świetnie wykończony, oszczędny i dostępny w dwóch wersjach: 4x4 i 4x2.
VOLVO XC60
w produkcji: od 2008 r.
ceny: od 50 000 zł
Współcześni nabywcy marzą wręcz o SUV-ach, które wyglądają potężnie, ale da się nimi jeździć tak tanio jak tradycyjnymi samochodami klasy kompaktowej. Volvo XC60 to jeden z pierwszych modeli, które idealnie wpisują się w to zapotrzebowanie.
Początkowo oferowano go wyłącznie w wersjach z napędem na cztery koła (stały na przód, dołączany na tył).
W 2010 roku producent wyszedł naprzeciw oczekiwaniom nabywców i wypuścił tańszą odmianę z napędem na przednią oś. W zupełności wystarczającą do tego, by odwozić dzieci do szkoły, pakować zakupy do pokaźnego bagażnika, a raz na jakiś czas wyskoczyć z rodziną na wakacje. I większą od takich modeli jak np. Ford Kuga czy VW Tiguan.
Wysokoprężny koktajl
Oferty używanych XC60 są zdominowane przez diesle, ale nomenklatura Volvo nie ułatwia orientacji w wysokoprężnej gamie. W latach 2008-2010 wszystko było jeszcze jasne, bo oferowano wyłącznie sprawdzone, 5-cylindrowe jednostki 2.4 (oznaczone jako 2.4 D AWD oraz 2.4D DRIVe). Później w ofercie pojawił się niezbyt udany 5-cylindrowy silnik dwulitrowy, w 2013 - 4-cylindrowa "dwulitrówka" biturbo, a w 2015 - 4-cylindrowy 2.0 z pojedynczym doładowaniem.
Oznaczenia DRIVe, D3 i D4 mieszają się jak w kalejdoskopie, więc najlepiej pytać sprzedającego o liczbę cylindrów i pojemność. My polecamy wszystkie wersje z wyjątkiem 5-cylindrowej o pojemności 2 litrów.
Benzynowa potęga
Osiągi wersji benzynowych mogą wprowadzić w osłupienie każdego, kto nie kojarzy Volvo ze sportowymi możliwościami. Minimum to 203 KM generowane z bazowej, turbodoładowanej dwulitrówki (2.0T).
T5 w zależności od pojemności, liczby cylindrów i rocznika rozwija od 240 do 245 KM. W latach 2009-2012 oferowano silnik 3.2 R6 (238-243 KM) a w latach 2008-2015 - potężny doładowany model T6 (285- -304 KM). Od 2014 roku pod maską T6 pracuje podwójnie doładowana (turbiną i kompresorem) jednostka dwulitrowa generująca 306-320 KM. Wszystkie wersje można polecić - należą do najtrwalszych silników benzynowych na rynku.
Słabe strony
Kupując używanego diesla, który jeździł głównie w mieście, należy się przygotować na wymianę filtra cząstek stałych. Najsłabszą stroną modelu jest jednak elektronika - zapalająca się choinka na desce rozdzielczej lub strajkujące mechanizmy zamykania okien czy tylnej klapy to norma. Co ciekawe - producent przeprowadzał akcję serwisową wymiany wiązki przewodów w kabinie.
2007: prezentacja modelu podczas amerykańskich targów w Detroit
2008: premiera handlowa
2010: do gamy dołącza wersja z napędem przednim (tańsza średnio o 10 tys. zł), koniec produkcji wersji oznaczonych symbolem 2.4 D
2013: modernizacja modelu
2015: nowe, 4-cylindrowe silniki wysokoprężne
- Użytkownicy skarżą się na szybkie zużycie opon i tarcz hamulcowych. Naszym zdaniem problemy wynikają z dużej masy samochodu (1700 kg).
- Karoseria jest podatna na zarysowania, ale zwykle nie rdzewieje.
- W 5-cylindrowych dieslach co 50 tys. km należy kontrolować pasek wielorowkowy.
Przeglądając ogłoszenia od tych najtańszych, warto zwrócić uwagę, że przez pierwsze dwa lata oferowano wyłącznie wersje AWD, a później także tańsze z przednim napędem. Za sprawą tego, auta z początku produkcji kosztują 50 tys. zł, a te z 2010 roku (FWD) 10 tys. zł więcej.
Ceny eksploatacyjnych części zamiennych są niskie - wymiana amortyzatorów, klocków hamulcowych czy rozrządu kosztuje tyle, ile w popularnych modelach klasy średniej. Nieco droższe jest sprzęgło. Sporo kosztują opony.
XC60 to wciąż bardzo drogi model, ale zainteresuje wszystkich, którym nie wystarczają zwykłe kompaktowe SUV-y, ponieważ oczekują większej przestrzeni oraz wyższego komfortu jazdy. Szkoda tylko, że najbardziej pożądane, proste odmiany przednionapędowe debiutowały z dwuletnim opóźnieniem i ich ceny zaczynają się od 60 tys. zł.
OCENA 4/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 4/2017
Używane Volvo XC70 (2000-2008) – OPINIE O SAMOCHODACH