Używane Volvo XC60 (2008-)
XC60 to używany SUV, który nie ma dużej konkurencji. Jest bardzo pakowny, świetnie wykończony, oszczędny i dostępny w dwóch wersjach: 4x4 i 4x2.
VOLVO XC60w produkcji: od 2008 r.ceny: od 50 000 zł
Współcześni nabywcy marzą wręcz o SUV-ach, które wyglądają potężnie, ale da się nimi jeździć tak tanio jak tradycyjnymi samochodami klasy kompaktowej. Volvo XC60 to jeden z pierwszych modeli, które idealnie wpisują się w to zapotrzebowanie.
Początkowo oferowano go wyłącznie w wersjach z napędem na cztery koła (stały na przód, dołączany na tył).
W 2010 roku producent wyszedł naprzeciw oczekiwaniom nabywców i wypuścił tańszą odmianę z napędem na przednią oś. W zupełności wystarczającą do tego, by odwozić dzieci do szkoły, pakować zakupy do pokaźnego bagażnika, a raz na jakiś czas wyskoczyć z rodziną na wakacje. I większą od takich modeli jak np. Ford Kuga czy VW Tiguan.
Wysokoprężny koktajl
Oferty używanych XC60 są zdominowane przez diesle, ale nomenklatura Volvo nie ułatwia orientacji w wysokoprężnej gamie. W latach 2008-2010 wszystko było jeszcze jasne, bo oferowano wyłącznie sprawdzone, 5-cylindrowe jednostki 2.4 (oznaczone jako 2.4 D AWD oraz 2.4D DRIVe). Później w ofercie pojawił się niezbyt udany 5-cylindrowy silnik dwulitrowy, w 2013 - 4-cylindrowa "dwulitrówka" biturbo, a w 2015 - 4-cylindrowy 2.0 z pojedynczym doładowaniem.
Oznaczenia DRIVe, D3 i D4 mieszają się jak w kalejdoskopie, więc najlepiej pytać sprzedającego o liczbę cylindrów i pojemność. My polecamy wszystkie wersje z wyjątkiem 5-cylindrowej o pojemności 2 litrów.
Benzynowa potęga
Osiągi wersji benzynowych mogą wprowadzić w osłupienie każdego, kto nie kojarzy Volvo ze sportowymi możliwościami. Minimum to 203 KM generowane z bazowej, turbodoładowanej dwulitrówki (2.0T).
T5 w zależności od pojemności, liczby cylindrów i rocznika rozwija od 240 do 245 KM. W latach 2009-2012 oferowano silnik 3.2 R6 (238-243 KM) a w latach 2008-2015 - potężny doładowany model T6 (285- -304 KM). Od 2014 roku pod maską T6 pracuje podwójnie doładowana (turbiną i kompresorem) jednostka dwulitrowa generująca 306-320 KM. Wszystkie wersje można polecić - należą do najtrwalszych silników benzynowych na rynku.
Słabe strony
Kupując używanego diesla, który jeździł głównie w mieście, należy się przygotować na wymianę filtra cząstek stałych. Najsłabszą stroną modelu jest jednak elektronika - zapalająca się choinka na desce rozdzielczej lub strajkujące mechanizmy zamykania okien czy tylnej klapy to norma. Co ciekawe - producent przeprowadzał akcję serwisową wymiany wiązki przewodów w kabinie.
Polecamy | Polecamy | Odradzamy | Odradzamy | Odradzamy | Polecamy | Polecamy | |
Wersja | 3.2 AWD | 3.2 AWD | D3 | DRIVe | D3/D4 AUT. | D3/D4 | 2.4 D |
Lata produkcji | 2009-2010 | 2010-2012 | 2012-2015 | 2010-2012 | 2010-2013 | 2010-2013 | 2008-2010 |
Silnik | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 3192 cm3 | 3192 cm3 | 1984 cm3 | 1984 cm3 | 1984 cm3 | 2400 cm3 | 2400 cm3 |
Układ cylindrów | R6 | R6 | R5 | R5 | R5 | R5 | R5 |
Moc maksymalna | 238 KM | 243 KM | 136 KM | 163 KM | 163 KM | 163 KM | 163 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 320 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 400 Nm | 400 Nm | 420 Nm | 340 Nm |
Osiągi (dane producenta) | |||||||
Prędkość maksymalna | 210 km/h | 210 km/h | 190 km/h | 200 km/h | 195 km/h | 195 km/h | 205 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 9,1 s | 9,3 s | 11,2 s | 10,3 s | 10,3 s | 10,5 s | 10,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 11,2 l/100 km | 9,9 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,8 l/100 km | 6,6 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Polecamy | Polecamy | Polecamy | Polecamy | Polecamy | Polecany | |
Wersja | 2.4 D DRIVe | D4 AWD | D4 AWD | D5 AWD | D5 AWD | D5 AWD |
Lata produkcji | 2009-2010 | 2013-2015 | od 2015 | 2008-2009 | 2009-2011 | 2011-2015 |
Silnik | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2400 cm3 | 2400 cm3 | 2400 cm3 | 2400 cm3 | 2400 cm3 | 2400 cm3 |
Układ cylindrów | R5 | R5 | R5 | R5 | R5 | R5 |
Moc maksymalna | 175 KM | 181 KM | 190 KM | 185 KM | 205 KM | 215 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 420 Nm | 420 Nm | 420 Nm | 400 Nm | 420 Nm | 420 Nm |
Osiągi (dane producenta) | ||||||
Prędkość maksymalna | 205 km/h | 200 km/h | 205 km/h | 205 km/h | 210 km/h | 210 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 9,8 s | 9,8 s | 9,6 s | 9,5 s | 8,5 s | 8,4 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,9 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,2 l/100 km | 7,5 l/100 km | 6,9 l/100 km | 5,3 l/100 km |
VOLVO XC60: HISTORIA MODELU
2007: prezentacja modelu podczas amerykańskich targów w Detroit2008: premiera handlowa2010: do gamy dołącza wersja z napędem przednim (tańsza średnio o 10 tys. zł), koniec produkcji wersji oznaczonych symbolem 2.4 D2013: modernizacja modelu2015: nowe, 4-cylindrowe silniki wysokoprężne
UŻYWANE VOLVO XC60 (2008-): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY
- Użytkownicy skarżą się na szybkie zużycie opon i tarcz hamulcowych. Naszym zdaniem problemy wynikają z dużej masy samochodu (1700 kg).
- Karoseria jest podatna na zarysowania, ale zwykle nie rdzewieje.
- W 5-cylindrowych dieslach co 50 tys. km należy kontrolować pasek wielorowkowy.
UŻYWANE VOLVO XC60 (2008-): SYTUACJA RYNKOWA
MODEL | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 |
2.4D/D3/D4 | 90 000 zł | 79 000 zł | 73 000 zł | 60 000 zł* | 58 000 zł | 50 000 zł |
2.0T/2.5/3.2 | 82 000 zł | 75 000 zł | 70 000 zł | 59 000 zł | 57 000 zł | 50 000 zł |
* cena dla najtańszej wersji FWD |
Przeglądając ogłoszenia od tych najtańszych, warto zwrócić uwagę, że przez pierwsze dwa lata oferowano wyłącznie wersje AWD, a później także tańsze z przednim napędem. Za sprawą tego, auta z początku produkcji kosztują 50 tys. zł, a te z 2010 roku (FWD) 10 tys. zł więcej.
UŻYWANE VOLVO XC60 (2008-): KOSZTY EKSPLOATACJI
Amortyzatory przednie | 660 zł |
Zestaw rozrządu | 400 zł |
Klocki hamulcowe przednie | 250 zł |
Tarcze hamulcowe przednie | 500 zł |
Sprzęgło z kołem zam. | 2800 zł |
Opony 235/65 R17 (4 szt.) | 2000 zł |
SUMA | 6610 zł |
ceny dotyczą wersji 2.4 D 163 KM |
Ceny eksploatacyjnych części zamiennych są niskie - wymiana amortyzatorów, klocków hamulcowych czy rozrządu kosztuje tyle, ile w popularnych modelach klasy średniej. Nieco droższe jest sprzęgło. Sporo kosztują opony.
UŻYWANE VOLVO XC60 (2008-): PODSUMOWANIE
XC60 to wciąż bardzo drogi model, ale zainteresuje wszystkich, którym nie wystarczają zwykłe kompaktowe SUV-y, ponieważ oczekują większej przestrzeni oraz wyższego komfortu jazdy. Szkoda tylko, że najbardziej pożądane, proste odmiany przednionapędowe debiutowały z dwuletnim opóźnieniem i ich ceny zaczynają się od 60 tys. zł.
OCENA 4/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 4/2017