Używane Volvo S60/V60 (2010-)

Model S60/V60 ostatecznie zerwał z wizerunkiem Volvo jako auta o kształcie cegły. Auto wygląda wciąż supernowocześnie, jest też... superskomplikowane.

Volvo V60
Volvo V60Motor

VOLVO S60/V60w produkcji: od 2010 r.ceny: od: 45 000 zł

Kształt cegły i trwałość miliona kilometrów: z tym kojarzyło się Volvo przez lata. Z S60 i V60 skojarzenia są już zupełnie inne: świetne osiągi, indywidualny styl i mnóstwo systemów wspomagających bezpieczeństwo. Ten model ma już pięć lat i powszechnie pojawia się na rynku wtórnym, sprawdzamy więc, czy cała ta armia elektronicznych pomocników nie zaczyna się buntować.

Piszczy i piszczy

Standardowym wyposażeniem każdego S60 i V60 jest system City Safety, który zahamuje automatycznie przed przeszkodą, pod warunkiem że auto jedzie wolniej niż 30 km/h. Opcjonalnie montowano też układ ostrzegania przed zjazdem z pasa ruchu i zbliżaniem się do przeszkody, a także BLIS, czyli monitorowanie martwego pola w lusterku bocznym.

Jazda S60/V60 może być nieco irytująca dla nieprzyzwyczajonego kierowcy - samochód nadzwyczaj często wydaje ostrzegawcze sygnały dźwiękowe, zdarza się też że hamuje awaryjnie, gdy niekoniecznie wymaga tego sytuacja. Nie jest to objaw awarii, po prostu system ma za dużą czułość.

Użytkownicy często narzekają na brak koła zapasowego - fabryczne opony łatwo się przebijają, a zestaw naprawczy okazuje się mało skuteczny. Była opcja zakupu koła zapasowego, ale mało kto ją wybierał, bo radykalnie zmniejszała i tak niewielki bagażnik.

Połączenie nowoczesności i lekko ascetycznego stylu w kabinie wypada bardzo dobrze.Motor

Liczba wersji silnikowych przyprawia o zawrót głowy. Podstawowe silniki benzynowe były trzy: 1.6 turbo (oznaczenie T3 lub T4), 2.0 turbo (2.0 T lub T5) i 2.9 biturbo (T6 AWD). Dwie pierwsze to jednostki opracowane przez Forda, a ostatnia - autorska konstrukcja Volvo z 6 cylindrami w rzędzie, słynąca z ogromnej mocy i gigantycznego zużycia paliwa. Do wersji 4-cylindrowych montowano opcjonalnie dwusprzęgłową skrzynię zautomatyzowaną PowerShift, do T6 - klasyczny "automat".

[1] Skrzynia automatyczna w dieslu wytrzymuje ok. 200 000 km. [2] Aby wyjąć reflektor, wystarczy zwolnić dwa małe zaczepy. [3] „Liczba klawiszy” to błąd w tłumaczeniu, chodzi o liczbę... kluczyków („number of keys”). Motor

Diesle także występują w trzech wersjach pojemności: 1.6 (D2), 2.0 (5 cylindrów - D3, D4) i 2.4 (także 5 cylindrów, D5, również z napędem na 4 koła). Od 2015 roku wszystkie dotychczasowe silniki wycofano i wprowadzono jedną pojemność 2 litrów w różnych wersjach mocy. Wyjątkiem pozostał wariant D4 2.4 AWD (diesel biturbo).

Pozycja z przodu jest bardzo wygodna, a fotele mają szeroki zakres regulacji. Z tyłu przestronność odpowiada raczej współczesnym kompaktom niż typowej klasie średniej.Motor

Teoria w kolizji z praktyką

Rzeczywistość rynkowa jest taka, że na jedną wersję benzynową przypada 14 diesli. To największa dysproporcja wśród nowoczesnych modeli klasy średniej. Klienci prawie zawsze wybierali wersję D3 lub D4, czyli 5-cylindrowego diesla 2.0. Ma on dwa znane problemy: nietrwały pasek alternatora (uwaga - może wkręcić się w rozrząd), a po większych przebiegach problemy z automatyczną skrzynią biegów. Szeroki, 5-cylindrowy silnik wymusił zastosowanie "kompaktowego" automatu Aisin AW TF-80SC, który nie jest zbyt trwały - po ok. 200 000 km zachodzi konieczność regeneracji łożysk wałków. Na razie S60/V60 to auto dość świeże, więc takie przypadki to rzadkość, ale następni właściciele muszą się z tym liczyć. Koszt sięga 8000 zł.

Zdarzyły się nieliczne przypadki pęknięcia bloku w dieslu D3/D4. Silniki wymieniano na gwarancji. Ostrzegamy przed dynamiczną jazdą "na zimno". DPF też tego nie lubi...

Pojemność bagażnika wersji kombi wynosi 430 l i w standardzie nie ma koła zapasowego, tylko zestaw naprawczy.Motor

Zapraszamy do ASO

Pozostałe usterki nie są poważne - psuje się klamka bagażnika, pojawiają się nieszczelności orurowania od turbo lub bez powodu zapalają się kontrolki. Właściciele tego modelu najczęściej odwiedzają ASO, choć już pojawiły się i zamienniki, i warsztaty niezależne dysponujące odpowiednim testerem diagnostycznym DiCE. Na S60/V60 trzeba odłożyć co najmniej 45 tys. zł. Dużo? Równoletnie BMW kosztuje nawet 10 tys. zł drożej.

VOLVO S60

Volvo S60Motor

Sedan ma tradycyjną nazwę S60. Długość to 463 cm, czyli o 2 cm mniej niż aktualna Skoda Octavia. Rozstaw osi jest równy 278 cm - to bardzo dobry wynik. Szkoda, że bagażnik ma tylko 390 litrów.

VOLVO S60/V60 (2010-): HISTORIA MODELU

Pojedyncze reflektory wyróżniają model po liftingu z 2013 roku.Motor

2010: premiera III generacji S60, kombi V60 dołącza kilka miesięcy później2013: pierwszy lifting (fot. obok, auta po liftingu łatwo poznać po pojedynczych reflektorach), pojawiają się nowe silniki dwulitrowe konstrukcji Volvo2015: modernizacja gamy silników, w ofercie tylko wariant 2.0 i 2.4 D

 
T3
T4
2.0 T
T5
T6
D2
D3
D4
D5
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
benzynowy, biturbo
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
diesel biturbo
Pojemność skokowa
1596 cm3
1596 cm3
1999 cm3
1999 cm3
2953 cm3
1560 cm3
1984 cm3
1984 cm3
2400 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R6/24
R4/8
R5/20
R5/20
R5/20
Moc maksymalna
150 KM/5700
180 KM/5700
203 KM/6000
240 KM/5500
304 KM/5400
114 KM/3600
136 KM/3500
163 KM/3500
205 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy
240 Nm/1600
240 Nm/1600
300 Nm/1750
320 Nm/1800
440 Nm/2100
270 Nm/1750
350 Nm/4500
400 Nm/1500
420 Nm/1500
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
210 km/h
225 km/h
235 km/h
230 km/h
250 km/h
195 km/h
205 km/h
220 km/h
235 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,5 s
8,3 s
7,7 s
7,3 s
5,9 s
10,9 s
10,2 s
9,2 s
7,8 s
Średnie zużycie paliwa
6,6 l/100 km
6,6 l/100 km
7,9 l/100 km
7,9 l/100 km
9,9 l/100 km
4,3 l/100 km
4,5 l/100 km
5,4 l/100 km
5,9 l/100 km

UŻYWANE VOLVO S60/V60 (2010-): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

Uwaga na połączenia rur przy intercoolerze - często są nieszczelne (kapie olej).Motor
  • Nieszczelne orurowanie intercoolera - problem diesli.
  • Nie działa klamka otwierania bagażnika - powszechna usterka, dotyczy wszystkich aut.
  • Niezbyt trwałe tuleje tylnych wahaczy.
  • Przypadki zużycia łożysk wałków w skrzyni automatycznej.
  • Kontrolki na tablicy przyrządów potrafią "oszaleć".

UŻYWANE VOLVO S60/V60 (2010-): SYTUACJA RYNKOWA

Typowo dla Volvo, kombi jest popularniejsze od sedana, a diesle górują nad wersjami benzynowymi. Ale stopień tej dominacji jest niespotykany: na ok. 300 wystawionych na Otomoto aut, 290 ma silnik Diesla. Prawie zawsze to wersja 2.0, czyli D3 lub D4. Ok. 40% pojazdów ma automatyczną skrzynię biegów. Niezłe oferty trafiają się w komisach przy salonach Volvo.

MODEL
2013
2012
2011
2010
T3/T4
90 000 zł
60 000 zł
54 000 zł
49 000 zł
D3/D4
99 000 zł
66 000 zł
56 000 zł
52 000 zł

UŻYWANE VOLVO S60/V60 (2010-): PODSUMOWANIE

tyłMotor

Wysokie koszty serwisowania, ograniczona zwrotność i mały bagażnik to podstawowe wady S60/V60. Martwi też brak wyboru wersji benzynowych na rynku wtórnym. Technicznie auto jest dopracowane i rzadko zdarzają mu się poważne usterki - psują się głównie drobiazgi. Świetnie wypada poziom bezpieczeństwa i wyciszenie.

OCENA 3,5/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Volvo V60 (2010-)

Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor
Volvo V60 (2010-)Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum, Rafał Andrzejewski; "Motor" 43/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas