Używane Suzuki Liana (2001-2007)
Liana zastąpiła w ofercie Suzuki niezbyt popularne Baleno. Tak jak poprzednik, nie zachwyca wyglądem, ale kryje wiele innych zalet.
Siłą tego modelu jest bardzo wysoka funkcjonalność, Liana świetnie sprawdzi się jako pojazd dla rodziny. Wnętrze jest wygodne i nie będą narzekali na nie nawet rośli pasażerowie, ale mimo to nie obyło się bez wpadek. Jest ich kilka: szyby intensywnie zaparowują, kieszenie w przednich drzwiach są o wiele za małe, a przełącznik kierunkowskazów jest zbyt oddalony od kierownicy. Normą jest także skrzypienie plastików. Nie zachwyca pojemność bagażnika wersji 5-drzwiowej (279 l). Lepiej pod tym względem prezentuje się sedan, który pomieści 447 litrów bagażu. W czasie jazdy na pewno pomogą bardzo duże i świetnie się sprawdzające lusterka boczne. Ciekawym rozwiązaniem jest pochylające się oparcie tylnej kanapy. Z tyłu w miarę wygodnie będą podróżować nawet trzy osoby, co jest nieczęste w tej klasie.
Większość spotykanych na rynku Lian ma udany silnik benzynowy 1.6/106 KM. Jednostka jest niezawodna, elastyczna na wyższych biegach i pali 6,5-9 l/100 km. Za rozrząd odpowiada trwały łańcuch. Drugi silnik to udany diesel 1.4/90 KM. Na początku eksploatacji trapiły go usterki świec żarowych, ale w większości egzemplarzy już poradzono sobie z tym problemem. Za nietrwałe należy uznać obejmy tylnego tłumika. Czasem wsteczny bieg wchodzi z dużym trudem.
Trwałość zawieszenia jest wysoka. Słabszym elementem są tuleje przedniego wahacza. Potencjalnych nabywców Liany nie zachwycą wygórowane ceny części w ASO.
Liczba Lian na rynku wtórnym jest skromna. Najtańsze egzemplarze z początku produkcji kosztują tylko 7 tys. zł. Uwaga na auta z 2001 r. sprowadzone z Europy zachodniej. Mają one inny przód i wnętrze niż oferowana u nas Liana. Ceny godnych polecenia diesli zaczynają się od 12 tys. zł. Benzynowe Liany z lat 2006-2007 kosztują od 17 tys. zł.
Suzuki Liana (2001-2007) - podsumowanie
Liana całkowicie spełnia oczekiwania rodziny. Wiezie cztery osoby w dobrych warunkach i rzadko się psuje. A że nie świadczy o statusie majątkowym właściciela? Nie wszyscy tego potrzebują.
Suzuki Liana: historia modelu2001: debiut Liany w Europie. W ofercie hatchback i sedan.2002: inny wygląd przodu w Europie, rozpoczęcie sprzedaży jako Aerio w USA i Kanadzie.2003: debiut wersji 4x4.2007: zakończenie sprzedaży. Następcą jest model SX4.
Suzuki Liana: typowe usterki i problemy
- Problemy ze świecami żarowymi w silniku DDiS.
- Korodujący układ wydechowy, zwłaszcza obejmy tłumika końcowego.
- Ciężko wchodzący wsteczny bieg.
- Parujące szyby od wewnątrz.
- Skrzypiące plastiki w kabinie.
Suzuki Liana: plusy
- Pełne wyposażenie.
- Obszerne wnętrze.
- Wysoka niezawodność.
- Solidne zawieszenie.
Suzuki Liana: minusy
- Mały bagażnik.
- Kiepska widoczność do tyłu.
- Niezbyt skuteczne światła mijania.
Wersja | 1.3 16V | 1.6 16V | 1.4 DDiS |
Silnik | benzynowy | benzynowy | diesel |
Pojemność skokowa | 1328 cm3 | 1589 cm3 | 1398 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 90 KM | 106 KM | 90 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 116 Nm | 144 Nm | 200 Nm |
Osiągi | |||
Prędkość maksymalna | 165 km/h | 175 km/h | 170 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,0 s | 11,7 s | 13,1 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 6,7 | 6,9 | 5,3 |
Tekst: Rafał Andrzejewski, zdjęcia: Robert brykała