Używane Renault Laguna III - test długodystansowy
Poprzednia generacja modelu nosi przydomek królowej lawet. Laguna III to już zupełnie inny poziom jakości. Opisywany egzemplarz praktycznie się nie psuł.
TESTOWANE RENAULT LAGUNA 2.0 dCi
- przebieg 160 tys. km
- rok produkcji: 2008
- start: 0 km
- meta: 160 tys. km
- obecna wartość: 27 tys. zł
RENAULT LAGUNA III: O MODELU
w produkcji: od 2007 r.
silniki benzynowe: 1.6-3.5 (110-240 KM)
silniki Diesla: 1.5-3.0 (110-235 KM
Użytkownik prezentowanego egzemplarza lubi czasem iść pod prąd i nie przejmuje się tym, co mówią inni. Kiedy szukał nowego samochodu, odwiedził także salon Renault. Wykonał jazdę próbną nową Laguną i po krótkim namyśle zdecydował się na jej zakup.
Za wyborem tego modelu przemawiały cztery zalety. Niezła odczuwalna jakość wykonania, dobrze wyciszony, mocny i oszczędny silnik wysokoprężny, zaskakująco precyzyjny układ kierowniczy i atrakcyjna cena w połączeniu z bogatym wyposażeniem. Powszechne, kiepskie opinie na temat poprzedniej generacji modelu nie zdołały zniechęcić naszego czytelnika. W końcu producent zadeklarował poprawę jakości w stosunku do Laguny II.
Mądry Polak po zakupie...
Po zakupie okazało się, że... był to całkiem niezły wybór. Laguna pokonywała kolejne kilometry bez problemów. Początkowo irytujące było jedynie działanie systemu hands free (bezkluczykowe zamykanie i odblokowywanie drzwi). Po odejściu od samochodu Laguna zamykała się, ale każda próba sprawdzenia statusu pojazdu przez pociągnięcie za klamkę kończyła się oczywiście otwarciem. No cóż, tak to zostało opracowane i trzeba się do tego przyzwyczaić i zaufać konstruktorom. Lub sprawdzać drzwi, odnosząc kartę na bezpieczną odległość.
Kolejny problem to także drobiazg, choć tym razem można o nim napisać w kategoriach usterki. Chodzi o dziwne skrzypienie lusterek zewnętrznych. Irytujący dźwięk daje o sobie znać w chwili, kiedy się składają lub rozkładają. Okazuje się, że do ich mechanizmów dostają się zanieczyszczenia. Czasem pomaga wizyta na ręcznej myjni i przepłukanie ich pod ciśnieniem, a czasem jedynym rozwiązaniem jest wizyta w serwisie. Oczywiście można także przymknąć oko na tę niedogodność, bo nie ogranicza ona mobilności samochodu. Skrzypiący mechanizm funkcjonuje poprawnie.
Przyjemność z jazdy
Starsze modele francuskie klas kompaktowej i średniej mają zazwyczaj miękko zestrojone zawieszenie i niezbyt precyzyjny układ kierowniczy. Laguna III to na tym tle zupełnie inna jakość. Jeździ się nią tak, jak konkurentami niemieckimi. Prowadzi się precyzyjnie, a jej zawieszenie zestrojono dość sztywno. W efekcie pokonywanie zakrętów jest prawdziwą przyjemnością. Gwałtowna zmiana pasa także nie powoduje nerwowego bujania samochodu.
Co ciekawe, konstruktorom udało się uzyskać niezły efekt tanim kosztem. Laguna III ma z przodu popularny układ McPherson, a z tyłu prymitywną wręcz belkę skrętną. Takie rozwiązanie do minimum ogranicza koszty napraw podwozia. Końcówki drążków czy gumy stabilizatora są zaskakująco trwale, a ich wymiana kosztuje grosze. Można zatem śmiało napisać, że Laguna III to samochód na polskie drogi.
Jak się jeździ?
Laguna III 2.0 dCi jest cicha, dynamiczna i oszczędna. Jedyne, do czego można się przyczepić to ograniczona precyzja pracy lewarka zmiany biegów. Ale już sam silnik pracuje znakomicie. Przypadkowe osoby nie zawsze potrafią podczas jazdy rozpoznać, czy chodzi o diesla czy benzynę - nawet przy takim przebiegu jak w opisywanym egzemplarzu. Na autostradzie utrzymywanie stałej prędkości ok. 140 km/h to żaden problem. Użytkownik jeździ czasem za granicę i powiedział nam, że podróże na niemieckich autostradach ze stałą prędkością ok. 180 km/h też nie są specjalnie męczące. Średnie zużycie paliwa to ok. 7-8 l w mieście (w zależności od natężenia ruchu) i 5-6,5 l w trasie (oczywiście przy dopuszczalnych w Polsce prędkościach maksymalnych).
Co się psuje?
Irytująca jest niska żywotność fabrycznego akumulatora. Trzeba go było wymienić już po trzech latach. Ta usterka pociągnęła za sobą inne, natury elektronicznej. Zaczęły się np. zacinać okna. Okazało się, że trzeba je od nowa zaprogramować. Wspomniany problem był wywołany spadkiem napięcia.
Bardzo szybko zużywają się wycieraczki. Automatyka, która steruje ich pracą, także wydaje się niedopracowana. Czasem włączają się niepotrzebnie, czasem nie można się doczekać aż w końcu ruszą.
Podczas jednego z przeglądów użytkownik zgłosił awarię lampki w osłonie przeciwsłonecznej po stronie kierowcy. Raz działała, raz nie. Wystarczyło przeczyścić styki.
W 2009 roku samochód przeszedł niewielką stłuczkę. Wszystkie potrzebne części karoseryjne były odstępne od ręki w rozsądnych cenach. Naprawa nie wywołała żadnych efektów ubocznych.
Przeprowadzona na potrzeby naszego materiału ocena samochodu używanego wystawiła Lagunie bardzo dobre świadectwo - to auto jeszcze długo posłuży.
Co mówią użytkownicy?
W warsztacie mieliśmy okazję porozmawiać z kilkoma innymi użytkownikami Lagun III. Okazuje się, że wspomniane w tym materiale usterki są typowe dla większości egzemplarzy. Drobne problemy elektryczne, skrzypienie lusterek zewnętrznych podczas ich składania oraz poskrzypywanie tapicerki w okolicach drzwi to najczęściej wymieniane bolączki tego samochodu. W niektórych egzemplarzach zdarza się także awaria czujnika położenia pedału sprzęgła, co możne objawiać się trudnościami z rozruchem silnika. Na szczęście wymiana jest łatwa, szybka i tania (poniżej 100 zł).
Ale żeby nie było tak kolorowo - jeden z rozmówców, użytkownik Laguny III 1.5 dCi musiał już wymieniać silnik, na inny używany, bo w oryginalnym zatarły się panewki. Na liczniku miał 320 tys. km, a wymianę przeprowadził w ubiegłym roku. Widać z tego jednoznacznie, że Laguna III jest niezłym samochodem, ale nie wszystkie wersje godne są polecenia.
Użytkownik dba o wnętrze, a ono wciąż wygląda nieźle. Jedynie uchwyty do zamykania drzwi mogłyby być bardziej solidne - skrzypią, kiedy się je chwyci. Ogólnie - tapicerka na drzwiach jest dość skromna, przez co drzwi wydają się dosyć cienkie i delikatne. Nieznacznie wytarł się także lewarek zmiany biegów. Jeśli chodzi o przestronność - samochód jest bardzo wygodny dla czterech osób. Z tyłu jest bardzo dużo miejsca na nogi. Jeśli jednak na kanapie usiądzie trzeci pasażer - zrobi się ciasno na wysokości ramion. Wnętrze Laguny III jest dosyć wąskie jak na tę klasę. Do bagażnika nie mamy natomiast żadnych zastrzeżeń. Ma dużą pojemność i regularne kształty.
OCENA: 5/5
Przyznaliśmy maksymalną ocenę, bo wnętrze wciąż wygląda jak nowe. Oczywiście nie bez znaczenia jest fakt, że użytkownik jeździł głównie sam, a o czystość w kabinie dba niemal pedantycznie.
Użytkownik jednoznacznie chwali ten silnik z łańcuchem rozrządu. Doskonale sprawdza się na dalszych trasach, bez problemów radzi sobie w mieście. Oprócz dobrych osiągów godna podkreślenia jest także kultura pracy i skuteczne wyciszenie. Jak dowiedzieliśmy się od niezależnych mechaników, godne uwagi są właśnie wersje 130 oraz 150 KM. Najmocniejsze - odmiany 173 oraz 178 KM miewają problemy z trwałością panewek.
OCENA: 5/5
Dwulitrowy silnik wysokoprężny to zupełnie inna konstrukcja niż awaryjny 1.9 dCi stosowany w poprzedniej generacji modelu. Wszyscy znani nam użytkownicy Lagun III chwalą go jednogłośnie.
Nadwozie jest znakomicie zabezpieczone przed korozją. Na podwoziu opisywanego egzemplarza nie pojawiły się jak na razie żadne rdzawe plamki. Mechanik nie stwierdził także żadnych wycieków oleju, ani płynu chłodniczego. Zaczyna się "ślimaczyć" intercooler, ale to typowe - dodał. Powoli trzeba już myśleć o jego wymianie. Nowy kosztuje w internecie ok. 250 zł. Opony, amortyzatory i hamulce - wszystko w całkiem niezłym stanie. Badanie ujawniło natomiast niewielkie luzy na końcówkach wahaczy. Ale przy cenie niespełna 50 zł za sztukę nie jest to przecież problemem. Można też kupić kompletne wahacze po 250 zł.
INTERCOOLER
Na chłodnicy powietrza doładowującego pojawiły się wyraźne ślady zużycia.
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
Mechanik na tym podwoziu nie zarobi. Końcówki drążków i wahaczy są śmiesznie tanie.
ZAWIESZENIE TYLNE
Tylna belka jest bardzo odporna na zużycie. Podobnie zresztą jak końcowy układ wydechowy.
POKRYWA BAGAŻNIKA
Podczas zamykania tylna klapa obciera o słupki. Trzeba czym prędzej zrobić zaprawki. Problemy sprawia także jej uszczelka - rozwarstwiła się. To typowa usterka modelu.
OCENA: 4/5
Naprawdę bardzo wysoki poziom, ale kilka drobiazgów wpłynęło na obniżenie oceny. Z drugiej jednak strony - wielu użytkowników modeli innych marek chętnie zamieniłoby swoje problemy z samochodami na te, które opisaliśmy powyżej.
NADWOZIE
Niezła jakość, ale to nie zaskakuje, bo już poprzednia generacja modelu prezentowała w tej kategorii wysoki poziom.
ZAWIESZENIE
Prosta konstrukcja oznacza brak problemów eksploatacyjnych. To jeden z ostatnich modeli o takiej budowie.
NAPĘD
Dwulitrowy turbodiesel okazał się zaskakująco udany. Ale podkreślamy, że chodzi o wersję mocy 150 KM.
OCENA: 5/5
W sumie należy się maksymalna ocena. Samochód nie ma żadnego poważnego mankamentu.
TO NAM SIĘ PODOBA
- Samochód nie jest przekombinowany. Wnętrze zaprojektowano bardzo funkcjonalnie.
- Klasyczne zegarowe wskaźniki mają wzorową czytelność.
TO SIĘ NAM NIE PODOBA
- Niektóre tworzywa sztuczne wydają się tańsze niż u rywali. Nie podoba się nam zwłaszcza skromna tapicerka na drzwiach i jej trzeszczenie.
OCENA: 5/5
Zalety dominują nad wadami. Linia nadwozia zapowiada francuską fantazję, a tymczasem wnętrze nie jest zbyt udziwnione.
Egzemplarze używane są bardzo tanie, ale uwaga - jeśli auto kosztuje mniej niż 20 tys. zł, zazwyczaj chodzi o diesla 1.5 dCi ze sporym przebiegiem. Akurat ta odmiana nie jest specjalnie trwała, stąd niskie ceny są uzasadnione. Co innego opisywany model 2.0 dCi - te egzemplarze w dobrym stanie są wyceniane drożej. Ale i tak Laguna III jest najtańszym samochodem używanym w segmencie - ma dużą utratę wartości.
OCENA: 4/5
Dla sprzedającego ceny Laguny III to porażka. Dla kupującego - okazja.
w produkcji: od 2007 roku
ceny: od 20 tys. zł
Mondeo III to bezdyskusyjny przebój flotowy. W ogłoszeniach dominują auta poleasingowe. Co z tego, że mają wiarygodną historię serwisową, skoro zazwyczaj są dość mocno zużyte wewnątrz. Auto jest bardzo pakowne (znacznie bardziej niż Laguna). Ma także dobrego, dwulitrowego diesla (konstrukcja Peugeota).
w produkcji: od 2008 roku
ceny: od 27 tys. zł
Samochód cieszy się sporym zainteresowaniem, a podaż z roku na rok staje się coraz większa - rynek wtórny zasilają floty. W ogłoszeniach dominują dwulitrowe odmiany wysokoprężne. Auto jest dość trwałe i oszczędne. Minusy to przeciętne osiągi oraz niezbyt dobre wyciszenie wnętrza.
Używana Laguna III 2.0 dCi to jak widać atrakcyjna propozycja na rynku wtórnym. Wyraźny spadek wartości tego modelu sprawia, że zakup jest zazwyczaj okazyjnie tani. A przecież ten samochód to wyjątkowo udana konstrukcja. Oczywiście piszemy wyłącznie o wersji 2.0 dCi. Popularne modele 1.5 dCi to już inna historia.
NASZA OCENA: 5/5
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 20/2015
Używane Renault Laguna I (1993-2001) - OPINIE
Używane Renault Laguna Coupe kontra Peugeot 407 Coupe - PORÓWNANIE