Używane Renault Laguna I (1994-2001)

Pierwsza generacja Renault Laguny cieszy się znacznie lepszą opinią niż druga. Ma o wiele mniej elektroniki na pokładzie, a przy tym jest równie komfortowa.

Pierwsza generacja Laguny zadebiutowała w roku 1994, zastępując wysłużony model 21. W roku 1998 poddano ją gruntownej modernizacji i oznaczono handlową nazwą "faza II". Produkcja modelu zakończyła się w roku 2001.

Po liftingu poprawiła się jakość zabezpieczenia antykorozyjnego. Rdzawe punkty wciąż pojawiają się, ale zwykle w miejscach mało istotnych: na tylnej klapie, w okolicy tablicy rejestracyjnej, a w odmianie kombi - pod ozdobną czarną listwą.

Normą są także porysowane, matowe klosze reflektorów przednich. Problemem są nie tylko względy estetyczne, ale także pogarszające się oświetlenie drogi. Właśnie z tego względu wielu posiadaczy bezwypadkowych egzemplarzy wymienia reflektory na nowe. Co ciekawe, możliwy jest montaż nowych reflektorów do nadwozia sprzed liftingu, co optycznie odmładza model.

Reklama

Sterownik w wodzie...
Słabym punktem modelu jest złe zabezpieczenie komputera sterującego pracą silnika. Znajduje się bardzo nisko i jest narażony na oddziaływanie wody. Zdarza się, że wilgoć i sól dostają się do środka, co unieruchamia auto. Wówczas konieczna jest wymiana zniszczonego elementu na używany, w lepszym stanie. Teoretycznie to prosta czynność, ale i tak nie obejdzie się bez pomocy fachowca, który przeprogramuje immobiliser (jest zabudowany w sterowniku).

Wnętrze zasługuje na pozytywne oceny. Dobrze należy ocenić fotele: są szerokie i miękkie, a ich tapicerka dzielnie znosi próbę czasu.

Najsłabszą stroną jest wentylacja - nawet po wymianie filtra kabinowego szyby mają tendencję do parowania w chłodne dni. Zastrzeżenia można mieć także do jakości kierownicy. Wersje z wieńcem z tworzywa łuszczą się po przebiegu 100 tys. km, a z tych obszytych skórą schodzi lakier bezbarwny.

Zawieszenie
Zawieszenie Laguny wykonano w klasycznej dla francuskich pojazdów technice. Z przodu znajdziemy kolumny McPherson, dolne wahacze trójkątne i drążek stabilizatora. W wahaczach można wymieniać zarówno sworznie, jak też silentbloki. Z tyłu producent zastosował belkę zespoloną z drążkami skrętnymi. W internecie bez problemu znajdziemy warsztaty wyspecjalizowane w jej regeneracji. Dobrze naprawiona belka najprawdopodobniej przeżyje cały samochód.

Silniki
Atutem Laguny I jest gama silników. Na uwagę zasługują przede wszystkim jednostki benzynowe. Najbardziej udane propozycje z modelu sprzed liftingu to silniki 1.8 8V oraz 2.0 8V. Wyróżniają się ponadprzeciętną trwałością, a także świetnie współpracują z prostymi instalacjami gazowymi.

W modelu po liftingu (faza II) polecamy szczególnie wersję 1.6 16V. Świetnie współpracuje z instalacją sekwencyjnego wtrysku LPG. Trzeba się jedynie zaopatrzyć w cewki zapłonowe na zapas (ich awarie są typową usterką modelu) oraz przygotować się na wymianę pompy paliwa (w autach z LPG zużywa się szybko). Godne polecenia są także silniki 1.8 16V oraz 2.0 16V, ale nie gwarantują już tak niskiego zużycia paliwa jak wersja 1.6 16V, która podczas oszczędnej jazdy spala 7-11 litrów gazu na 100 km.

Z rezerwą należy podchodzić do diesli. Starszy silnik 2.2 D jest ospały, głośny i paliwożerny.Wolnossący 1.9 D pali wyraźnie mniej, ale bardzo trudno na niego trafić i jest jeszcze słabszy. Popularne 1.9 dTi oraz 1.9 dCi są dynamiczne i ekonomiczne, ale koszty ich serwisowania nie należą do niskich.

Podsumowanie
Laguna I, zwłaszcza po liftingu, to atrakcyjna alternatywa dla zużytych samochodów niemieckich. Bez większych problemów znajdziemy zadbany benzynowy egzemplarz, który wizualnie i technicznie nie będzie budził większych zastrzeżeń. Nie należy obawiać się kosztów serwisu czy dostępności części. Laguna I to popularne auto, świetnie zaopatrzone w zamienniki.

Renault Laguna I: historia modelu
1994: premiera Renault Laguny (Laguna I faza I).
1997: silnik 3.0 V6.
1998: modernizacja modelu (Renault Laguna I faza II). Nowe przednie i tylne światła, okrągłe halogeny przednie, nowe 16-zaworowe silniki benzynowe, diesle 1.9 dTi oraz 1.9 dCi.
2001: koniec produkcji modelu.

Renault Laguna I: typowe usterki i problemy
Przed zakupem trzeba dokładnie obejrzeć karoserię. Zadbane, bezwypadkowe egzemplarze po liftingu nie korodują.

  • W wersjach benzynowych, szczególnie tych z LPG, szybko zużywają się cewki zapłonowe.  
  • Dość często psuje się automatyczna klimatyzacja. Działa mało wydajnie.
  • Typowym problemem starszych egzemplarzy jest zużycie tylnej belki zawieszenia.
  • W przełącznikach zespolonych psuje się włącznik świateł.
  • Przed wyjazdem na wakacje warto odwiedzić ASO i poznać kod do awaryjnego odblokowania immobilisera (na wypadek gdyby zepsuł się w trasie).  

Renault Laguna I: warto poszukać

Zadbanych wersji benzynowych. Najbardziej ekonomiczna jest wersja 1.6 16V.
O ile interesuje nas diesel, najlepszą opinią cieszą się modele 1.9 dTi.

Renault Laguna I: tego unikaj
Wersji V6. Ciasna zabudowa silnika utrudnia wykonywanie napraw.
Egzemplarzy, które do silników szesnastozaworowych mają zamontowaną prostą, mieszalnikową instalację LPG.

Dane techniczne: Renault Laguna I (1994-2001)

Wersja1.6 16V
1.8 16V
2.0 8V
2.0 16V
3.0 V6
1.9 dTi
2.2 D
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowybenzynowybenzynowyturbodieseldiesel
Pojemność
skokowa
1598 cm31783 cm31998 cm31998 cm32946 cm31870 cm32188 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/8R4/16V6/24R4/8R4/8
Moc maksymalna107 KM120 KM114 KM139 KM190 KM98 KM113 KM
Maks. moment obrotowy148 Nm165 Nm168 Nm188 Nm267 Nm200 Nm250 Nm
Osiągi       
Prędkość
maksymalna
195 km/h203 km/h190 km/h208 km/h235 km/h185 km/h195 km/h
Przysp. 0-100 km/h11,9 s10,7 s11,6 s9,8 s7,7 s12,5 s11,8 s
Średnie zużycie paliwa
w l/100 km
8,58,810,010,512,16,57,8

Jacek Ambrozik

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy