Używane Audi Cabriolet (1991-2000)
Niewiele aut tak doskonale opiera się upływowi czasu. I nie chodzi jedynie o odporność na trudy eksploatacji, a również o nieprzemijalną elegancję.
AUDI CABRIOLETlata produkcji: 1991-2000ceny od: 7500 zł
Producent z Ingolstadt nazwał ten model po prostu Cabriolet, chociaż bardzo często określa się go jako 80 Cabrio.
Konstrukcyjnie jednak najbliżej tej wersji do Coupe, a brak oznaczenia "80" w nazwie to nie przypadek.
Cabriolet pozycjonowano wyżej w gamie Audi, miał być postrzegany jako bardziej luksusowy.
Sprawdzone geny
Pokrewieństwo z popularnym, bardzo trwałym modelem wychodzi na dobre. Zawieszenie jest proste, a części mechaniczne - niedrogie i ogólnodostępne.
Inaczej jest z "galanterią" charakterystyczną dla odmiany z otwartym nadwoziem, często brak jej nawet w ASO.
Niezwykle trwałe zawieszenie okazuje się rewelacyjnie komfortowe. Ale jest też druga strona medalu. Audi prowadzi się dosyć ociężale, brak mu zwinności największego konkurenta, jakim była otwarta wersja BMW serii 3 (E36). Ten model miał mieć jednak relaksacyjny charakter, o czym świadczy choćby brak w ofercie wersji z doskonałym stałym napędem 4x4 Quattro (oferowanym w "80" i Coupe).
Za to BMW może zdecydowanie pozazdrościć Audi najwyższej klasy blach. Do dzisiaj Cabriolet dzielnie opiera się korozji. Spokojnie da się go użytkować również jesienią, szczególnie gdy posiada się opcjonalny hardtop.
Przewidziano usterkę
Hydrauliczne mechanizmy dachu czasami po latach potrafią się poddać. Na szczęście jest możliwość złożenia dachu ręcznie.
Zresztą niektórych egzemplarzy w ogóle nie wyposażono w "automatykę". Co ważne, złożony dach nie zajmuje miejsca w bagażniku.
Jak na kabriolet nadwozie jest dosyć sztywne, chociaż czasami coś potrafi we wnętrzu zaskrzypieć. Po latach szczelność mogą stracić uszczelki szyb bocznych. Warto je wymienić, żeby do wnętrza nie kapało i było ciszej.
Wariujący wskaźnik paliwa to znak, że trzeba się zainteresować połączeniami lutowanymi w zegarach.
Opcjonalne sportowe fotele Recaro wyposażone w pałąki przeciwkapotażowe są tak ciężkie, że fabrycznie wzmacniano pod nie podłogę. Mają też inne szyny - nie da się ich zamontować do auta, które nie posiadało ich fabrycznie.
Skąd ten klekot?
Nie jest to auto do sportowej jazdy, więc wielu kierowcom wystarczy bardzo prosty i trwały silnik 2.0 8V.
Warta uwagi jest też rzadko spotykana jednostka 2.0 16V o mocy 140 KM. Udany jest również oferowany pod koniec 20-zaworowy silnik 1.8 (125 KM), znany choćby z A4 B5.
Co do ciekawie brzmiącego 5-cylindrowego 2.3 zdania są podzielone. Jego mechaniczny wtrysk KE-Jetronic jest trudny w obsłudze, silnik nie należy też do oszczędnych. Tak samo jak V6 2.6 (150 KM) i 2.8 (174 KM), ale one przynajmniej okazują się bezproblemowe.
Niezwykle trwały jest też 90-konny 1.9 TDI, pierwszy diesel zastosowany w kabriolecie. Ma on oczywiście niezaprzeczalne zalety, pytanie tylko, czy jego "klekot" przystoi eleganckiemu, ponadczasowemu kabrioletowi. Z pewnością nie wybrałaby go księżna Diana, która prywatnie upodobała sobie właśnie ten model.
Wersja | 2.0 | 2.3 | 2.8 | 1.9 TDI |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 | 2309 cm3 | 2771 cm3 | 1896 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 | R5/10 | V6/12 | R4/8 |
Moc maksymalna | 116 KM | 133 KM | 174 KM | 90 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 165 Nm | 186 Nm | 250 Nm | 202 Nm |
Osiągi (dane producenta) | ||||
Prędkość maksymalna | 187 km/h | 205 km/h | 218 km/h | 175 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 12,9 s | 10,7 s | 9,8 s | 14,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 10,1 l/100 km | 9,4 l/100 km | 10,8 l/100 km | 6,0 l/100 km |
AUDI CABRIOLET: HISTORIA MODELU
1988: prezentacja auta
1991: początek produkcji
1994: pierwszy lifting
1995: wprowadzenie do oferty diesla 1.9 TDI (90 KM)
1997: drugi lifting, upodobnienie wnętrza do modelu A4 B5
2000: zakończenie produkcji
UŻYWANE AUDI CABRIOLET (1991-2000): TYPOWE USTERKI
- Hamulec ręczny z reguły działa bardzo słabo.
- Zużycie oleju. Silniki benzynowe często nadmiernie konsumują olej, trzeba pilnować jego stanu.
- Wtrysk mechaniczny w silnikach 2.3 (KE-Jetronic) potrafi sprawiać problemy, jest trudny w serwisie.
- Pokrywy dachu często się odkształcają, bardzo trudno o takie w zadowalającym stanie.
- Blendy wokół rejestracji pękają.
UŻYWANE AUDI CABRIOLET (1991-2000): PODSUMOWANIE
O dobry egzemplarz nie będzie łatwo, ale warto szukać. Audi Cabriolet nie skrywa w sobie sportowych emocji. Zdecydowanie bliżej mu stylem do Saaba 900 NG Cabrio, ma relaksować podczas jazdy w ciepłe dni. Ale w przeciwieństwie do wielu konkurentów nie boi się też całorocznej eksploatacji. Jest murowanym kandydatem na klasyka, ceny będą rosły.
OCENA 4,5/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Audi Cabriolet (1991-2000)
Tekst i zdjęcia: Rafał Andrzejewski, archiwum; "Motor" 21-22/2018