Używana Toyota Yaris T-Sport (2001-2006)
Usportowiony Yaris daje kierowcy sporo frajdy, a przy tym nie traci nic z funkcjonalności słabszych odmian. Do tego cieszy jego trwałość.
TOYOTA YARIS TS
lata produkcji: 2001-2006
ceny: od 6000 zł
Powstał według starej szkoły. Nie ma twardego jak skała zawieszenia, bardzo mocno wyprofilowanych foteli kubełkowych czy szczególnie dużej mocy.
Yaris T-Sport nie jest tak bezkompromisowy, jak wiele innych hot hatchy. Ale dzięki temu dobrze sprawdza się w codziennym użytkowaniu.
"Tylko" 106 koni
Niewiele ponad 3,5 metra długości, jedynie 930 kg masy własnej, a do tego krótkie przełożenia precyzyjnie pracującej skrzyni biegów. Okazuje się, że to zupełnie wystarcza, żeby Yaris poruszał się nadspodziewanie sprawnie.
1,5-litrowy silnik ma przyjemną, choć wysokoobrotową charakterystykę, a do tego bardzo szybką reakcję na wciśnięcie pedału gazu. Bardzo dzielnie znosi też ostre traktowanie.
Niektóre egzemplarze zużywają trochę oleju, ale nie jest to norma. Poza tym jednostkę napędową trapią raczej niezbyt poważne usterki - dosyć często użytkownicy zgłaszają występowanie błędów związanych z sondą lambda. Okazuje się, że to z reguły kwestia paliwa, na którego jakość są one bardzo wrażliwe. Poza tym zdarza się też, że silnik nierówno pracuje na wolnych obrotach. To skutek zabrudzenia przepustnicy.
Problemy częściej sprawia za to przeniesienie napędu. Nawet spokojnie jeżdżący kierowcy narzekają na niezbyt trwałe sprzęgła. Na szczęście ich ceny okazują się bardzo niskie, kompletne zestawy markowych producentów można kupić już za ok. 300 zł.
Gorzej wygląda sprawa samych przekładni - wymagają one częstych wymian oleju (co każde 60 tys. km), co wielu użytkowników przez lata zaniedbywało. Skutek jest taki, że czasami bardzo wyraźnie słychać już pracę łożysk. A koszt remontu skrzyni to niejedyny problem.
Mało zamienników
O ile podstawowe części eksploatacyjne można kupić bez problemu, to specyficzne dla wersji T-Sport wspomniane łożyska do skrzyni biegów czy niektóre tuleje zawieszenia dostępne są tylko w ASO.
Na szczęście układ jezdny okazuje się trwały. Mimo prostej budowy pozwala bardzo szybko i pewnie pokonywać zakręty.
Tu dzięki niskiej masie Yaris może zawstydzić wiele uznanych hot hatchy.
I w tym leży siła wersji T-Sport - to nie osiągi na prostej grają w niej pierwsze skrzypce, ale imponująca zwinność.
Psucie zabawy
Przy okazji liftingu przeniesiono produkcję usportowionej odmiany Yarisa z Japonii do Francji, co nie miało wpływu na niezawodność tego modelu.
Szkoda tylko, że wiele egzemplarzy po liftingu wyposażono w niedający się wyłączyć system stabilizacji toru jazdy VSC.
Teoretycznie niezawodny i dobrze się prowadzący Yaris TS to niezły wybór na rozpoczęcie swojej przygody z amatorskimi wyścigami typu track day. Ale egzemplarze z systemem VSC zepsują w takich warunkach całą zabawę. Co gorsza, niezależnie od rocznika sporo frajdy zabierają też zbyt wysoko zamontowane fotele.
Za to Yaris punktuje pod względem przestronności oraz funkcjonalności. Dzięki przesuwanej kanapie można znacząco powiększyć bagażnik, a sama kabina oferuje zaskakująco dużo miejsca. Niestety wielu osobom nie przypadnie do gustu stylistyka tablicy przyrządów (z umieszczonymi na środku zegarami) oraz twarde plastiki.
1999: debiut modelu Yaris, zastępuje on w gamie Toyotę Starlet
2001: pojawia się wersja T-Sport, produkowana tylko w Japonii
2003: facelifting, silnik traci 1 KM i 2 Nm, od tej pory również wersja T-Sport powstaje we Francji (wcześniej wytwarzano tam słabsze odmiany)
2006: zakończenie produkcji pierwszej generacji modelu Yaris
Drugą generację Yarisa T-Sport oferowano jedynie w wersji 5-drzwiowej, tylko w latach 2007-2009 (z powodu niskiej sprzedaży). Pod maską pracował 133-konny silnik 1.8, ale auto nie było szybsze od poprzednika, ważyło prawie 200 kg więcej. Niestety, z tego samego powodu brakowało mu zwinności. Co gorsza układu stabilizacji toru jazdy właściwie nie dało się wyłączyć (jest to możliwe tylko po wykonaniu długiej i skomplikowanej procedury).
- Skrzynie biegów przy większych przebiegach często wymagają już wymiany łożysk.
- Zabrudzona przepustnica powoduje, że silnik pracuje nierówno na wolnych obrotach.
- Korozja nie jest dużym problemem, ale po latach trzeba sprawdzić, jak wyglądają tylny pas i nadkola.
- Silniki czasami nadmiernie zużywają olej.
- Powypadkowa przeszłość wielu egzemplarzy.
- Niektóre części dostępne tylko w ASO.
Kompromisy rzadko są tak udane - Yaris T-Sport może dawać codzienną dawkę frajdy z jazdy, oferując przy tym pełną funkcjonalność miejskiego hatchbacka. Do tego sprawia mało problemów, a koszty jego eksploatacji można utrzymać na niewysokim poziomie. Jedynie oczekujący niesamowitych osiągów mogą być trochę zawiedzeni.
OCENA 5/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Tekst i zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 45/2018
Używana Toyota Yaris 1.0 VVT-i (1999-2005) – SAMOCHODY UŻYWANE