Używana Toyota RAV4 III (2005-2013)
To już nie pojazd rekreacyjny, tylko typowy rodzinno-terenowy SUV. I to jeden z najdroższych na rynku. Mamy wątpliwości, czy w przypadku diesli jego ceny mają uzasadnienie...
● SILNIKI BENZYNOWE 2.0-3.5 (152-273 KM), DIESLE 2.2 (136-177 KM) ● długość 432-462 cm ● rozstaw osi 256-266 cm ● prześwit 19,5 cm ● lata produkcji: 2005-2013
Podobnie jak inni producenci w tym segmencie, Toyota poszła drogą zwiększania rozmiaru auta i jego praktyczności, okrawania zdolności terenowych i przejścia od pojazdu rekreacyjnego w stronę podwyższonego, rodzinnego kombi.
Funkcjonalność‚ nadwozie
Wersji trzydrzwiowej już się w tej generacji nie spotka, jednak w ofercie znalazł się model "krótki" (5 drzwi, rozstaw osi 256 cm, na rynek europejski) i "długi" (266 cm, rynek amerykański). Ta druga wersja jest u nas rzadko spotykana.
Za sprawą drzwi bagażnika otwieranych na prawo, RAV4 wciąż wygląda jak mała terenówka. Większość aut ma tylne koło powieszone w pionie, co obciąża zawiasy drzwi, ale są też wersje, w których... nie ma go wcale.
Bagażnik jest wyraźnie większy niż w poprzednim modelu i nadal ma nisko poprowadzoną podłogę, pod którą zmieściły się jeszcze niewielkie skrytki. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy powstaje niewielki próg, ale da się to zaakceptować.
Za ilość miejsca z tyłu RAV4 otrzymuje ocenę dostateczną.
Silniki
Na początek ostrzeżenie: napęd na 4 koła był opcjonalny w każdej wersji oprócz 2.2 D-CAT. Większość aut go ma, ale przed zakupem radzimy zajrzeć pod samochód i sprawdzić obecność tylnego dyferencjału oraz półosi. Jeśli dane auto ma napęd na 4 koła, ma też przycisk włączania jego blokady.
Bazowy silnik 2.0 VVT-i (benzynowy) można polecać bez obaw. Pod warunkiem, że ktoś nie planuje montażu instalacji gazowej. Miękkie gniazda zaworowe zostaną uszkodzone przez wyższą temperaturę spalania LPG - czasem wystarczy na to zaledwie 20 tys. km, potem trzeba wyregulować zawory. Koszt tej operacji, mając na uwadze konieczność wymiany szklanek popychaczy, może sięgnąć 2000 zł (w ASO).
Niestety w gamie zabrakło diesla 2.0; pojawiła się nowa jednostka 2.2, co mocno podniosło ceny nowej RAV4 w salonach z powodu wyższej stawki akcyzy. Na rynku wtórnym też są niemiłosiernie drogie. Ten aluminiowy diesel ma skomplikowaną konstrukcję z drogimi wtryskiwaczami common rail, przeważnie też filtr cząstek stałych, a w odróżnieniu od silnika z poprzedniej generacji RAV4 - łańcuch rozrządu. Niestety nie słynie ani z oszczędności, ani z trwałości. Niepokojące są szczególnie przypadki wypalenia się uszczelki pod głowicą i znikania płynu chłodniczego...
Awaryjność
...a wszystko przez pojawiające się po ok. 150 tys. km mikropęknięcia bloku wokół tulei cylindrów. Były przypadki, że producent wymieniał silnik na gwarancji, a nawet po gwarancji. Naprawę można wykonać tylko raz i kosztuje ok. 4-5 tys. zł.
Inne znane usterki RAV4 dotyczą wspomagania kierownicy (niezbyt powszechne) i łuszczącego się lakieru, wyjątkowo podatnego na zarysowania. Uwaga na wersję bez koła zapasowego: seryjnie była wyposażona w drogie opony run-flat z metalową wkładką umożliwiającą jazdę po przebiciu. Ich zdejmowanie i zakładanie wymaga specjalnej maszyny, bez niej prędzej uszkodzi się felgę.
Koszty
Poza tym opony run-flat są niemiłosiernie drogie, a zastąpienie ich zwykłymi zmienia zachowanie samochodu na drodze (inna masa nieresorowana). Ogólnie eksploatacja RAV4 wypada drogo, nawet na tle innych kompaktowych SUV-ów.
O siwe włosy mogą przyprawić ceny przeglądów w ASO, szczególnie w przypadku diesli. A użytkownicy wersji 2.2 D-CAT muszą liczyć się ze spalaniem wynoszącym nawet 10 l/100 km.
Sytuacja rynkowa
Mimo niekorzystnej sytuacji podatkowej, diesle i tak rządzą - to 5/6 oferty rynkowej. Handlarze rozwiązują to w prosty sposób: wystawiają samochody "do opłat", a 18,6-procentową akcyzę ma zapłacić nabywca.
Wśród droższych ofert nie brakuje aut kupionych w Polsce - mimo wysokich cen, RAV4 dobrze sprzedawała się w naszym kraju. Odradzamy najdroższą wersję X (bez koła zapasowego). Polecamy wariant amerykański.
2005: premiera III generacji RAV4, koniec kariery wersji trzydrzwiowej w gamie modelu
2006: rozpoczęcie sprzedaży w Europie
2009: mikrolifting
2010: duża modernizacja, zmieniony przód, jednak gama silników bez zmian
2013: IV generacja RAV4
- Zdarzają się egzemplarze z napędem 2WD. Sprawdźmy jego obecność, patrząc na obecność półosi przy tylnych kołach.
- W wersjach 4WD zastosowano napęd dołączany samoczynnie ze sprzęgłem płytkowym przy tylnym dyferencjale (w poprzedniej generacji był stały). W razie potrzeby można wspomóc się blokadą.
Benzynowy 2.0 VVT-i
Zupełnie bezproblemowy. Nie ma wtrysku bezpośredniego (przeciwnie niż Avensis z tych samych lat), ale to nie oznacza, że montaż gazu jest tu dobrym pomysłem.
Turbodiesel 2.2 D-4D
Nowoczesny, aluminiowy turbodiesel. Powyżej 150 tys. km wzrasta prawdopodobieństwo pojawienia się jego typowej usterki: mikroerozji bloku silnika...
Turbodiesel 2.2 D-CAT
...co objawia się tym, że z silnika zaczyna znikać płyn chłodniczy. Kompleksowa naprawa kosztuje ok. 4000 zł. W D-CAT problemy sprawia też filtr DPF.
- Zatkany filtr cząstek stałych w D-4D to najpopularniejsza usterka. Do wypalania sadzy stosuje się piąty wtryskiwacz.
- W 2.2 D-4D dochodzi do wypalenia uszczelki pod głowicą.
- Usterki wspomagania kierownicy.
- 2.0 VVT-i + LPG = uszkodzona głowica.
- 60 000 zł - idealny egzemplarz po liftingu. Ale nie ma sensu przepłacać, chyba że ktoś po prostu potrzebuje kosztów w firmie i planuje leasing auta używanego.
- 45 000 zł - polski salon, diesel, rok produkcji 2008-2009. Naszym zdaniem to maksimum tego, co warto wydać na RAV4.
- 40 000 zł - średnia cena rynkowa. Tu już pojawiają się auta z polskich salonów. To głównie diesle z dużymi przebiegami.
- 35 000 zł - rozsądne minimum na RAV4, jednak nie ma co liczyć na auta z polską historią serwisową.
- 25 000 zł - to nie żart, można kupić RAV4 III generacji za 25 000 zł. I naprawić za ok. 8-10 tys. zł.
Diesel może być tu trochę ryzykownym zakupem, a przede wszystkim - nie tak oszczędnym, jak oczekują klienci. Egzemplarze benzynowe nie psują się w ogóle. Zaskakuje praktyczność, zwłaszcza bagażnik z ogromnym schowkiem pod podłogą. Części nie należą do tanich, ale dotyczy to głównie diesli.
OCENA 4/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 30/2016