Używana Toyota RAV4 III (2005-2013)

To już nie pojazd rekreacyjny, tylko typowy rodzinno-terenowy SUV. I to jeden z najdroższych na rynku. Mamy wątpliwości, czy w przypadku diesli jego ceny mają uzasadnienie...

Toyota RAV4
Toyota RAV4Motor

● SILNIKI BENZYNOWE 2.0-3.5 (152-273 KM), DIESLE 2.2 (136-177 KM) ● długość 432-462 cm ● rozstaw osi 256-266 cm ● prześwit 19,5 cm ● lata produkcji: 2005-2013

Podobnie jak inni producenci w tym segmencie, Toyota poszła drogą zwiększania rozmiaru auta i jego praktyczności, okrawania zdolności terenowych i przejścia od pojazdu rekreacyjnego w stronę podwyższonego, rodzinnego kombi.

Funkcjonalność‚ nadwozie

Wersji trzydrzwiowej już się w tej generacji nie spotka, jednak w ofercie znalazł się model "krótki" (5 drzwi, rozstaw osi 256 cm, na rynek europejski) i "długi" (266 cm, rynek amerykański). Ta druga wersja jest u nas rzadko spotykana.

Wszystkie gadżety na pokład: tak bogato wyposażone wersje raczej trudno spotkać. Nie ma co jednak żałować fabrycznej nawigacji – działa przeciętnie.Motor

Za sprawą drzwi bagażnika otwieranych na prawo, RAV4 wciąż wygląda jak mała terenówka. Większość aut ma tylne koło powieszone w pionie, co obciąża zawiasy drzwi, ale są też wersje, w których... nie ma go wcale.

Dostęp bezkluczykowy oznacza, że silnik uruchamia się przyciskiem. Gadżet – ale przydatny i wygodny. (kliknij, żeby powiększyć)Motor

Bagażnik jest wyraźnie większy niż w poprzednim modelu i nadal ma nisko poprowadzoną podłogę, pod którą zmieściły się jeszcze niewielkie skrytki. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy powstaje niewielki próg, ale da się to zaakceptować.

Za ilość miejsca z tyłu RAV4 otrzymuje ocenę dostateczną.

Silniki

Na początek ostrzeżenie: napęd na 4 koła był opcjonalny w każdej wersji oprócz 2.2 D-CAT. Większość aut go ma, ale przed zakupem radzimy zajrzeć pod samochód i sprawdzić obecność tylnego dyferencjału oraz półosi. Jeśli dane auto ma napęd na 4 koła, ma też przycisk włączania jego blokady.

Bazowy silnik 2.0 VVT-i (benzynowy) można polecać bez obaw. Pod warunkiem, że ktoś nie planuje montażu instalacji gazowej. Miękkie gniazda zaworowe zostaną uszkodzone przez wyższą temperaturę spalania LPG - czasem wystarczy na to zaledwie 20 tys. km, potem trzeba wyregulować zawory. Koszt tej operacji, mając na uwadze konieczność wymiany szklanek popychaczy, może sięgnąć 2000 zł (w ASO).

Niestety w gamie zabrakło diesla 2.0; pojawiła się nowa jednostka 2.2, co mocno podniosło ceny nowej RAV4 w salonach z powodu wyższej stawki akcyzy. Na rynku wtórnym też są niemiłosiernie drogie. Ten aluminiowy diesel ma skomplikowaną konstrukcję z drogimi wtryskiwaczami common rail, przeważnie też filtr cząstek stałych, a w odróżnieniu od silnika z poprzedniej generacji RAV4 - łańcuch rozrządu. Niestety nie słynie ani z oszczędności, ani z trwałości. Niepokojące są szczególnie przypadki wypalenia się uszczelki pod głowicą i znikania płynu chłodniczego...

Zwykłe, płócienne fotele są dość miękkie i szybko się wycierają. Łamie się też zawias podłokietnika środkowego.Motor
Elektryczna regulacja foteli występowała w wersji X. To także nieczęsto spotykane wyposażenie.Motor

Awaryjność

...a wszystko przez pojawiające się po ok. 150 tys. km mikropęknięcia bloku wokół tulei cylindrów. Były przypadki, że producent wymieniał silnik na gwarancji, a nawet po gwarancji. Naprawę można wykonać tylko raz i kosztuje ok. 4-5 tys. zł.

Inne znane usterki RAV4 dotyczą wspomagania kierownicy (niezbyt powszechne) i łuszczącego się lakieru, wyjątkowo podatnego na zarysowania. Uwaga na wersję bez koła zapasowego: seryjnie była wyposażona w drogie opony run-flat z metalową wkładką umożliwiającą jazdę po przebiciu. Ich zdejmowanie i zakładanie wymaga specjalnej maszyny, bez niej prędzej uszkodzi się felgę.

Koszty

Poza tym opony run-flat są niemiłosiernie drogie, a zastąpienie ich zwykłymi zmienia zachowanie samochodu na drodze (inna masa nieresorowana). Ogólnie eksploatacja RAV4 wypada drogo, nawet na tle innych kompaktowych SUV-ów.

O siwe włosy mogą przyprawić ceny przeglądów w ASO, szczególnie w przypadku diesli. A użytkownicy wersji 2.2 D-CAT muszą liczyć się ze spalaniem wynoszącym nawet 10 l/100 km.

Sytuacja rynkowa

Mimo niekorzystnej sytuacji podatkowej, diesle i tak rządzą - to 5/6 oferty rynkowej. Handlarze rozwiązują to w prosty sposób: wystawiają samochody "do opłat", a 18,6-procentową akcyzę ma zapłacić nabywca.

Wśród droższych ofert nie brakuje aut kupionych w Polsce - mimo wysokich cen, RAV4 dobrze sprzedawała się w naszym kraju. Odradzamy najdroższą wersję X (bez koła zapasowego). Polecamy wariant amerykański.

Podobnie jak w poprzedniku: bardzo niska podłoga – koło zapasowe powieszono na drzwiach. Pod podłogą: duży schowek.Motor

TOYOTA RAV4 III (2005-2013): HISTORIA MODELU

2005: premiera III generacji RAV4, koniec kariery wersji trzydrzwiowej w gamie modelu2006: rozpoczęcie sprzedaży w Europie2009: mikrolifting2010: duża modernizacja, zmieniony przód, jednak gama silników bez zmian

Wersja po liftingu (model roku 2010) - zmiany były głównie wizualne. Motor

2013: IV generacja RAV4

Model aktualny jest taki sam w Europie i w USA. Od 2015 r.: hybryda.Motor

TOYOTA RAV4 III (2005-2013): TYP NAPĘDU - 2WD/4WD

schemat 4x4Motor
  • Zdarzają się egzemplarze z napędem 2WD. Sprawdźmy jego obecność, patrząc na obecność półosi przy tylnych kołach.
  • W wersjach 4WD zastosowano napęd dołączany samoczynnie ze sprzęgłem płytkowym przy tylnym dyferencjale (w poprzedniej generacji był stały). W razie potrzeby można wspomóc się blokadą.
SILNIK
2.0 VVT-i
3.5 V6
2.2 D-4D
2.2 D-4D
2.2 D-CAT
Pojemność skokowa
1998 cm3
3500 cm3
2231 cm3
2231 cm3
2231 cm3
Zasilanie/rozrząd
benzynowy/Ł
benzynowy/Ł
turbodiesel/Ł
turbodiesel/Ł
turbodiesel/Ł
Moc maksymalna
152 KM
273 KM
136 KM
150 KM
177 KM
Maksymalny moment obrotowy
194 Nm
333 Nm
310 Nm
340 Nm
400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,6 s
8,7 s
10,5 s
10,0 s
9,3 s
Prędkość maksymalna
185 km/h
200 km/h
180 km/h
190 km/h
200 km/h
Średnie zużycie paliwa
9,0 l/100 km
12,4 l/100 km
6,6 l/100 km
6,2 l/100 km
7,0 l/100 km

TOYOTA RAV4 III (2005-2013): NAJPOPULARNIEJSZE SILNIKI

Benzynowy 2.0 VVT-iZupełnie bezproblemowy. Nie ma wtrysku bezpośredniego (przeciwnie niż Avensis z tych samych lat), ale to nie oznacza, że montaż gazu jest tu dobrym pomysłem.

Turbodiesel 2.2 D-4DNowoczesny, aluminiowy turbodiesel. Powyżej 150 tys. km wzrasta prawdopodobieństwo pojawienia się jego typowej usterki: mikroerozji bloku silnika...

Turbodiesel 2.2 D-CAT...co objawia się tym, że z silnika zaczyna znikać płyn chłodniczy. Kompleksowa naprawa kosztuje ok. 4000 zł. W D-CAT problemy sprawia też filtr DPF.

TOYOTA RAV4 III (2005-2013): TYPOWE USTERKI

  • Zatkany filtr cząstek stałych w D-4D to najpopularniejsza usterka. Do wypalania sadzy stosuje się piąty wtryskiwacz.
  • W 2.2 D-4D dochodzi do wypalenia uszczelki pod głowicą.
  • Usterki wspomagania kierownicy.
  • 2.0 VVT-i + LPG = uszkodzona głowica.
Odradzamy 2.0 VVT-i z LPG.Motor

TOYOTA RAV4 III (2005-2013): PRZEWODNIK PO CENACH

  • 60 000 zł - idealny egzemplarz po liftingu. Ale nie ma sensu przepłacać, chyba że ktoś po prostu potrzebuje kosztów w firmie i planuje leasing auta używanego.
  • 45 000 zł - polski salon, diesel, rok produkcji 2008-2009. Naszym zdaniem to maksimum tego, co warto wydać na RAV4.
  • 40 000 zł - średnia cena rynkowa. Tu już pojawiają się auta z polskich salonów. To głównie diesle z dużymi przebiegami.
  • 35 000 zł - rozsądne minimum na RAV4, jednak nie ma co liczyć na auta z polską historią serwisową.
  • 25 000 zł - to nie żart, można kupić RAV4 III generacji za 25 000 zł. I naprawić za ok. 8-10 tys. zł.

TOYOTA RAV4 III (2005-2013): PODSUMOWANIE

Toyota RAV4Motor

Diesel może być tu trochę ryzykownym zakupem, a przede wszystkim - nie tak oszczędnym, jak oczekują klienci. Egzemplarze benzynowe nie psują się w ogóle. Zaskakuje praktyczność, zwłaszcza bagażnik z ogromnym schowkiem pod podłogą. Części nie należą do tanich, ale dotyczy to głównie diesli.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Toyota RAV4 III (2005-2013)

Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor
Toyota RAV4 III (2005-2013)Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 30/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas