Używana Toyota RAV4 (1994-2000)
Przez lata pierwsza generacja RAV4 okupowała najwyższe miejsca w rankingach niezawodności. Czy pionier klasy SUV jest ciągle w formie?
Mała, uterenowiona Toyota zupełnie zrewolucjonizowała rynek, była pionierem klasy małych SUV-ów. W przeciwieństwie do konkurentów, takich jak Suzuki Vitara, miała samonośną konstrukcję i stały napęd na cztery koła, przez co prowadziła się jak auto osobowe. W lekkim terenie była też dosyć dzielna. Dzielniejsza niż większość obecnie produkowanych SUV-ów. Mało tego, RAV4 okazała się ponadprzeciętnie niezawodna. Co nie znaczy oczywiście, że tego modelu nie trapią żadne usterki, szczególnie że najstarsze auta mają już 18 lat.
Bagażnika brak
Zaprezentowana najpierw wersja trzydrzwiowa pozwala przewieźć cztery osoby tylko na krótkich dystansach. I tylko cztery, bo z tyłu są jedynie dwa miejsca. Na dłuższe wyjazdy tylne siedzenia muszą przejąć rolę bagażnika, bo ten jest śmiesznie mały - ma 173 litry pojemności.
Przy długości nadwozia 3,7 m RAV4 zapewnia świetną widoczność i jest niezwykle zwrotna. To czyni z niej doskonały samochód miejski. Szczególnie że spory prześwit pozwala walczyć dzielnie z krawężnikami i progami zwalniającymi.
Odmiana z pięciodrzwiowym nadwoziem początkowo miała być oferowana tylko w USA, ale na szczęście trafiła i do Europy. RAV4 w tej wersji jest pełnowartościowym autem rodzinnym, ze sporą ilością miejsca z tyłu i 410-litrowym bagażnikiem. Co może dziwić, niektóre RAV4 5d z początku produkcji były też homologowane jako auta tylko 4-osobowe i nie posiadały środkowego pasa bezpieczeństwa z tyłu.
Szukając RAV4, warto pamiętać, że niezbyt nowoczesne wnętrze jest niezwykle trwałe i często po aucie nie widać olbrzymiego przebiegu. Do tego, nawet po wielu latach bardzo dobre okazuje się zabezpieczenie antykorozyjne. Gorzej wygląda kwestia wyposażenia.
Wszystkie auta mają elektryczne szyby i lusterka, ale wiele tych z początku produkcji nie ma ABS-u, często brakuje też klimatyzacji. Dopiero po liftingu do wyposażenia trafiła druga poduszka powietrzna.
Prawdziwe 4x4
Olbrzymim atutem RAV4 jest stały napęd obu osi rozdzielany za pomocą centralnego mechanizmu różnicowego. Oferuje on świetną trakcję w każdych warunkach i ma możliwość zblokowania w proporcji 50:50, co może się okazać zbawienne w błocie czy kopnym śniegu. Niestety, wielu użytkowników nie pamięta o konieczności częstej wymiany olejów w układzie napędowym: w mostach co 30 tys. , a w skrzyni co 60 tys. km. Dlatego zawsze warto dopytać sprzedającego RAV4 kiedy ostatnio je zmieniał. Jego zaskoczenie to sygnał do większej ostrożności. Serwisowany napęd jest bezawaryjny, tak samo zresztą jak jedyny dostępny w tym modelu silnik - dwulitrowy, benzynowy z dwoma wałkami rozrządu w głowicy i czterema zaworami na cylinder. Znana też z Avensisa pierwszej generacji jednostka 3S-FE ma bezkolizyjny rozrząd napędzany paskiem, należy go wymieniać co 150 tys. km. Po latach słaby okazuje się tylko układ chłodzenia - czasami wymiany wymaga już pompa wody czy chłodnica.
Silnik okazuje się wystarczająco dynamiczny i elastyczny. Trochę gorzej wypadają auta z automatyczną skrzynią. Zużycie paliwa, szczególnie w mieście, może być spore i wynosić nawet 12-13 l/100 km. Nawet auta z manualną skrzynią nie są szczególnie ekonomiczne. Warto o tym pamiętać, bo niewielka przecież wersja 3d może w miejskich korkach pochłonąć ponad 11 litrów.
W wielu RAV4 z dłuższym nadwoziem zdecydowano się na montaż LPG (w autach 3-drzwiowych butla zajmuje cały bagażnik). Nie jest to zły wybór, bo sam silnik nieźle współpracuje z gazem, gorzej że często decydowano się na proste, a nie sekwencyjne instalacje. Takie egzemplarze odradzamy. Czasami nawet w autach z dobrą instalacją występują problemy z falowaniem obrotów.
Pewnie na drodze
Precyzyjne prowadzenie auto zawdzięcza wielowahaczowemu zawieszeniu. Jest ono dosyć trwałe, chociaż tuleje wahaczy przednich czy tylnych poprzecznych często już wymagają wymiany. Na szczęście kupimy je też poza ASO.
Czasami nieprzyjemnymi stukami przypomina o sobie też podpora tylnego mechanizmu różnicowego, na którą niewielu mechaników zwraca uwagę. Hamulce są skuteczne, mimo że na tylnej osi zastosowano bębny hamulcowe. Trzeba przez to dosyć często zmieniać tarcze i klocki przednie.
Podsumowanie
Nawet po latach eksploatacji, RAV4 nie sprawia przykrych niespodzianek. Oczywiście, pod warunkiem, że była serwisowana. Ten produkowany tylko w Japonii model ma świetny napęd i bardzo dobrze się prowadzi. Jednak, tak jak inne szczególnie trwałe samochody, RAV4 często była poddawana wyjątkowo ciężkiej eksploatacji.
Toyota RAV4: historia modelu
1994: Prezentacja modelu, początkowo w ofercie tylko odmiana 3-drzwiowa.
1995: Premiera wersji 5d.
1997: W USA dostępna wersja EV z napędem elektrycznym.
1998: Lifting nadwozia i wnętrza, 3-drzwiowej odmiana z miękkim dachem.
2000: Na rynku pojawia się nowa generacja RAV4.
Toyota RAV4: typowe usterki i problemy
- Check Engine może zapalić się po zatankowaniu paliwa niskiej jakości. Z reguły problem rozwiązuje odłączenie akumulatora.
- W autach z LPG, jeśli nie ustawiano regularnie luzu zaworowego, może być konieczny remont głowicy.
- Partia RAV4 miała wadliwe synchronizatory piątego biegu. Obowiązkowo trzeba sprawdzić, jak wchodzi "piątka" podczas jazdy testowej.
Toyota RAV4: rankingi niezawodności
W 2011 roku, w raporcie TÜV (auta 11-letnie) sklasyfikowano jeszcze ostatnie RAV4 pierwszej generacji. Toyota zajęła drugie miejsce, za Porsche 911. We wcześniejszych rankingach, niezależnie od organizacji, RAV4 zajmowało zawsze czołowe lokaty.
Toyota RAV4: warto poszukać
- Wersji 3d, jeśli nie potrzebujemy miejsca z tyłu oraz dużego bagażnika. Takie auta były z reguły łagodniej eksploatowane.
- Aut poliftingowych - są lepiej wyposażone, również w zakresie bezpieczeństwa.
Toyota RAV4: tego unikaj
- Samochodów z USA z jedynie przednim napędem, RAV4 w tej wersji traci wiele zalet.
- Egzemplarzy z prostą instalacją LPG, mogą sprawiać problemy.
- 3-drzwiowych wersji z LPG, butla zajmuje cały bagażnik.
Rafał Andrzejewski