Używana Mazda 6 II (2007-2012)
Niezbyt droga, przestronna i solidna - byle nie z dieslem 2.0 CD.
MAZDA 6 II
lata produkcji: 2007-2012
ceny: od 22 000 zł
Gdy porówna się ceny Mazdy 6 II gen. (typ GH) i Hondy Accord, można uznać, że zakup Hondy jest nieuzasadniony, bo Mazda to auto podobne pod wieloma względami, a potrafi być nawet kilkanaście tysięcy zł tańsze - w obrębie tego samego rocznika i z porównywalnym silnikiem. Gdyby porównywać same walory techniczne - Mazda nie jest gorsza od Hondy, choć jej diesle z początku produkcji rzeczywiście nie należą do najbardziej niezawodnych.
Różnica leży w sytuacji rynkowej i dużo większej podaży samochodów z importu - pokazuje to, jak mocno napływ aut z zagranicy zmienia polski rynek.
To już nie Ford
Druga generacja "szóstki" ma spore rozmiary, ale nie jest jeszcze tak przeskalowana jak Ford Mondeo czy Opel Insignia. Rozstawem osi minimalnie przewyższa zarówno Accorda, jak i Avensisa, ponadto jako jedyny samochód z tej trójki występuje w trzech wersjach nadwozia - oprócz sedana i kombi zaoferowano liftbacka, który wprawdzie był popularny w Polsce, ale w następnej (aktualnej) generacji został już wycofany.
Liftback to zresztą bardzo dobry wybór - ma gigantyczny bagażnik z ogromnym otworem załadunkowym, jeszcze większym niż w kombi. Tylną kanapę, dzieloną w proporcji 40:60, składa się za pomocą uchwytu w bagażniku. Wówczas siedzisko tylnej kanapy chowa się do poziomu podłogi, a oparcie składa na płasko i powstaje powierzchnia bagażowa o długości ponad 1,70 m. Roleta unosi się razem z klapą (z wyjątkiem oczywiście sedana). Skrytykować wypada tylko wysoki próg załadunku.
Platforma "szóstki" została zaprojektowana przez Mazdę i użyto jej w niektórych modelach Forda oferowanych w Stanach Zjednoczonych, ale nie ma ona nic wspólnego z Mondeo mk IV. Z przodu zastosowano podwójne wahacze, z tyłu także układ wahaczy dla każdego koła, można więc liczyć na stabilne prowadzenie nawet przy dużych prędkościach. Słabo wypada w dziedzinie wyciszenia: przy 130 km/h poziom hałasu to 70,6 dB (Honda: 68,3, Toyota: 69,0 - dane dla diesli 2.2).
Uporano się z problemem korozji, która stanowi plagę pierwszego wcielenia "szóstki". Korodują tylko separatory szyb w tylnych drzwiach i połączenia śrubowe, co jest rzadkością w samochodach japońskich.
Pod maską nie zmieniło się wiele w stosunku do pierwszej generacji. Podstawowe silniki benzynowe to nadal 1.8 i 2.0, oba udane i bezawaryjne, zdatne także do zasilania gazem. Czasem psuje się w nich wariator faz rozrządu. Uwaga na szklankową regulację zaworów (ważne w przypadku LPG): jednorazowe ustawienie kosztuje ok. 700 zł. Osobom szukającym mocnego silnika benzynowego pozostaje wolnossący 2.5 - tu nie występuje już znany z poprzedniej generacji 2.3 DISI Turbo. W 2010 r. jednostkę 2.0 MZR zastąpiono nowszą 2.0 DISI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Pali tyle samo co starsza, a ma bardziej skomplikowaną konstrukcję i właściwie nie da się do niej założyć LPG (lub jest to nieopłacalne).
Tak źle, i tak niedobrze
Jeśli szukasz "szóstki" z dieslem i skrzynią automatyczną, mamy złą wiadomość: nigdy takiej nie oferowano. Również w kwestii trwałości diesli trzeba liczyć się z rozczarowaniem: starszy 2.0 słynie z nawracającej awarii w postaci nieszczelnych podkładek pod wtryskiwaczami (opis niżej - w dziale "Typowe usterki"), przytrafia się w nim także wadliwe działanie DPF. Podkreślamy, że w 2.0 zastosowano pasek rozrządu - w razie wymiany najlepiej stosować części oryginalne. Zamienniki potrafią się zerwać.
Nowsza jednostka 2.2 jest wprawdzie o wiele mniej awaryjna niż 2.0, ale i tu zdarzają się usterki, a wśród nich najczęściej rozciągnięty łańcuch rozrządu.
Części do Mazdy 6 bywają dość drogie, a czasem także trudno dostępne: przykładem mogą być olejowe poduszki silnika warte nawet 1000 zł - zamiennika brak. Na szczęście podstawowe elementy eksploatacyjne mają zupełnie normalne ceny.
Drogi jest głównie osprzęt do diesli, zwłaszcza sprzęgło i koło zamachowe do 2.2 MZR-CD.
2007: premiera Mazdy 6 II generacji
2008: rozpoczęcie sprzedaży w Europie; powrót importera Mazdy do Polski
2009: nowy diesel 2.2
2010: lifting wizualny
2012: prezentacja III generacji
- Usterki diesla 2.0 CD: z powodu nieszczelnych podkładek pod wtryskiwaczami CR spaliny przedostają się do oleju, co może spowodować zalepienie układu smarowania sadzą i zatarcie silnika. Profilaktyka jest konieczna - podkładki trzeba wymieniać raz na 3-4 lata.
- Uszkodzenia diesla 2.2 MZR-CD: nadmierne rozciągnięcie łańcucha rozrządu powoduje zły skład spalin.
- Stukające przednie zawieszenie. Na koło przypadają dwa wahacze.
- Opór przy skręcie w lewo: wadliwy czujnik kąta skrętu kół lub przekładni ze zbyt dużym luzem.
INNE, MNIEJ POWSZECHNE USTERKI
- małe ogniska korozji na słupkach dzielących szyby w tylnych drzwiach
- skrzypiąca tylna szyba w sedanie
- rosnący poziom oleju w dieslu - paliwo przedostaje się do oleju podczas oczyszczania DPF-u
Różnice w wersjach wyposażenia nie są duże: ograniczają się do obecności reflektorów ksenonowych, skórzanej tapicerki, nagłośnienia Bose i elektrycznie regulowanych oraz podgrzewanych foteli. Każda Mazda 6 generacji GH ma klimatyzację sterowaną elektronicznie - przynajmniej jeśli chodzi o egzemplarze na rynek europejski.
Podstawowa odmiana wyposażenia to Comfort, następnie - Exclusive, Exclusive Plus i najbogatsza - Sport. Nawet w najdroższej wersji nie dawało się zamówić konfiguracji diesla z automatyczną skrzynią biegów. Ciekawy (opcjonalny) dodatek: ogrzewanie postojowe
MAZDA 6 SEDAN
MAZDA 6 LIFTBACK
4/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 40/2017
Mazda 6 GG/GY (2002-2007) – SAMOCHODY UŻYWANE