Używana Lancia Kappa (1994-2001)

Kiedyś budziła na drogach respekt, wożąc polskich parlamentarzystów. Dziś jest tania, ale wciąż luksusowa.

Lancia Kappa (1994-2001)
Lancia Kappa (1994-2001)Motor
Drewniana okleina, szerokie siedzenia, automatyczna klimatyzacja – luksusowa kabina z lat 90.Motor

Kappa przez szereg lat była kojarzona z samochodami rządowymi. Jednak jej działalność "w służbie narodu" to już przeszłość.

Kappę produkowano w trzech wersjach nadwoziowych: najczęściej spotkamy sedana, znacznie rzadziej kombi czy coupe wyprodukowane w liczbie zaledwie 3620 sztuk. Do wyboru było pięć silników benzynowych i jeden diesel w dwóch wariantach mocy. Pięciocylindrowe jednostki o pojemności 2,0 l mogły współpracować z dwoma rodzajami skrzyń biegów, różniących się przełożeniami: comfort drive (dłuższe przełożenia) i power drive (krótsze przełożenia - lepsze osiągi, większe zużycie paliwa).

Dzięki zmiennym fazom rozrządu i stosunkowo wysokiej pojemności pięciocylindrowa jednostka o pojemności 2,4 l jest elastyczna, ale spala ok. 12 l/100 km. Trzylitrowa, widlasta "szóstka" została bezpośrednio przejęta od Alfy Romeo. Samochód z tym silnikiem jest bardzo dynamiczny, ale zużycie paliwa w mieście często dochodzi do 16-18 l/100 km.

Dwa rodzaje turbodoładowanych silników benzynowych całkowicie różniły się budową. Do 1998 r. oferowany był czterocylindrowy silnik 2.0. Później zastąpiono go jednostką pięciocylindrową z turbo.

Samochody z najmocniejszymi silnikami benzynowymi (2.0T i 3.0) wyposażono w mechanizm różnicowy Viscodrive, pozwalający przenieść większy moment obrotowy na oba koła jednocześnie, bez niepotrzebnego poślizgu.

Dla oszczędnych przygotowano samochód z dynamicznym i ekonomicznym dieslem 2,4 l. Szczególne godne polecenia są oferowane od 1998 r. silniki Common Rail JTD. Diesle zadowalają się zaledwie 7 l oleju napędowego na 100 km w cyklu mieszanym i rzadko ulegają awariom. Psuje się najczęściej tylko ich osprzęt (np. turbosprężarka).

Kappa jest udaną i raczej niezawodną konstrukcją. Przebiegi 400-500 tys. km nie są rzadkością. Co pewien czas wymagają wymiany elementy zawieszenia. Mimo skomplikowanej konstrukcji, naprawa nie zrujnuje właściciela.

Pasek rozrządu dobrej marki w zestawie z rolką w internetowym sklepie kosztuje od 430 zł (do silnika pięciocylindrowego) aż do 1150 zł (do silnika V6). Wymiana rozrządu w silniku V6 w ASO będzie kosztować ok. 2500 zł. Znaczniewięcej pieniędzy pochłonie likwidacja skutków stłuczki. Trudno znaleźć części używane, a zamienników brakuje.

Lancia Kappa (1994-2001)

Używana Lancia Kappa (1994-2001) - czytaj więcej

Lancia ThesisLancia
Silnik Diesla 2.4 JTD jest mocny, i niezbyt hałaśliwy. Godna polecenia jest też jednostka 2.0 turbo.Motor
Tylna kanapa ma siedzisko niespotykanego rozmiaru i...Motor
...małe lampki ukryte w słupkach, tzw. opera lights.Motor
Drewniana okleina, szerokie siedzenia, automatyczna klimatyzacja – luksusowa kabina z lat 90.Motor
Przód Lancii Kappy z małymi światłami budzi respekt, gdy widać go w lusterku.Motor
Tył jest konserwatywny.Motor
Używana Lancia Kappa (1994-2001)Motor

Lancia Kappa (1994-2001) - podsumowanie

Odłóżmy na bok skojarzenia ze służbami państwowymi. Kappa to luksusowa limuzyna za niewielkie pieniądze. Jej mocna strona to duży wybór dopracowanych silników: polecamy odmiany 2.0 turbo lub 2.4 JTD. Minus za dość awaryjne zawieszenie i niską dostępność części karoserii. Ogólna trwałość jest wysoka.

Lancia Kappa: historia modelu1994: premiera Lancii Kappy w wersji sedan.1996: do gamy dołącza kombi i dwudrzwiowe coupe.1998: nowy silnik: 5-cylindrowy turbo 2.0 o mocy 220 KM.2002: prezentacja następcy pod nazwą Lancia Thesis.

Lancia Kappa: typowe usterki i problemy

  • Stukanie w zawieszeniu, szybkie zużycie jego elementów.
  • Usterki wyposażenia elektrycznego we wnętrzu.
  • Zapieczone hamulce tylne.
  • Awarie zamka centralnego.

Lancia Kappa: plusy

  • Niskie ceny.
  • Komfortowe wnętrze.

Lancia Kappa: minusy

  • Drogie części oryginalne,
  • Dużo aut o wysokim przebiegu.
Wersja
16VT
2.0 20V
20VT
2.4 20V
3.0 24V
2.4 JTD
Silnik
benz., turbo
benzynowy
benz., turbo
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
Pojemność skokowa
1995 cm3
1998 cm3
1998 cm3
2446 cm3
2959 cm3
2387 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R5/20
R5/20
R5/20
V6/24
R5/10
Moc maksymalna
205 KM
155 KM
220 KM
175 KM
204 KM
136 KM
Maksymalny moment obrotowy
298 Nm
186 Nm
309 Nm
230 Nm
270 Nm
304 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
235 km/h
212 km/h
243 km/h
218 km/h
225 km/h
202 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,3 s
9,2 s
7,3 s
8,7 s
8,0 s
10,0 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
9,0
11,5
11,4
11,8
13,2
8,2

Tekst: Jan Tyllo, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas