Używana Kia Cerato (2004-2007)

Kia Cerato może się kojarzyć z plastikowym obrusem. Porównanie niezbyt korzystne dla samochodu, który – pominąwszy nazwę – stanowi ciekawą propozycję rynkową.

Używana Kia Cerato (2004-2007)
Używana Kia Cerato (2004-2007)Motor

Od przybytku ponoć głowa nie boli, ale liczba kompaktowych modeli Kii przyprawia o lekki zawrót głowy: Shuma, Sephia, Spectra, Rio, Cerato, a ostatnio Cee’d. Z tego natłoku doprawdy trudno coś wybrać. Albo z powodu krótkiego czasu produkcji poszczególnych modeli, albo dlatego, że rzadko kiedy są one uwzględniane w zestawieniach samochodów używanych.

Nadwozie i wnętrze

Pierwsze wrażenie jest świetne. Bliższe spojrzenie ujawnia nadmierne oszczędności. Materiały szybko się zużywają.Motor

Kia Cerato występowała jako 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan. Wersja amerykańska nazywa się Spectra, a oferowano ją tylko z silnikami benzynowymi 2.0. Chociaż model ten nie jest już produkowany (następcą został Cee’d), nadal może się podobać: nie rzuca się w oczy, a zarazem trudno mu odmówić harmonijnych proporcji. Wnętrze podoba się już mniej. Co prawda do przestronności trudno mieć uwagi, ale na konsoli środkowej widać nadmierną ingerencję księgowych. Nie pojawia się jeszcze korozja, natomiast dosyć powszechnie odklejają się uszczelki szyb. Pięciodrzwiowe hatchbacki mają tendencję do skrzypienia na wybojach. To nie zdarza się raczej w sedanach. Trudno mówić o pladze usterek - najstarsze egzemplarze mają po cztery lata.

Silniki i zawieszenie

Optymalną propozycją do napędu Cerato wydaje się 1,6-litrowa jednostka benzynowa, zapewniająca zadowalające osiągi. Nie należy do najoszczędniejszych, ale szansa jej kosztownej awarii jest nikła. Natomiast silniki Diesla występują aż trzy: 1.5/102 KM, 1.6/115 KM i 2.0/113 KM. Mniejsze są oszczędne i dynamiczne, ale moc rozwijają niezbyt płynnie. Niepokoją pojawiające się doniesienia o turbosprężarkach wymienianych po przebiegach rzędu 70 tys. km. Trzeba ostrożnie wrzucać wsteczny bieg, ponieważ ma on tendencję do zgrzytania. Pomóc w tej sytuacji może regulacja sprzęgła.

Zawieszenie przednie to kolumny MacPhersona (wahacze z wymiennymi sworzniami), z tyłu zaś jest układ wielowahaczowy zamiast tradycyjnej belki. Zachowanie na drodze zasługuje na krytykę za sprawą zbyt mocnego wychylania się nadwozia i nadsterowności. Natomiast trwałość podwozia żadnych zastrzeżeń już nie budzi.

Na zakupy

Wystarczy 15 tys. zł, żeby stać się właścicielem siedmioletniej Kii, nawet z dieslem. Duża utrata wartości tej koreańskiej marki pozwala kupić samochód w świetnym stanie za atrakcyjną cenę. Mimo to, Cerato jako oferta z rynku wtórnego wypada bardzo korzystnie. Wybór części zamiennych jest doskonały.

Kia Cerato (2004-2007)

Używana Kia Cerato (2004-2007) - więcej informacji

Kia Cee’dKia
Używana Kia Cerato (2004-2007)Motor
Używana Kia Cerato (2004-2007)Motor
Dużo miejsca nad głową – auto jest dosyć wysokie.Motor
Diesle są dynamiczne, ale układ turbo – delikatny.Motor
Sedan ma duży bagażnik. Niestety, ograniczają go zawiasy.Motor
Pierwsze wrażenie jest świetne. Bliższe spojrzenie ujawnia nadmierne oszczędności. Materiały szybko się zużywają.Motor

Kia Cerato (2004-2007) - podsumowanie

Zaskakująco udany model, który przegrał przez stylistykę i nazwę. Jeśli ktoś nie jest estetą, doceni wiele ukrytych zalet Cerato.

Kia Cerato: historia modelu2004: prezentacja modelu Cerato w wersjach sedan i hatchback. Na amerykańskim rynku samochód nosi nazwę Spectra.2005: do oferty dołączają dwa małe diesle: 1.5 CRDi i 1.6 CRDi.2006: nowy silnik 1.6 zamiast 105 ma moc 122 KM.2007: prezentacja następcy - Kii Cee’d.

Kia Cerato: typowe usterki

  • Zgrzytający wsteczny bieg.
  • Łuszczący się lakier w egzemplarzach z lat 2004-2005.
  • Odklejające się uszczelki.
  • Skrzypiące elementy nadwozia w 5-drzwiowych hatchbackach.
  • Świecąca się kontrolka "check engine".
  • Przedwcześnie zużywające się turbosprężarki w dieslach.

Kia Cerato: plusy

  • Dynamiczne diesle 16-zaworowe.
  • Bardzo konkurencyjne ceny zakupu.

Kia Cerato: minusy

  • Nie najlepsze wykończenie wnętrza.
  • Kiepskie zachowanie w zakrętach.
Wersja
1.6 16V
2.0 16V
2.0 CRDi
Silnik
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
Pojemność skokowa
1599 cm3
1975 cm3
1991 cm3
Układ cyl./zawory
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
105 KM
143 KM
113 KM
Maks. moment obr.
143 Nm
186 Nm
245 Nm
Osiągi    
Prędkość maksymalna
186 km/h
208 km/h
190 km/h
Przysp. 0-100 km/h
11,0 s
9,0 s
11,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*
7,7
8,2
6,0
*dane fabryczne

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas