Używana Kia Cee’d II (2012-2018): typowe usterki, najlepsze silniki, ceny
Koreański hatchback miał bardziej atrakcyjną stylizację od poprzednika, bogatsze wyposażenie i był lepiej wykonany, dlatego dziś używana Kia Cee’d II to poszukiwany model na rynku. Auta nie trapiły poważne awarie, a raczej drobne niedociągnięcia. Oto, co trzeba wiedzieć przed zakupem.
Kia Cee’d II generacji ma oznaczenie JD, występowała jako 5-drzwiowy i 3-drzwiowy hatchback (nazywał się Pro_cee’d i miał wyraźnie usportowioną stylistykę), a także w odmianie kombi z dopiskiem SW. Kia kusiła klientów długą gwarancją (7 lat lub 150 tys. km, co oznacza, że niektóre egzemplarze mogą być nią jeszcze objęte). Dostępna była także odmiana wyposażenia GT o usportowionym charakterze. W 2015 auto przeszło face lifting, który objął wygląd nadwozia i kabiny, odświeżono wówczas także gamę silników (nowa jednostka 1.0 turbo w miejsce 1.4).
Wyposażenie mogło obejmować takie elementy jak 7-calowy ekran dotykowy, system detekcji obiektów w martwym polu czy odczytywania znaków drogowych. W kwestii wrażeń z jazdy Kia Cee’d II nie odkrywała nowych lądów, niektórzy narzekali na nieco zbyt twarde resorowanie i zbyt lekko działający układ kierowniczy. Kabinę wykonano z tworzyw sztucznych, które dobrze zniosły próbę czasu. Wnętrze okazuje się wystarczająco przestronne, tak jak bagażnik, który w wersji 5-drzwiowej ma solidne 380 l pojemności.
- Dł./szer./wys. - 4310/1780/1470 mm (4505/1780/1480 mm - kombi)
- Rozstaw osi - 2650 mm
- Pojemność bagażnika - 380/1318 l (528/1642 l - kombi)
Dostępne były zarówno odmiany z wolnossącymi silnikami 1.4 i 1.6 (ten drugi z bezpośrednim wtryskiem paliwa, a więc instalacja LPG nie jest tu dobrym pomysłem) jak i turbodoładowanymi (1.6, po face liftingu także 1.0). Kia Cee’d II 1.4 z 99-konną jednostką "lubi się" z LPG, ale zużywa mniej więcej tyle samo paliwa, co większa 1.6 (135 KM), która zapewnia zdecydowanie lepszą dynamikę. W mocniejszej wersji Cee’d miał albo 6-biegową skrzynię mechaniczną albo dwusprzęgłową przekładnię DCT.
Ta druga to konstrukcja ze sprzęgłami suchymi (w przeciwieństwie np. do DSG z VW), wymiana oleju jest w niej konieczna, ale rzadziej (co około 120 tys. km). Jednostki 1.4 i 1.6, gdy się je zaniedba, mogą "odwdzięczyć się" zatarciem. Z mniej poważnych awarii dochodzi do usterek cewek zapłonowych czy silniczka krokowego. Generalnie jednak to silniki godne zaufania. Wariant turbodoładowany 1.6 (204 KM) podobnie, w nim, z uwagi na pracę turbosprężarki, warto kontrolować poziom oleju i wymieniać go co 15 tys. km.
Po face liftingu w 2015 roku odmianę 1.4 zastąpił 3-cylindrowy silnik 1.0 o mocy 100/120 KM. On także nie sprawia problemów, choć czasem zawodzi chłodnica czy wtryskiwacze. Z uwagi na turbosprężarkę w nim także dobrze częściej niż w silnikach wolnossących sprawdzać poziom oleju i w razie konieczności uzupełniać go.
Tylko przez rok (2012-2013) Kia Cee’d II była oferowana z jednostką 1.4 CRDi o mocy 90 KM (z opcjonalną, 6-biegową skrzynią mechaniczną). To dobry silnik, ale brakuje mu osiągów, a użytkowany w mieście potrafi mieć problemy z zapychającym się filtrem DPF. Szukając diesla lepiej więc spojrzeć w kierunku bardziej dynamicznego silnika 1.6 CRDi o mocy 110 (2013-2017), 128 (2012-2015) lub 136 KM (od 2015 r.). W topowej odmianie dostępna była 7-biegowa przekładnia DCT, w środkowej 6-biegowym "automat". Tak jak wszystkie wersje napędowe, 1.6 CRDi ma rozrząd napędzany łańcuchem, niestety bywa, że do dochodzi do jego rozciągnięcia, ale tylko w przypadku niedbałej eksploatacji, pamiętać więc trzeba o regularnych wymianach oleju co kilkanaście tysięcy kilometrów.
- rdzewiejąca podłoga i elementy zawieszenia
- wycieki w mechanicznych skrzyniach biegów
- awarie oświetlenia LED
- zapchany filtr w zbiorniku paliwa
- niedziałający system start/stop
- rozładowujący się akumulator
Rynek pełen jest używanych Kii Cee’d II, których ceny startują od około 20 tysięcy za podstawowe warianty napędowe do około 60 tysięcy zł, jak wyceniane są wersje 204-konne lub 135-konne z niskim przebiegiem i dobrym wyposażeniem. Nie brakuje egzemplarzy z polskich salonów. Diesle stanowią prawie połowę rynku, uważać trzeba na auta poflotowe z dużymi przebiegami. Aut z instalacją LPG jest znikoma liczba.
- nieskomplikowana obsługa
- stosunkowo przestronne wnętrze
- niezła dynamika mocniejszych wersji
- niskie zużycie paliwa
- dobre wyposażenie
- stosunkowo tani koszt napraw
- część egzemplarzy wciąż z gwarancją producenta
- wnętrze, które ma tendencję do parowania
- słaba efektywność świecenia reflektorów
- słabe wyczucie układu kierowniczego
- kiepska dynamika podstawowych wersji napędowych
Kia Cee’d nigdy nie zdetronizowała mocnych, europejskich konkurentów, ale stanowiła na tyle dobrą ofertę, że była w stanie przekonać tych kierowców, którzy potrzebowali przestronnego kompakta o nieco odmiennej stylizacji i dość zwykłym charakterze. To auto tylko i aż solidne, nie wyróżnia się ani pozytywnie ani negatywnie pod żadnym względem.