Używana Honda CRX. To auto się nie starzeje

Znakomita aerodynamika, niska masa i wysokoobrotowy silnik benzynowy to recepta na auto sportowe, która się nie starzeje. W 2017 roku CRX skończy 30 lat!

Honda CRX
Honda CRXMotor

HONDA CRXlata produkcji: 1987-1991ceny: od 3000 zł

Kryzys paliwowy początku lat 80. XX w. zmusił producentów do oferowania samochodów mniejszych i oszczędniejszych. Przedstawiona po raz pierwszy w 1983 r. Honda CRX łączyła przyjemność z jazdy coupe z wybitnie niskim zużyciem paliwa.

W 1987 r. zaprezentowano jej następczynię: CRX II (na zdjęciach): ten właśnie model zdobył najbardziej "kultowy" status.

Najlepiej na wprost

To małe coupe waży poniżej 1000 kg i ma współczynnik oporu aerodynamicznego 0,29. W wersji ze 124-konnym silnikiem D16 do 100 km/h rozpędza się według danych fabrycznych w ok. 8 sekund, ale w prezentowanym egzemplarzu dokonano pomiaru z użyciem odpowiedniego sprzętu i wyniki były bliższe 7,1-7,3 s.

Prosta tablica przyrządów jest częściowo wspólna z Civikiem IV generacji. W razie uszkodzenia któregoś z elementów, nie sposób już dokupić nowej, oryginalnej części. Skala obrotomierza kończy się na 8000 obr./min. Europejscy konkurenci tego nie umieli!Motor

Współczesne samochody bywają oczywiście szybsze, ale wrażenie przyspieszenia w CRX-ie jest niezapomniane: siedzi się prawie na ziemi, a silnik "kręci się" do ponad 7000 obr./min.

O ile na wprost za CRX-em trudno nadążyć, o tyle w zakręcie ujawnia on swoją słabość: małą sztywność nadwozia. Pogarsza ją ogromny otwór na tylną klapę, która dodatkowo jest ciężka i potrafi podskakiwać. Jedyny łatwy sposób, żeby poprawić właściwości jezdne CRX-a to montaż rozpórek z przodu i z tyłu, oraz oczywiście sportowych sprężyn i amortyzatorów. Jednak to narusza już oryginalność.

Fotele mają dobre podparcie boczne, ale są umieszczone prawie na samej ziemi – wsiadanie to udręka dla wyższych osób. Motor
Tylna ławka nie ma nawet normalnej tapicerki (ale pasy tak). Podawano, że zmieszczą się na niej dzieci o wzroście do 145 cm. Motor

CRX ma dość skomplikowane zawieszenie jak na tak mały samochód: wielowahaczowe zarówno z przodu, jak i z tyłu. Mimo to, trzeba wystrzegać się niespodziewanej nadsterowności: szybkie szarpnięcie kierownicą powoduje, że tył próbuje wyprzedzić przód.

1,6-litrowy silnik serii D16 występował w wielu wersjach mocy. Najpopularniejsza jest ta 124-konna, którą sprzedawano na rynku niemieckim, z dwoma wałkami rozrządu i z katalizatorem. W wariancie pozbawionym katalizatora moc była wyższa o 6 KM.

Topową, ale rzadko spotykaną odmianą jest CRX 1.6 VTEC: to zupełnie inna jednostka napędowa (typ B16) z układem zmiennego wzniosu zaworów. Moc maksymalną 150 KM rozwija przy... 7600 obr./min, a maksymalny moment obrotowy - 600 obr. wcześniej, wydając przy tym niezwykły, kojarzący się z Formułą 1, dźwięk.

W ofercie były też wersje 1.5, ale najczęściej spotyka się silnik 1.6 DOHC o mocy 124 lub 130 KM (na fot.). To bardzo trwała i udana jednostka. Motor

Dolej olej

Niezależnie od wersji, trzeba pamiętać o podstawowym zaleceniu eksploatacyjnym: utrzymywaniu poziomu oleju w górnym rejestrze bagnetu. Silniki Hondy zużywają trochę oleju w naturalny sposób, co nie powinno stanowić powodu do paniki, ale zmusza do regularnego kontrolowania poziomu i w razie potrzeby - dolewania. Wrażliwa na poziom oleju jest także skrzynia biegów.

Jeśli chodzi o instalację LPG, to oczywiście spotyka się "dwupaliwowe" CRX-y, ale obecna tendencja to raczej demontaż gazu niż jego montaż: ta Honda jest już prawdziwym młodym klasykiem.

Klapa bagażnika otwiera się tylko do wysokości tylnego pasa, co sprawia że dostęp do bagażnika jest fatalny. A sama klapa – nadzwyczaj ciężka, bo większość jej konstrukcji to szkło. Motor

Trudności z dostępem do części to rzecz znana wszystkim właścicielom starszych aut z Japonii. Do CRX-a można kupić sporo zamienników, ale są one przeciętnej jakości, a elementy oryginalne albo nie występują, albo kosztują krocie (2300 zł za chłodnicę!). Jak mówi właściciel, "kiedy kupiłem tego CRX-a, miał wgniecione drzwi - poruszyłem niebo i ziemię, żeby ściągnąć ostatnie oryginalne drzwi z magazynu w Chinach".

Jak zwykle, podstawowy problem stanowi korozja, zwłaszcza że większość aut ma za sobą przygody blacharskie.W pierwszej kolejności rdzewieją końcówki progów i tylne błotniki.

 
1.6 DOHC
1.6 VTEC
Silnik
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1590 cm3
1595 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
124 KM/6800
150 KM/7600
aksymalny moment obrotowy
140 Nm/5700
145 Nm/7000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
205 km/h
226 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,3 s
7,4 s
Średnie zużycie paliwa
6,9 l/100 km
7,6 l/100 km

HONDA CRX: HISTORIA MODELU

1983: pierwsza generacja CRX-a, także jako CRX Ballade1987: premiera II generacji (na zdjęciach), technicznie bazującej na Civicu IV1989: lifting, zmienione zderzaki i tablica przyrządów, w ofercie nowy silnik 1.6 VTEC z katalizatorem (150 KM)1992: III generacja CRX-a otrzymuje dodatkową nazwę Del Sol1998: zakończenie produkcji

[1] Pierwsza generacja, znana także jako Honda Civic CRX i Honda CRX Ballade. [2] Kolejna generacja to 2-miejscowy Civic Del Sol (1992 r.). Był rynkową porażką.Honda

UŻYWANA HONDA CRX (1987-1991): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

Najgorsze miejsce na nadwoziu to końcówki progów. Tam zbiera się całe błoto.Motor
  • Nadmierne zużycie oleju: silniki Hondy są bardzo wrażliwe na jego poziom, jeśli oleju jest zbyt mało, pierścienie tłokowe wycierają się.
  • Korozja: rdzewieją nie tylko progi i tylne błotniki, ale także przewody paliwowe.
  • Klapa bagażnika opada.
  • Zużyte synchronizatory w skrzyni biegów.

UŻYWANA HONDA CRX (1987-1991): SYTUACJA RYNKOWA

MODEL
STAN 1
STAN 2
STAN 3
STAN 4
STAN 5
1.6 DOHC
brak ofert
16 000 zł
10 000 zł
5000 zł
3000 zł
1.6 VTEC
brak ofert
21 000 zł
12 000 zł
6000 zł
3500 zł

Mimo niewielkiej podaży ceny tego auta nie rosną. Zawierają się przeważnie w przedziale od 5 do 10 tys. zł. Można z góry przyjąć, że prawie każdy CRX w polskich ogłoszeniach jest w jakiś sposób zmodyfikowany i niestety również powypadkowy. W Niemczech ceny są dużo wyższe, przekraczają często 5000 euro (21 000 zł).

UŻYWANA HONDA CRX (1987-1991): PODSUMOWANIE

Współczynnik oporu aerodynamicznego CRX-a to 0,29. Kontynuację sylwetki tego coupe można znaleźć w późniejszym modelu Insight. Motor

Technicznie to naprawdę solidne auto: jeśli regularnie wymienia się olej, jego układ napędowy wytrzyma jeszcze wiele tysięcy obrotów. Największy problem to znalezienie samochodu, który nie został "zajechany" lub nie był w przeszłości poważnie rozbity. CRX nie prowadzi się tak dobrze, jak można by tego oczekiwać od coupe, ale gwarantuje niespotykane w dzisiejszych czasach wrażenie "kontaktu z maszyną".

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Honda CRX (1987-1991)

Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor
Honda CRX (1987-1991)Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 37/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas