Używana Honda CRX. To auto się nie starzeje
Znakomita aerodynamika, niska masa i wysokoobrotowy silnik benzynowy to recepta na auto sportowe, która się nie starzeje. W 2017 roku CRX skończy 30 lat!
HONDA CRX
lata produkcji: 1987-1991
ceny: od 3000 zł
Kryzys paliwowy początku lat 80. XX w. zmusił producentów do oferowania samochodów mniejszych i oszczędniejszych. Przedstawiona po raz pierwszy w 1983 r. Honda CRX łączyła przyjemność z jazdy coupe z wybitnie niskim zużyciem paliwa.
W 1987 r. zaprezentowano jej następczynię: CRX II (na zdjęciach): ten właśnie model zdobył najbardziej "kultowy" status.
Najlepiej na wprost
To małe coupe waży poniżej 1000 kg i ma współczynnik oporu aerodynamicznego 0,29. W wersji ze 124-konnym silnikiem D16 do 100 km/h rozpędza się według danych fabrycznych w ok. 8 sekund, ale w prezentowanym egzemplarzu dokonano pomiaru z użyciem odpowiedniego sprzętu i wyniki były bliższe 7,1-7,3 s.
Współczesne samochody bywają oczywiście szybsze, ale wrażenie przyspieszenia w CRX-ie jest niezapomniane: siedzi się prawie na ziemi, a silnik "kręci się" do ponad 7000 obr./min.
O ile na wprost za CRX-em trudno nadążyć, o tyle w zakręcie ujawnia on swoją słabość: małą sztywność nadwozia. Pogarsza ją ogromny otwór na tylną klapę, która dodatkowo jest ciężka i potrafi podskakiwać. Jedyny łatwy sposób, żeby poprawić właściwości jezdne CRX-a to montaż rozpórek z przodu i z tyłu, oraz oczywiście sportowych sprężyn i amortyzatorów. Jednak to narusza już oryginalność.
CRX ma dość skomplikowane zawieszenie jak na tak mały samochód: wielowahaczowe zarówno z przodu, jak i z tyłu. Mimo to, trzeba wystrzegać się niespodziewanej nadsterowności: szybkie szarpnięcie kierownicą powoduje, że tył próbuje wyprzedzić przód.
1,6-litrowy silnik serii D16 występował w wielu wersjach mocy. Najpopularniejsza jest ta 124-konna, którą sprzedawano na rynku niemieckim, z dwoma wałkami rozrządu i z katalizatorem. W wariancie pozbawionym katalizatora moc była wyższa o 6 KM.
Topową, ale rzadko spotykaną odmianą jest CRX 1.6 VTEC: to zupełnie inna jednostka napędowa (typ B16) z układem zmiennego wzniosu zaworów. Moc maksymalną 150 KM rozwija przy... 7600 obr./min, a maksymalny moment obrotowy - 600 obr. wcześniej, wydając przy tym niezwykły, kojarzący się z Formułą 1, dźwięk.
Dolej olej
Niezależnie od wersji, trzeba pamiętać o podstawowym zaleceniu eksploatacyjnym: utrzymywaniu poziomu oleju w górnym rejestrze bagnetu. Silniki Hondy zużywają trochę oleju w naturalny sposób, co nie powinno stanowić powodu do paniki, ale zmusza do regularnego kontrolowania poziomu i w razie potrzeby - dolewania. Wrażliwa na poziom oleju jest także skrzynia biegów.
Jeśli chodzi o instalację LPG, to oczywiście spotyka się "dwupaliwowe" CRX-y, ale obecna tendencja to raczej demontaż gazu niż jego montaż: ta Honda jest już prawdziwym młodym klasykiem.
Trudności z dostępem do części to rzecz znana wszystkim właścicielom starszych aut z Japonii. Do CRX-a można kupić sporo zamienników, ale są one przeciętnej jakości, a elementy oryginalne albo nie występują, albo kosztują krocie (2300 zł za chłodnicę!). Jak mówi właściciel, "kiedy kupiłem tego CRX-a, miał wgniecione drzwi - poruszyłem niebo i ziemię, żeby ściągnąć ostatnie oryginalne drzwi z magazynu w Chinach".
Jak zwykle, podstawowy problem stanowi korozja, zwłaszcza że większość aut ma za sobą przygody blacharskie.W pierwszej kolejności rdzewieją końcówki progów i tylne błotniki.
1983: pierwsza generacja CRX-a, także jako CRX Ballade
1987: premiera II generacji (na zdjęciach), technicznie bazującej na Civicu IV
1989: lifting, zmienione zderzaki i tablica przyrządów, w ofercie nowy silnik 1.6 VTEC z katalizatorem (150 KM)
1992: III generacja CRX-a otrzymuje dodatkową nazwę Del Sol
1998: zakończenie produkcji
- Nadmierne zużycie oleju: silniki Hondy są bardzo wrażliwe na jego poziom, jeśli oleju jest zbyt mało, pierścienie tłokowe wycierają się.
- Korozja: rdzewieją nie tylko progi i tylne błotniki, ale także przewody paliwowe.
- Klapa bagażnika opada.
- Zużyte synchronizatory w skrzyni biegów.
Mimo niewielkiej podaży ceny tego auta nie rosną. Zawierają się przeważnie w przedziale od 5 do 10 tys. zł. Można z góry przyjąć, że prawie każdy CRX w polskich ogłoszeniach jest w jakiś sposób zmodyfikowany i niestety również powypadkowy. W Niemczech ceny są dużo wyższe, przekraczają często 5000 euro (21 000 zł).
Technicznie to naprawdę solidne auto: jeśli regularnie wymienia się olej, jego układ napędowy wytrzyma jeszcze wiele tysięcy obrotów. Największy problem to znalezienie samochodu, który nie został "zajechany" lub nie był w przeszłości poważnie rozbity. CRX nie prowadzi się tak dobrze, jak można by tego oczekiwać od coupe, ale gwarantuje niespotykane w dzisiejszych czasach wrażenie "kontaktu z maszyną".
OCENA 4/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 37/2015
Honda Civic X hatchback - pierwsze zdjęcia – WIADOMOŚCI