Używana Dacia Logan (2004-)

Powrót Dacii pod skrzydłami Renault był dobrym posunięciem. Rumuńsko-francuskie auto cieszy się zainteresowaniem także na rynku wtórnym.

Korzystna relacja kosztów zakupu do oferowanej wartości to główny atut auta.
Korzystna relacja kosztów zakupu do oferowanej wartości to główny atut auta.Motor
Wbrew pozorom dość łatwo o dobrze wyposażony egzemplarz.Motor

Podaż prostych konstrukcyjnie, tanich, a jednocześnie młodych aut jest ograniczona. Rumuńsko-francuski samochód nie ma zatem zbyt wielkiej konkurencji (główni rywale to Fiat Albea i Renault Thalia).

Auto było dwukrotnie modernizowane. W roku 2006 Logana poddano niewielkiemu retuszowi, a w roku 2008 otrzymał bardziej wyraźne poprawki (nowe zderzaki, lampy i nowy wlot powietrza). Nieznacznie zmodernizowano także wnętrze (nowa konsola centralna).

NadwozieJakość karoserii nie jest niestety najwyższa. Wskazuje na to już sama, dość krótka gwarancja - 3 lata "na lakier" i 6 lat gwarancji na korozję perforacyjną. Rdzawe punkty pojawiają się najszybciej pod uszczelkami drzwi (w okolicy dachu) oraz pod klapką wlewu paliwa. Trzeba jednak zaznaczyć, że uwagi dotyczą tylko wybranych egzemplarzy. Wielu kierowców wciąż nie zgłasza żadnych problemów z lakierem.

Najsłabszym punktem samochodu jest tapicerka wnętrza - najtańsze możliwe materiały, przykry zapach i ascetyczna stylizacja - z tym trzeba się po prostu pogodzić, kupując rodzinny samochód w tak niskiej cenie.

ZawieszeniePodwozie Dacii Logan bazuje na rozwiązaniach znanych z Renault Clio II. Z przodu mamy prosty układ McPherson, z tyłu "bezobsługową" belkę zespoloną.

Na polskich drogach samochód spisuje się całkiem nieźle, ponieważ ma duży prześwit.

Z trwałością poszczególnych elementów jest gorzej, ale koszty ewentualnych napraw nie są zbyt wysokie. Łożyska, amortyzatory, sprężyny są powszechnie dostępne i należą do najtańszych na rynku.

SilnikiWszystkie jednostki napędowe pochodzą ze stajni Renault, a zatem nie należy obawiać się problemów z serwisowaniem. W samych superlatywach można się wypowiadać także o zaopatrzeniu w części zamienne.

W ciemno polecamy bazowy silnik 1.4 8V oraz jego mocniejszą wersję 1.6 8V. Jednostki te wytrzymują duże przebiegi, dobrze tolerują zasilanie LPG, są tanie w naprawach. Polecić można także silnik 1.6 16V, ale to już propozycja nieco bardziej zaawansowana. Niepotrzebne koszty mogą generować wymiana rozrządu (jest prawie dwukrotnie droższy niż w wersji 1.6 8V) oraz awarie cewek zapłonowych (po jednej na każdy cylinder). Silnik 1.6 16V także dobrze spisuje się na gazie, ale jeśli ktoś szuka auta specjalnie "pod LPG", lepiej poprzestać na wersji ośmiozaworowej.

Najbardziej elektryzującą ofertą są oczywiście wersje wysokoprężne (1.5 dCi 65, 68 i 86 KM). Niezależnie od mocy, wszystkie słyną z niskiego zużycia paliwa, które w praktyce oscyluje od 4,5 do 6,5 l/100 km.

Dacia Logan (2004-)

Używana Dacia Logan (2004-) - czytaj artykuł

Wbrew pozorom dość łatwo o dobrze wyposażony egzemplarz.Motor
Kanciaste nadwozie jest bardziej proporcjonalne niż opływowa Thalia. Klasyczna tylna część kryje bagażnik o pojemności 510 l. Ładowność bazowej wersji to 440 kg, czyli np. pięciu pasażerów po 75 kg każdy i 65 kg bagażu.Motor
Korzystna relacja kosztów zakupu do oferowanej wartości to główny atut auta.Motor
Odmiana kombi (MCV) zadebiutowała w roku 2006.Motor
Dacia Logan po liftinguMotor
Dwa „ząbki” pozwalają regulować naciąg sprężyny tylnej klapy.Motor
Sterowanie szyb tylnych: między przednimi fotelami.Motor
Zapieczona linka ręcznego: w egzemplarzach, które wykonują bardzo małe roczne przebiegi (poniżej 10 tys. km miesięcznie) zapieka się linka hamulca ręcznego.Motor
Stuki w zawieszeniu: po 20-30 tys. km zawieszenie przednie zaczyna stukać, ale naprawy są tanie.Motor

Wersja 86 KM różni się od obu słabszych tym, że ma intercooler, zmienną geometrię układu doładowania oraz inny układ wtryskowy.

Słabszy i prostszy konstrukcyjnie model można oczywiście tuningować elektronicznie - brakujące 20 KM nie jest wielkim wyzwaniem dla specjalistów. Trzeba jednak pamiętać, aby nie nadużywać wzmocnionego potencjału silnika, zwłaszcza jeśli auto ma zamontowaną słabszą skrzynię biegów (oznaczenie JR3, przystosowana do przenoszenia momentu do 160 Nm). Mocniejsze skrzynie JR5 wytrzymują moment do 200 Nm.

Najsłabszą stroną silników 1.5 dCi są awaryjne i drogie w naprawach wtryskiwacze (warto sprawdzić je przed zakupem w ASO) oraz niezbyt żywotne panewki. Zdarza się, że wytrzymują zaledwie 100-150 tys. km.

PodsumowanieUżywana Dacia Logan to idealna propozycja dla osób, które boją się ryzyka związanego z zakupem bardziej prestiżowych, ale jednocześnie starszych samochodów dostępnych w porównywalnych cenach. Aby zminimalizować ryzyko nieprzewidzianych wydatków serwisowych po zakupie auta polecamy bazowe wersje 1.4 8V lub 1.6 8V. Jeśli kogoś przerażają ceny benzyny, może w nich zamontować instalację LPG.

Dacia Logan: historia modelu2004: premiera modelu; początkowo tylko wersje benzynowe, po roku - diesel.2006: Logan MCV (kombi).2007: Logan Pick-up i Van.2008: Lifting modelu.

Dacia Logan: typowe usterki i problemyKonstrukcja Logana bazuje na Clio i Thalii, stąd większość usterek Dacii znana jest bardzo dobrze użytkownikom Renault.

  • W wersjach benzynowych, szczególnie tych z LPG, szybko zużywają się cewki zapłonowe.
  • Po przebiegu 100 tys. km pojawiają się pierwsze, niewielkie wycieki oleju. Dotyczy to zarówno silników benzynowych jak i diesli.
  • Typowym problemem starszych egzemplarzy jest zużycie synchronizatorów skrzyni biegów.
  • W starszych egzemplarzach twarde elementy wystroju wnętrza są zwykle porysowane.
  • W wersjach benzynowych z LPG dość szybko koroduje układ wydechowy.

Dacia Logan: warto poszukać

  • Zadbanych wersji benzynowych. Najbardziej niezawodne są wersje 1.4 8V oraz 1.6 8V.
  • Serwisowanych diesli z autentycznym przebiegiem mniejszym niż 60 tys. km.  

Dacia Logan: tego unikaj

  • Najstarszych wersji wysokoprężnych. Są bardzo oszczędne, ale po przebiegu 100 tys. km mogą okazać się kosztowne w serwisowaniu.
  • Egzemplarzy, które długo jeździły z LPG. Lepiej kupić auto bez instalacji i ją założyć.
Wersja
1.4
1.6
1.6 16V
1.6 16V
1.5 dCi
1.5 dCi
1.5 dCi
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność
skokowa
1390 cm3
1598 cm3
1598 cm3
1598 cm3
1461 cm3
1461 cm3
1461 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/8
R4/16
R4/16
R4/8
R4/8
R4/8
Moc maksymalna
75 KM
87 KM
104 KM
107 KM
65 KM
68 KM
86 KM
Maks. moment obrotowy
112 Nm
128 Nm
148 Nm
148 Nm
160 Nm
160 Nm
200 Nm
Osiągi
 
 
 
 
 
 
 
Prędkość
maksymalna
162 km/h
175 km/h
183 km/h
190 km/h
155 km/h
158 km/h
167 km/h
Przysp. 0-100 km/h
13,0 s
11,5 s
10,2 s
9,5 s
15,5 s
15,2 s
13,0 s
Średnie zużycie paliwa
w l/100 km
6,9
7,3
7,1
7,0
4,8
4,7
4,6

Jacek Ambrozik

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas