Test używanego Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005) z przebiegiem 300 tys. km

Audi A4 2.0 TDI z przebiegiem 300 000 km poddaliśmy takiemu samemu testowi, jaki przechodzą w naszej redakcji nowe samochody. Jak sobie poradziło?

Audi A4 2005
Audi A4 2005Motor

Kupione przez nas Audi A4 Avant ma 12 lat i aż 300 000 km udokumentowanego przebiegu (z czego ostatnie 100 tys. km przejechało "na służbie" naszej redakcji).

W poprzednich częściach tego cyklu opisaliśmy poszukiwania odpowiedniego egzemplarza, stan wybranego auta oraz sprawdzanie jego historii. Teraz postanowiliśmy sprawdzić, jak ten popularny samochód wypadnie w naszym teście - takim samym, jakiemu poddajemy najnowsze modele.

Ukryty wiek

Co prawda z zewnątrz widać, że testowane A4 ma już kilkanaście lat "na karku", ale wiek konstrukcji zdradza nie stan nadwozia (dopiero z bliska widać na nim trochę rys), lecz jego design - współczesne auta mają zwykle smuklejszą linię i więcej przetłoczeń.

Świetnie wykonany kokpit jest wolny od wszelkich trzasków i bardzo łatwy w obsłudze. Co ciekawe, we wnętrzu testowanego A4 nie tylko tapicerka, ale i sporo plastików jest w kolorze granatowym.Motor
[1] Nie trzeba się starać, by osiągnąć 900 km zasięgu. Przy spokojnej jeździe rośnie do 1000 km. [2] Drążek 6-biegowej przekładni porusza się z niewielkim oporem i bardzo precyzyjnie.Motor

Wnętrze A4 zestarzało się w mniejszym stopniu. Pod względem jakości tworzyw i ich montażu Audi nie odstaje od wielu nowych samochodów. O tym, że auto ma dość zaawansowaną historię, świadczy właściwie tylko mocno wytarta skóra na kole kierownicy i dźwigni zmiany biegów. Wszelkie przełączniki działają tak, jak powinny, nie ma żadnych obluzowanych elementów, a z kokpitu nawet na wybojach nie dochodzą trzaski.

Niedzisiejsza jest jedynie przestrzeń z tyłu kabiny - nawet dekadę temu "A-czwórka" była dość ciasnym autem. Na tle współczesnych przedstawicieli klasy średniej wypada jeszcze gorzej.

Wygodne fotele z dobrym podparciem bocznym mają duży zakres regulacji i 2-osiowo ustawiane zagłówki.Motor
Słabą stroną Audi A4 B7 jest ograniczona przestrzeń na kanapie (miejsca starcza do 185 cm wzrostu).Motor

Zawieszenie jak nowe

Trudno też mieć większe zastrzeżenia do układu jezdnego Audi. Zawieszenie jest bardziej sztywne niż "bujające", ale na standardowych, 16-calowych kołach z oponami o dość wysokim profilu (205/55) A4 sprawnie radzi sobie z tłumieniem wstrząsów i tylko krótkie poprzeczne nierówności wyraźnie ograniczają komfort jazdy.

Audi w pełni wynagradza to na krętej drodze, gdzie robi wrażenie zwinnością, niezłą precyzją prowadzenia, niewielką podsterownością i żwawymi reakcjami na ruchy kierownicy.

Zawieszenie, mimo że stosunkowo sztywne, zapewnia zupełnie przyzwoity komfort podróżowania. Co ważne, pracuje cicho.Motor

Głośno, ale oszczędnie

Pod maską testowanego auta pracuje popularna jednostka 2.0 TDI o mocy 140 KM (16-zaworowa wersja z pompowtryskiwaczami).

Dość głośna praca silnika z racji niezłego wyciszenia kabiny jest słyszalna głównie z zewnątrz (do kabiny odgłosy spod maski dochodzą głównie w trakcie przyspieszania). W środku bardziej przeszkadzają odczuwalne wibracje na biegu jałowym. Sytuacja poprawia się po ruszeniu z miejsca.

Mocną stroną testowanej wersji są osiągi - nawet w porównaniu do nowych rywali Audi wypada nieźle. Zwłaszcza w kwestii elastyczności. Duże pokłady momentu obrotowego dostępne przy niskich obrotach czynią każde wyprzedzanie łatwym i przyjemnym. Autu nie "brakuje tchu" także przy wyższych, autostradowych prędkościach.

Jednostka 2.0 TDI PD nie ma najlepszej opinii na rynku, ale jednego nie można jej odmówić - potrafi oszczędnie obchodzić się z paliwem. Nasz test pokazuje, że jest to aktualne także w przypadku 12-letniego egzemplarza. Podczas testu A4 zużywało na każde 100 km od 5,2 l ON w trasie do 8,6 l w ruchu miejskim. Dzięki 70-litrowemu zbiornikowi paliwa oznacza to, że spokojnie jeżdżący kierowca może planować tankowanie co 1000 km.

Wielkość bagażnika zmierzyliśmy zgodnie z normą VDA (za pomocą pudełek 20x10x5 cm) – rzeczywista pojemność wynosi 421 litrów.Motor
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
140 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy
320 Nm/1750
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna, 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość
459/177/143 cm
Rozstaw osi
265 cm
Średnica zawracania
11,1 m
Masa/ładowność
1430/550 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
440/1185 kg
Pojemność zbiornika paliwa
70 l (ON)
Opony
205/55 R16
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna
212 km/h
Przysp. 0-100 km/h
9,7 s
Średnie zużycie paliwa*
7,8/4,5/5,7 l/100 km
Zasięg
1220 km
* miasto/trasa/cykl mieszany
Zmierzyliśmy osiągi – okazały się bardzo dobre. Pomiar głośności w kabinie potwierdził nasze odczucia – silnik jest głośny, ale nie podczas jazdy ze stała prędkością.Motor
Dane testowe
2005
2017
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,8 s →
10,0 s →
Elastyczność 60-100 km/h
7,2 s (4. bieg) ↑
7,4 s (4. bieg) ↑
Elastyczność 80-120 km/h
13,5 s (6. bieg) ↑
13,6 s (6. bieg) ↑
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,6 m
37,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
37,9 m →
38,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,6 dB ↑
64,8 dB ↑
Zużycie paliwa*
8,3/5,1/6,7 l/100 km
8,6/5,2/6,9 l/100 km
Rzeczywisty zasięg
1040 km
1010 km
* miasto/trasa/cykl mieszany;
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

UŻYWANE AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 140 (2005): PLUSY I MINUSY

NADWOZIE I WNĘTRZE

+ plastiki i tapicerka - jak nowe, brak trzasków w kokpicie, bardzo łatwa obsługa na tle współczesnych samochodów

- wytarta skóra na kierownicy i dźwigni zmiany biegów, ciasno z tyłu

UKŁAD NAPĘDOWY

+ dobre osiągi, nieduże zapotrzebowanie na paliwo (tylko nieznacznie większe niż w nowym aucie)

- dość głośna praca silnika na biegu jałowym i podczas przyspieszania

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

+ cicha praca zawieszenia, bardzo dobry kompromis między komfortem jazdy i prowadzeniem

- po rozgrzaniu tarcz wyraźnie dłuższa droga hamowania niż w nowym egzemplarzu

UŻYWANE AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 140 (2005): PODSUMOWANIE

Choć po dwunastoletnim samochodzie z przebiegiem 300 000 km można się spodziewać poważnego "spadku formy", testowane Audi A4 Avant wciąż prezentuje się naprawdę dobrze i mimo wieloletniej eksploatacji nadal zapewnia zupełnie porównywalne z nowymi samochodami wrażenia zza kierownicy.

Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)

Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor
Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)Motor

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński; "Motor" 19/2017

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas