Reklama

Test używanego Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005) z przebiegiem 300 tys. km

Audi A4 2.0 TDI z przebiegiem 300 000 km poddaliśmy takiemu samemu testowi, jaki przechodzą w naszej redakcji nowe samochody. Jak sobie poradziło?

Kupione przez nas Audi A4 Avant ma 12 lat i aż 300 000 km udokumentowanego przebiegu (z czego ostatnie 100 tys. km przejechało "na służbie" naszej redakcji).

Reklama

W poprzednich częściach tego cyklu opisaliśmy poszukiwania odpowiedniego egzemplarza, stan wybranego auta oraz sprawdzanie jego historii. Teraz postanowiliśmy sprawdzić, jak ten popularny samochód wypadnie w naszym teście - takim samym, jakiemu poddajemy najnowsze modele.

Ukryty wiek

Co prawda z zewnątrz widać, że testowane A4 ma już kilkanaście lat "na karku", ale wiek konstrukcji zdradza nie stan nadwozia (dopiero z bliska widać na nim trochę rys), lecz jego design - współczesne auta mają zwykle smuklejszą linię i więcej przetłoczeń.

Wnętrze A4 zestarzało się w mniejszym stopniu. Pod względem jakości tworzyw i ich montażu Audi nie odstaje od wielu nowych samochodów. O tym, że auto ma dość zaawansowaną historię, świadczy właściwie tylko mocno wytarta skóra na kole kierownicy i dźwigni zmiany biegów. Wszelkie przełączniki działają tak, jak powinny, nie ma żadnych obluzowanych elementów, a z kokpitu nawet na wybojach nie dochodzą trzaski.

Niedzisiejsza jest jedynie przestrzeń z tyłu kabiny - nawet dekadę temu "A-czwórka" była dość ciasnym autem. Na tle współczesnych przedstawicieli klasy średniej wypada jeszcze gorzej.

Zawieszenie jak nowe

Trudno też mieć większe zastrzeżenia do układu jezdnego Audi. Zawieszenie jest bardziej sztywne niż "bujające", ale na standardowych, 16-calowych kołach z oponami o dość wysokim profilu (205/55) A4 sprawnie radzi sobie z tłumieniem wstrząsów i tylko krótkie poprzeczne nierówności wyraźnie ograniczają komfort jazdy.

Audi w pełni wynagradza to na krętej drodze, gdzie robi wrażenie zwinnością, niezłą precyzją prowadzenia, niewielką podsterownością i żwawymi reakcjami na ruchy kierownicy.

Głośno, ale oszczędnie

Pod maską testowanego auta pracuje popularna jednostka 2.0 TDI o mocy 140 KM (16-zaworowa wersja z pompowtryskiwaczami).

Dość głośna praca silnika z racji niezłego wyciszenia kabiny jest słyszalna głównie z zewnątrz (do kabiny odgłosy spod maski dochodzą głównie w trakcie przyspieszania). W środku bardziej przeszkadzają odczuwalne wibracje na biegu jałowym. Sytuacja poprawia się po ruszeniu z miejsca.

Mocną stroną testowanej wersji są osiągi - nawet w porównaniu do nowych rywali Audi wypada nieźle. Zwłaszcza w kwestii elastyczności. Duże pokłady momentu obrotowego dostępne przy niskich obrotach czynią każde wyprzedzanie łatwym i przyjemnym. Autu nie "brakuje tchu" także przy wyższych, autostradowych prędkościach.

Jednostka 2.0 TDI PD nie ma najlepszej opinii na rynku, ale jednego nie można jej odmówić - potrafi oszczędnie obchodzić się z paliwem. Nasz test pokazuje, że jest to aktualne także w przypadku 12-letniego egzemplarza. Podczas testu A4 zużywało na każde 100 km od 5,2 l ON w trasie do 8,6 l w ruchu miejskim. Dzięki 70-litrowemu zbiornikowi paliwa oznacza to, że spokojnie jeżdżący kierowca może planować tankowanie co 1000 km.

Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005): dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1968 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna140 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy320 Nm/1750
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość459/177/143 cm
Rozstaw osi265 cm
Średnica zawracania11,1 m
Masa/ładowność1430/550 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)440/1185 kg
Pojemność zbiornika paliwa70 l (ON)
Opony205/55 R16
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna212 km/h
Przysp. 0-100 km/h9,7 s
Średnie zużycie paliwa*7,8/4,5/5,7 l/100 km
Zasięg1220 km
* miasto/trasa/cykl mieszany

Porównanie danych testowych nowego i 12-letniego Audi A4 2.0 TDI 140

Dane testowe 2005 2017
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s →10,0 s →
Elastyczność 60-100 km/h7,2 s (4. bieg) ↑7,4 s (4. bieg) ↑
Elastyczność 80-120 km/h13,5 s (6. bieg) ↑13,6 s (6. bieg) ↑
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)37,6 m 37,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)37,9 m →38,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h64,6 dB ↑64,8 dB ↑
Zużycie paliwa*8,3/5,1/6,7 l/100 km8,6/5,2/6,9 l/100 km
Rzeczywisty zasięg1040 km1010 km
* miasto/trasa/cykl mieszany;
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

UŻYWANE AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 140 (2005): PLUSY I MINUSY

NADWOZIE I WNĘTRZE

+ plastiki i tapicerka - jak nowe, brak trzasków w kokpicie, bardzo łatwa obsługa na tle współczesnych samochodów

- wytarta skóra na kierownicy i dźwigni zmiany biegów, ciasno z tyłu

UKŁAD NAPĘDOWY

+ dobre osiągi, nieduże zapotrzebowanie na paliwo (tylko nieznacznie większe niż w nowym aucie)

- dość głośna praca silnika na biegu jałowym i podczas przyspieszania

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

+ cicha praca zawieszenia, bardzo dobry kompromis między komfortem jazdy i prowadzeniem

- po rozgrzaniu tarcz wyraźnie dłuższa droga hamowania niż w nowym egzemplarzu

UŻYWANE AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 140 (2005): PODSUMOWANIE

Choć po dwunastoletnim samochodzie z przebiegiem 300 000 km można się spodziewać poważnego "spadku formy", testowane Audi A4 Avant wciąż prezentuje się naprawdę dobrze i mimo wieloletniej eksploatacji nadal zapewnia zupełnie porównywalne z nowymi samochodami wrażenia zza kierownicy.

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński; "Motor" 19/2017

Używane Audi A4 – PORADNIK KUPUJĄCEGO

Co się psuje w używanych Audi? – OPINIE O SAMOCHODACH

Motor

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje