Najpopularniejsze samochody używane w Polsce - polecane wersje
Raport OtoMoto wyłonił najczęściej poszukiwane modele używanych aut w Polsce. Oto ich najlepsze wersje silnikowe - polecamy te, które warto kupić.
- Nabywcy cenią sobie wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne i świetną jakość wykończenia wnętrza. Dzięki temu nawet stare auta wyglądają nieźle.
- Wiele elementów pochodzi z Grupy Volkswagena, co obniża koszty serwisowania.
Gdyby nie wielowahaczowe przednie zawieszenie, które jest drogie w naprawach, byłby to niemal idealny samochód używany. W przypadku tego modelu od rocznika ważniejszy jest stan techniczny i wersja układu napędowego. Po zadbanych egzemplarzach nie widać ani upływu lat, ani kilometrów. Bardzo poszukiwane - i zarazem godne polecenia - są stare diesle 1.9 TDI, ponieważ okazują się tanie w naprawach, oszczędne i wystarczająco dynamiczne. Godne uwagi są także te nowsze 2.0 TDI z common rail. W przypadku generacji B8 zainteresowaniem cieszą się też odmiany benzynowe. Przestrzegamy przed starymi silnikami 2.0 TDI PD.
- Jeśli diesel, to albo stary dobry 1.9 TDI sprzed 2005 r. albo nowsze common rail.
- Wersje benzynowe: albo stare 1.6 8V, albo 1.2 TSI i 1.4 TSI, ale po modernizacji.
- Preferujemy ręczne skrzynie.
Wysokoprężna era w klasie kompaktowej dobiega końca. Stare Golfy (III, IV) zbudowały swoją pozycję na polecanym dieslu 1.9 TDI. Golfy numer 5 i 6 były takie sobie. Golf VII z dieslem pod maską jest drogi w zakupie i w eksploatacji. Polecamy zatem bazową, benzynową odmianę 1.2 TSI lub 1.4 TSI po kontroli rozrządu lub w nowszej, zmodernizowanej wersji. Co prawda obie jednostki nie nadają się zbytnio do zasilania gazem, ale są dość ekonomiczne i mają wystarczające osiągi.
- Astra III to przeciętniak. Ale auta w dobrym stanie i tak dobrze się sprzedają, pod warunkiem, że mają atrakcyjną cenę.
- Astra IV to dla odmiany hit, który jest postrzegany jako "mała Insignia" i odbiera klientów większej siostrze.
Zadbana Astra III zawsze znajdzie nabywcę, bo jest samochodem popularnym i dobrze zaopatrzonym w części zamienne. Nabywcy obawiają się jednak starszych diesli i preferują odmiany benzynowe do których w razie potrzeby można założyć LPG. Astra IV to dla odmiany bardzo poszukiwane auto. Przyciąga atrakcyjną stylizacją i udanym silnikiem benzynowym 1.4 Turbo, który jest trwały, oszczędny, niezawodny, dynamiczny i na dodatek... można go łatwo przystosować do LPG.
- W cenie wciąż są stare, dobre 6-cylindrowe silniki benzynowe z pośrednim wtryskiem.
- Godne polecenia są także diesle M47N oraz N47, ale po wymianie rozrządu.
BMW serii 3 to samochód niezbyt przestronny i drogi, ale nabywców przyciąga przyjemność z jazdy i staranne wykonanie detali. Aby poczuć się w trójce wyjątkowo, należy wybrać wersję z możliwie jak najmocniejszym silnikiem. Kwintesencją marki są rzędowe benzynowe i wysokoprężne "szóstki". Te ostatnie wciąż są bardzo drogie. Można pokusić się także o 4-cylindrowego diesla, ale powinna to być sprawdzona wersja 320d 163 KM albo nowsza o mocy 177-184 KM, ale po udokumentowanej wymianie wadliwego rozrządu. Zakup trójki ze słabym silnikiem nie ma większego sensu. Wówczas lepiej już wybrać "zwykły" samochód w tej cenie.
- Oszczędny diesel jest tutaj naturalnym wyborem. Polecamy zatem starsze silniki 1.9 TDI oraz nowsze 2.0 TDI CR.
- Rozsądniej wybierać skrzynię ręczną niż automat lub DSG, które będą generować koszty.
Passaty B5 oraz B5 FL były wyjątkowo udanymi modelami, ale przechodzą już na zasłużoną emeryturę. Model B6 okazał się niewypałem, ale w 2008 roku został poprawiony i otrzymał lepsze diesle, więc można go polecić warunkowo, zwłaszcza z silnikiem 2.0 TDI CR. Ale tak naprawdę godny uwagi jest model B7 - w którym wyeliminowano większość niedoskonałości poprzednika. Obecnie obserwujemy zwiększoną podaż tych aut i niewielki spadek cen.
- Do tego samochodu najlepiej pasują diesle i to właśnie one cieszą się największym zainteresowaniem.
- Napęd na cztery koła i pakiet S line to dodatkowe atuty handlowe.
Starsze modele Audi A6 cieszą się dużym zainteresowaniem, ponieważ są lepiej zabezpieczone przed korozją niż Mercedesy klasy E (W210, W211) oraz tańsze w naprawach od BMW serii 5 (E60/E61). O ile generacja C5 schodzi powoli ze sceny, o tyle nowszy model C6 jest wciąż na fali wznoszącej. Nabywcy szukają albo najtańszych egzemplarzy w sensownym stanie, albo tych tuż po liftingu z tylnymi światłami w technice LED. To jeden z niewielu używanych modeli w tym przedziale cenowym, który wciąż jest postrzegany jako prestiżowy. Nic dziwnego - oferuje bardzo wysoki komfort jazdy i jest wyjątkowo odporny na zużycie.
- BMW 530d to wciąż bardzo pożądany i z tego względu drogi samochód. Polecamy go, bo jest trwały.
- Starsze wersje 520d polecamy warunkowo, a te po 2008 roku - po wymianie rozrządu.
- Jeśli ktoś ma odpowiedni budżet, może sięgnąć po dowolną 6-cylindrową wersję benzynową.
Kierowcy kochają "piątkę" E60/E61, czego odzwierciedleniem są jej dość wysokie ceny - zwłaszcza egzemplarzy po liftingu. Jeśli już ktoś decyduje się na taki model, powinien sięgnąć po wersję 6-cylindrową (dowolna odmiana). Kolejna generacja modelu - F10 - wciąż jest potwornie droga. Najtańszym sposobem na jej zakup jest wybór odmiany 520d. Polecamy ją, oczywiście po wcześniejszej kontroli rozrządu.
- Bardzo poszukiwane są Octavie z polskiej sieci sprzedaży.
- Klientów dość szybko znajdują zadbane auta po flotach. Te 2-, 3-letnie zazwyczaj są ponownie leasingowane.
Octavia podbiła polski rynek wtórny. Kiedyś sprzedawały się prawie wyłącznie polecane diesle 1.9 TDI oraz wersje 1.6 8V idealne do tanich instalacji gazowych. Obecnie wzrosło zainteresowanie odmianami benzynowymi - chodzi o 1.4 TSI w Octavii II oraz 1.2 TSI w Octavii III. W przypadku pierwszej z wymienionych temat awaryjnych rozrządów jest oczywiście znany, ale koszty ich profilaktycznej wymiany spadły na tyle, że przestało to być problemem dla potencjalnych nabywców i w związku z tym możemy je już polecić.
- Warto poszukać dobrze wyposażonych wersji 5-drzwiowych, ponieważ wyróżniają się na tle popularnych, poflotowych kombi, których jest wyjątkowo dużo.
- Polecamy diesle 1.6 TDCi. Benzynowe silniki 1.6 16V także są interesujące, dobrze zapowiada się 1.0 EcoBoost.
Klienci, którzy jeździli wysłużoną Skodą Octavią 1.9 TDI i szukają młodszego diesla, nie mogą pogodzić się z tym, że podstawowy silnik wysokoprężny Focusa to "tylko" 1.6 TDCi i z tego powodu rezygnują z zakupu. Ale używane Focusy i tak bardzo dobrze się sprzedają, ponieważ przez dużą grupę potencjalnych nabywców są postrzegane jako samochody oszczędne i niezawodne.
- Dawniej wybór starego diesla 1.9 TDI był oczywisty. Obecnie wiele osób woli 1.8 T lub 1.6 8V z gazem.
- Do drugiej generacji modelu najlepiej pasują diesle 2.0 TDI CR. Jeśli starsze 2.0 TDI PD, to najlepiej z kodem silnika BKD (z 8-zawową głowicą).
To VW Golf w droższym opakowaniu. Dopłacają ci, którzy cenią sobie wyższą jakość wykonania i lepsze zabezpieczenie antykorozyjne. Na rynku królują dwie generacje modelu. Polecamy dokładnie to, co się najlepiej sprzedaje, czyli silniki wskazane poniżej. Jeśli chodzi o wersję nadwozia (3d/5d) - bez znaczenia. Ważne, by auto było dobrze wyposażone.
Tekst: Jacek Ambrozik; zdjęcia: autor, archiwum; "Motor" 38/2017
Typowe usterki najpopularniejszych silników Diesla – EKSPLOATACJA
Typowe usterki najpopularniejszych silników benzynowych – EKSPLOATACJA
Kupujesz samochód używany? Radzimy, jak rozpoznać ogłoszenia handlarzy – PORADY
Umowa kupna-sprzedaży samochodu - jak wypełnić ją poprawnie – FORMALNOŚCI