Najbardziej niezawodne SUV-y. Użytkownicy wskazali modele
W dorocznym badaniu niezawodności, brytyjski magazyn What Car? wskazał modele, które wyróżniają się ponadprzeciętnymi wynikami. Na bazie danych otrzymanych od czytelników, wskazano najbardziej niezawodne auta na przestrzeni ostatnich 24 miesięcy.

What Car? od lat przeprowadza analizę danych otrzymywanych od swoich czytelników. W ostatniej edycji badania What Car? Reliability Survey udział wzięło prawie 22 tys. czytelników, którzy wypowiedzieli się na temat 178 modeli samochodów 32 marek, którymi jeżdżą na co dzień. O opinie poproszono posiadaczy samochodów nie starszych niż 5 lat, a badano ostatnie 24 miesiące. Każdą wskazaną usterkę badano pod kątem przyczyny jej zaistnienia oraz kosztu naprawy i czasu jej trwania. Na tej podstawie przygotowano oceny, pozwalające na stworzenie obszernego rankingu.
Najbardziej niezawodne SUV-y w 2024 r.
1. Toyota RAV4 Hybrid. Niezawodność: 98,7 proc.

W 2 proc. egzemplarzy zgłaszano problemy z akumulatorem, 1 proc. właścicieli skarżył się na problemy z elektroniką, tyle samo miało problemy z systemem multimedialnym. Zwykle usterkę usuwano w ciągu tygodnia, w większości przypadków na gwarancji. Jeśli odpłatnie - rozwiązanie problemu kosztowało mniej niż 200 funtów.
2. Lexus RX. Niezawodność 98,6 proc.

Z wynikiem o dziesiątą część procenta gorszym niż RAV4, Lexus uplasował się na drugim miejscu, a jedyne problemy, jakie zgłaszali klienci dotyczyły elektryki i układu paliwowego. Żadna usterka nie unieruchomiła pojazdu, wszystkie usuwano na gwarancji, a trwało to do 7 dni
3. Volvo XC60. Niezawodność: 97,9 proc.

Najwyżej oceniono wersje benzynowe i hybrydowe, najczęściej szwankowały elementy związane z napędem, zgłaszano również problemy za akumulatorem i karoserią. Były to jednak drobiazgi, z których 2/3 usuwano w ciągu dnia.
4. Honda CR-V. Niezawodność: 97,5 proc.

Najczęściej zgłaszane usterki dotyczyły drobiazgów związanych z elektryką. Wszystkie samochody z usterkami były zdolne do jazdy, usterki były usuwane bezkosztowo w czasie poniżej tygodnia.
5. Mitsubishi Outlander PHEV. Niezawodność: 97,2 proc.

Japoński SUV, mimo wiekowej konstrukcji może się pochwalić rewelacyjną trwałością. Większość usterek była usuwana w ciągu jednego dnia, zwykle kosztowało to poniżej 200 funtów.
6 Volvo XC60 z silnikiem Diesla. Niezawodność: 96,2 proc.

W przypadku wersji wysokoprężnych, klienci zgłaszali problemy z elektryką, systemem multimedialnym, hamulcami i wydechem. Rachunki za naprawę wersji z silnikami Diesla sięgały 500 funtów.
7. Alfa Romeo Stelvio. Niezawodność: 95,8 proc.

What Car? wskazuje, że najczęstszym problemem zgłaszanym przez właścicieli Stelvio były usterki układów elektrycznych, zdarzały się też zgłoszenia dot. hamulców i układu wydechowego. 3/4 usterek usuwano w ciągu dnia, ale reszta aut spędzała w serwisie przeszło tydzień. W przypadku połowy zgłoszeń usterki usuwano na gwarancji, pozostałe kosztowały do 200 funtów.
8. Audi Q5. Niezawodność: 95,6 proc.

Egzemplarze z silnikami benzynowymi są bardziej niezawodne niż z dieslami. Wszystkie zgłoszone przypadki napraw aut benzynowych dotyczyły problemów rozwiązywanych w ramach gwarancji. W przypadku diesli - 3/4. Najczęściej zgłaszano usterki elektryki oraz problemy ze skrzynią biegów.
9. BMW X5. Niezawodność: 95,0 proc.

Najczęściej zgłaszano drobne problemy z karoserią, zwykle rozwiązywano je w ciągu jednego dnia. Klienci sygnalizowali też problemy z elektroniką, silnikiem i hamulcami. W 85 proc. przypadków usterki nie uniemożliwiały jazdy. Wszystkie zostały usunięte w ramach gwarancji.
10. Mazda CX-5. Niezawodność 94,6 proc.

W przypadku tego modelu częściej problemy zgłaszali właściciele aut z silnikami Diesla. Szybciej natomiast usuwano usterki w egzemplarzach benzynowych. Problemy dotyczyły karoserii, hamulców, elektryki, wydechów a także elementów wnętrza. Aż w 40 proc. przypadków konieczne było wezwanie lawety. Zwykle usterki usuwano na gwarancji, w pozostałych przypadkach koszt naprawy nie przekroczył 200 funtów.
Na kolejnych miejscach w kategorii niezawodnych, dużych SUV-ów uplasowały się:
- Mazda CX-5 diesel 94.6%
- Mercedes GLC 94.1%
- Porsche Macan 94.1%
- BMW X3 diesel 93.9%
- Ford Kuga 93.8%
- Jaguar F-Pace 93.2%
- Mazda CX-5 benzyna 92.9%
- BMW X3 benzyna 91.6%
- Citroën C5 Aircross 88.4%
- Ford Kuga benzyna/hybryda 88.2%
- Land Rover Defender 87.8%
- Audi Q5 diesel 87.1%
- Range Rover Velar 87.0%
- MG HS 86.9%