Reklama

Skoda Superb

Premiera czwartej generacji modelu jest zapowiadana na 2023 rok. Na zdjęciu Skoda Superb iV. /materiały prasowe
  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    2001

Skoda Superb to największy samochód z oferty czeskiej marki. Samochód odziedziczył nazwę po luksusowym modelu Skody, który produkowano na przełomie lat 30. i 40. XX w. Nowa odsłona modelu Superb weszła przebojem na rynek. Auto charakteryzuje się jednym z największych nadwozi w koncernie VAG. Nie brakuje też wersji oferujących luksusowe wyposażenie.

Historia Skody Superb

Skoda Superb jest uważana za przełomowy model w historii czeskiej marki. Po wykupieniu przez niemiecki koncern VAG oferta Skody skupiała się na samochodach z segmentu B i C. 

W 2001 roku zaprezentowano nową, elegancką limuzynę o długości ponad 4,8 m, która szybko zdobyła dużą popularność. W kolejnych odsłonach modelu gamę wersji nadwozia rozszerzono o liftback i kombi. Obecnie w sprzedaży jest trzecia generacja modelu. Główni konkurenci Skody Superb to Ford Mondeo, Opel Insignia i Mazda 6. Premiera czwartej generacji modelu jest zapowiadana na 2023 rok.

Skoda Superb – generacje

Pierwsza generacja Skody Superb weszła na rynek w 2001 roku. Model zbudowano na zmodyfikowanej płycie podłogowej Volkswagena Passata B5. Dłuższy o 10 cm rozstaw osi oraz nadwozie mierzące o 14 cm więcej od niemieckiego odpowiednika pozwalały Skodzie Superb konkurować pod względem przestronności z modelami klasy wyższej średniej (segment E). Po liftingu w 2006 roku wprowadzono luksusową wersję wyposażenia Laurin&Klement, nazwaną tak na część założycieli marki Skoda.

W 2008 roku na rynek weszła druga odsłona modelu Superb o bardziej krągłej stylistyce. Zrezygnowano z sedana na rzecz pięciodrzwiowych wersji kombi i liftback. Ta ostatnia wizualnie przypominała limuzynę. Zastosowano w niej innowacyjną, dwuczęściową klapę bagażnika, którą można było otwierać w całości z szybą lub jedynie jej dolną część wykonaną ze stali. Po raz pierwszy zaprezentowano uterenowioną wersję kombi z napędem na cztery koła, sprzedawaną pod nazwą Scout.

Najnowsza generacja Skody Superb została zaprezentowana w 2015 roku. Design nowego modelu oparto na wyrazistych liniach. Zrezygnowano z dwuczęściowej klapy bagażnika, która nie spotkała się uznaniem klientów, a ponadto była droga w produkcji. Do gamy silników benzynowych i wysokoprężnych dołączyła hybryda plug-in.

Skoda Superb – dane techniczne

Model Superb standardowo był napędzany na przednie koła. Większość wersji silnikowych oferowano z opcjonalnym napędem na cztery koła. 

Jedynie najmocniejsze odmiany zostały seryjnie wyposażone w automatyczne skrzynie biegów o 5–7 przełożeniach. W znacznej większości egzemplarzy można znaleźć 6-biegowe przekładnie manualne.

Skoda Superb była oferowana w wielu wersjach silnikowych, spotykanych także w innych samochodach koncernu VAG. W palecie dominują turbodoładowane czterocylindrowe jednostki benzynowe i wysokoprężne o pojemności od 1,4 do 2,0 l, które generują od 125 do 280 KM. W pierwszej i drugiej generacji modelu można było znaleźć pod maską silniki V6. Wolnossąca wersja benzynowa osiągała od 193 do 260 KM. Z kolei turbodoładowany diesel o pojemności 2,5 l osiągał od 155 do 163 KM.

Wersja hybrydowa plug-in składa się z turbodoładowanego silnika 1,4 połączonego z jednostką elektryczną. Całkowita moc układu hybrydowego to 218 KM.

Skoda Superb – opinie kierowców

Skoda Superb to bez wątpienia przestronny, komfortowy i reprezentacyjny model. Auto od lat jest chętnie kupowane przed klientów prywatnych oraz floty firm jako pojazdy służbowe dla zarządów lub kierownictwa. Większość wersji silnikowych zbiera pozytywne opinie, ale w starszych generacjach zdarzały problematyczne wersje, takie jak 2,5 TDI V6 oraz silniki TSI z lat 2007–2011. 

Na rynku aut używanych jest dostępnych wiele egzemplarzy z polskiej sieci sprzedaży, co ułatwia prześledzenie historii serwisowej oraz ewentualnych szkód komunikacyjnych.

Wiadomości