Volkswagen Transporter Rockton Expedition - test

Rockton to coś więcej niż VW T5 4Motion. Ten model mógłby służyć w wojsku.

Napęd na obie osie (Haldex 4) i blokada mostu powodują, że w terenie auto jest dość dzielne.
Napęd na obie osie (Haldex 4) i blokada mostu powodują, że w terenie auto jest dość dzielne.Motor

Napęd na cztery koła w VW T5, oznaczany jako 4Motion, nie czyni jeszcze z Transportera auta terenowego. Dopiero zmiany, jakie wprowadzone są w wersji Rockton, a szczególnie tej z oznaczeniem Expedition, czynią z tego modelu samochód bardzo dzielny na bezdrożach. Spokojnie można go sobie wyobrazić jako nieopancerzony pojazd służący w armii.

Tu akcentów terenowych jest niewiele: po prawej stronie kierownicy jest przycisk do blokowania tylnego mostu. Pomocne w terenie są skrócone przełożenia biegów.Motor

Powiększony aż do 22 cm prześwit (normalnie jest to 16 cm), solidne zabezpieczenia spodu auta, terenowe opony i skrócone przełożenia poszczególnych biegów bardzo podnoszą parametry off-roadowe. W układzie napędowym zastosowano najnowszy system Haldex czwartej generacji z seryjnie montowaną mechaniczną blokadą tylnego mostu. Dzięki wykorzystaniu elektrycznej pompy hydraulicznej obecny Haldex jest w stanie przekazać nawet 100% momentu na tylną oś (nie potrafił tego montowany do niedawna Haldex 2). W rozdziale napędu pomiędzy przednimi kołami dodatkowo pomagać mogą hamulce, likwidując poślizg. Wszystkie te rozwiązania są o tyle istotne, iż Rockton nadal pozostaje busem, a więc w porównaniu z rasowym samochodem terenowym ma bardziej ograniczony wykrzyż osi. Łatwo więc doprowadzić do oderwania jednego lub nawet dwóch kół od nawierzchni i wtedy z pomocą przyjść muszą właśnie wszelkie blokady.

Silnik 2.0 TDI ma wystarczającą moc (140 KM) i, co było zaskoczeniem, jest całkiem ekonomiczny. W trasie można zejść nawet do 8 l/100 km, natomiast w mieście można uzyskiwać wyniki rzędu 11,5 l/100 km. Niestety, mała pojemność ma w aucie tego typu również swoje wady. Nieco brakuje momentu tuż powyżej biegu jałowego, co utrudnia manewrowanie w terenie. To jednak drobiazg, bo Rockton Expedition to auto zasługujące na bardzo wysokie noty.

Volkswagen Transporter Rockton Expedition

Volkswagen Transporter Rockton Expedition (czytaj test)

Rockton może przewieść w terenie aż 1200 kg ładunku.Motor
Napęd na obie osie (Haldex 4) i blokada mostu powodują, że w terenie auto jest dość dzielne.Motor
Tu akcentów terenowych jest niewiele: po prawej stronie kierownicy jest przycisk do blokowania tylnego mostu. Pomocne w terenie są skrócone przełożenia biegów.Motor
Podwozie ma osłony plastikowe, a za dopłatą – metalowe.Motor
Rockton ma terenowe opony i zwiększony aż o 6 cm prześwit.Motor
Silnik 2.0 TDI ma sporo mocy, ale brak mu momentu tuż powyżej biegu jałowego.Motor
W wersji Expedition koło zapasowe mocowane jest pionowo w bagażniku.Motor
...(w środkowym i tylnym rzędzie nie mają też regulacji), ale za to są ekstremalnie odporne na zabrudzenia.Motor
Fotele w układzie 2+2+3 są najwyżej przeciętnie wygodne...Motor

Volkswagen Transporter Rockton Expedition: plusy

  • dobre własności terenowe,
  • duża ładowność (jak na auto terenowe),
  • dobre wyposażenie,
  • umiarkowane zużycie paliwa.

Volkswagen Transporter Rockton Expedition: minusy

  • ograniczona wygoda podróżowania z tyłu,
  • brak mocniejszego silnika 180 KM w wersji Expedition,
  • kiepskie przyspieszenie.
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
140 KM/3500
Maks. moment obrotowy
340 Nm/1750
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Napęd
4x4
Poj. bagażnika
maks. 5800 l
Opony
225/75 R16
Długość/szerokość/wysokość
489/190/206 cm
Rozstaw osi
300 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna
167 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
16,2 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 
11,4/7,5/8,9
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
11,5/8,2
Cena wersji podstawowej
148 039 zł

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas