Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline - test

Volkswagen z dieslem nie kojarzy się z niską ceną? Golf 1.6 TDI przeczy tej opinii.

Stonowana linia Golfa przypadnie do gustu nielubiącym wyróżniać się na ulicy.
Stonowana linia Golfa przypadnie do gustu nielubiącym wyróżniać się na ulicy.Motor
Jakość tworzyw, montaż i ergonomia są na najwyższym poziomie. Wersję Highline wyróżniają lakierowane na czarno elementy kokpitu – są ładne, ale niepraktyczne.Motor

Choć w Grupie VW to Skoda produkuje najkorzystniej wycenione auta, nie znaczy to, że jej modele zawsze są najtańsze. A przynajmniej nie każdej wersji. Także wśród Volkswagenów zdarzają się bowiem auta w rozsądnych cenach - czasem nawet rozsądniejszych niż ich czeskie odpowiedniki.

Dobrym przykładem jest VW Golf - w większości odmian jest on droższy od Skody Octavii (średnio o ok. 1500 zł), ale są i takie, w których to Skoda kosztuje więcej. Konkretnie - te z 1,6-litrowym dieslem. Testowane auto to Golf 1.6 TDI Highline za 84 150 zł - o 100 zł droższy od swojego czeskiego odpowiednika, ale już w o jeden poziom niższych wersjach wyposażeniowych to Skoda jest o 560 zł droższa. Zresztą także Ford Focus czy Opel Astra w porównywalnych odmianach kosztują więcej niż Golf.

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline (czytaj test)

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 HighlineMotor
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 HighlineMotor
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 HighlineMotor
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 HighlineMotor
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 HighlineMotor
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 HighlineMotor
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 HighlineMotor
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 HighlineMotor
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 HighlineMotor
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 HighlineMotor
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 HighlineMotor
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 HighlineMotor
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 HighlineMotor
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 HighlineMotor
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 HighlineMotor
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 HighlineMotor

Stosunkowo niska cena nie jest jednak największą zaletą testowanego Golfa. Jest nią 105-konny turbodiesel. Jednostka ta pozwala autu osiągnąć 100 km/h w niecałe 11 s, co jest zupełnie wystarczającym wynikiem dla kogoś, kto nie czuje potrzeby ścigania się z innymi kierowcami. Zresztą na co dzień Golf wydaje się szybszy - to zasługa niezłej elastyczności i sporego zapasu momentu obrotowego przy niskich obrotach.

Taka charakterystyka silnika ma jeszcze jeden efekt - kompakt Volkswagena jest jednym z najoszczędniejszych aut w klasie. Podczas spokojnej jazdy poza miastem na każde 100 km zużywa zaledwie 4,3 l ON, w mieście - 6,4 l/100 km. Co prawda do rekordzisty segmentu jeszcze trochę brakuje (Renault Megane 1.6 dCi w trasie wystarcza 3,9 l/100 km), ale już taki rezultat Golfa sprawia, że właściciel może tankować go średnio co 930 km. A podczas dalszych wyjazdów, gdy będzie podróżował głównie poza miastem, przejedzie na jednym zbiorniku paliwa nawet o 200 km więcej.

Wadą Golfa 1.6 TDI jest skrzynia, której brakuje szóstego przełożenia. Co prawda brak ten ujawnia się dopiero przy autostradowych prędkościach, ale efektem jest naprawdę spory hałas i zwiększone zużycie paliwa.

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline (czytaj test)

Jakość tworzyw, montaż i ergonomia są na najwyższym poziomie. Wersję Highline wyróżniają lakierowane na czarno elementy kokpitu – są ładne, ale niepraktyczne.Motor
Stonowana linia Golfa przypadnie do gustu nielubiącym wyróżniać się na ulicy.Motor
Doskonały pomysł – obiektyw kamery cofania wysuwa się dopiero po włączeniu biegu wstecznego, dzięki czemu zawsze jest czysty.Motor
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 HighlineMotor
Głębokie i częściowo wykończone alcantarą fotele są seryjne w Highline.Motor
Jedną z zalet Golfa siódmej generacji jest przestronna tylna część kabiny.Motor
Kamera cofania (910 zł) wymaga dokupienia radia za 2090 zł albo nawigacji za min. 4230 zł (z ekranem 5,8'' – fot.).Motor
To nie jest żaden rekord – im spokojniej podróżujemy w trasie, tym łatwiej jest uzyskać wynik zbliżony do 4 l/100 km.Motor

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline: plusy

  • bardzo oszczędny silnik,
  • niezłe osiągi,
  • przestronna kabina,
  • rewelacyjna jakość wykończenia wnętrza,
  • świetna ergonomia.

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline: minusy

  • brak szóstego przełożenia w skrzyni biegów, co powoduje hałas przy wyższych prędkościach,
  • dość nudny design nadwozia.
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
105 KM/3000
Maks. moment obrotowy
250 Nm/1500
Skrzynia biegów
man./5-biegowa
Napęd
przedni
Pojemność bagażnika (min./maks.)
380/1270 l
Opony
205/55 R16
Długość/szerokość/wysokość
426/179/145 cm
Rozstaw osi
264 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna
192 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,7 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 
4,6/3,3/3,8
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
6,4/4,3
Cena
84 150 zł

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas