Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline - test
Volkswagen z dieslem nie kojarzy się z niską ceną? Golf 1.6 TDI przeczy tej opinii.
Choć w Grupie VW to Skoda produkuje najkorzystniej wycenione auta, nie znaczy to, że jej modele zawsze są najtańsze. A przynajmniej nie każdej wersji. Także wśród Volkswagenów zdarzają się bowiem auta w rozsądnych cenach - czasem nawet rozsądniejszych niż ich czeskie odpowiedniki.
Dobrym przykładem jest VW Golf - w większości odmian jest on droższy od Skody Octavii (średnio o ok. 1500 zł), ale są i takie, w których to Skoda kosztuje więcej. Konkretnie - te z 1,6-litrowym dieslem. Testowane auto to Golf 1.6 TDI Highline za 84 150 zł - o 100 zł droższy od swojego czeskiego odpowiednika, ale już w o jeden poziom niższych wersjach wyposażeniowych to Skoda jest o 560 zł droższa. Zresztą także Ford Focus czy Opel Astra w porównywalnych odmianach kosztują więcej niż Golf.
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline (czytaj test)
Stosunkowo niska cena nie jest jednak największą zaletą testowanego Golfa. Jest nią 105-konny turbodiesel. Jednostka ta pozwala autu osiągnąć 100 km/h w niecałe 11 s, co jest zupełnie wystarczającym wynikiem dla kogoś, kto nie czuje potrzeby ścigania się z innymi kierowcami. Zresztą na co dzień Golf wydaje się szybszy - to zasługa niezłej elastyczności i sporego zapasu momentu obrotowego przy niskich obrotach.
Taka charakterystyka silnika ma jeszcze jeden efekt - kompakt Volkswagena jest jednym z najoszczędniejszych aut w klasie. Podczas spokojnej jazdy poza miastem na każde 100 km zużywa zaledwie 4,3 l ON, w mieście - 6,4 l/100 km. Co prawda do rekordzisty segmentu jeszcze trochę brakuje (Renault Megane 1.6 dCi w trasie wystarcza 3,9 l/100 km), ale już taki rezultat Golfa sprawia, że właściciel może tankować go średnio co 930 km. A podczas dalszych wyjazdów, gdy będzie podróżował głównie poza miastem, przejedzie na jednym zbiorniku paliwa nawet o 200 km więcej.
Wadą Golfa 1.6 TDI jest skrzynia, której brakuje szóstego przełożenia. Co prawda brak ten ujawnia się dopiero przy autostradowych prędkościach, ale efektem jest naprawdę spory hałas i zwiększone zużycie paliwa.
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline (czytaj test)
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline: plusy
- bardzo oszczędny silnik,
- niezłe osiągi,
- przestronna kabina,
- rewelacyjna jakość wykończenia wnętrza,
- świetna ergonomia.
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline: minusy
- brak szóstego przełożenia w skrzyni biegów, co powoduje hałas przy wyższych prędkościach,
- dość nudny design nadwozia.
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 105 KM/3000 |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/1500 |
Skrzynia biegów | man./5-biegowa |
Napęd | przedni |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 380/1270 l |
Opony | 205/55 R16 |
Długość/szerokość/wysokość | 426/179/145 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 192 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,7 s |
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 4,6/3,3/3,8 |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km) | 6,4/4,3 |
Cena | 84 150 zł |
Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński