Toyota Yaris Hybrid Dynamic - test

Według zapewnień Toyoty, hybrydowa odmiana Yarisa zużywa w mieście zaledwie 3,1 litra benzyny na 100 km. Brzmi bardzo zachęcająco. Ale czy skomplikowana technika daje szansę na uzyskanie tego wyniku w rzeczywistości?

Czy napis na drzwiach Toyoty mówi prawdę? Sprawdzamy to realnych w warunkach miejskich.
Czy napis na drzwiach Toyoty mówi prawdę? Sprawdzamy to realnych w warunkach miejskich.Auto Moto

Na pierwszy rzut oka - Yaris jak Yaris. Spostrzegawczy obserwatorzy dopatrzą się innego zderzaka, ledowych świateł dziennych i tylnych oraz niebieskich obwódek wokół firmowego logo. W środku właściwie też wszystko wygląda znajomo - deska rozdzielcza, fotele i bagażnik - jak w "normalnym" Yarisie. Znaczki na nadwoziu nie pozostawiają jednak wątpliwości: mamy do czynienia z odmianą hybrydową.

A jeszcze nie tak dawno hybrydy uważane były za pojazdy eksperymentalne. Taka ciekawostka, bez większych szans na rozpowszechnienie. Kosztowały krocie, wyglądały dziwnie, wydawały się trudne w obsłudze. Wystarczy przypomnieć sobie pierwszą generację Toyoty Prius z roku 2000.

Brawa za wytrwałość

Japońska firma trzymała się jednak swojego pomysłu. Produkuje już 3. generację flagowej hybrydy - wspomnianego Priusa, rozbudowanego teraz o rodzinną wersję Plus i odmianę Plug-In z możliwością ładowania z wtyczką. Do Yarisa dołączył niedawno nowy Auris z napędem hybrydowym, do tego dochodzi jeszcze cała flota hybrydowych Lexusów. A i wszyscy inni poważni producenci, na różne sposoby, rozwijają tego typu konstrukcje. Hybrydy trafiły pod strzechy.

Co dwa, to nie jeden

Zegary przed kierowcą jak w każdym Yarisie, ale zamiast obrotomierza mamy tu wskaźnik pokazujący, czy zespół napędowy pracuje ekonomicznie.Auto Moto

O co właściwie chodzi z tymi hybrydami? Przede wszystkim - nie istnieje coś takiego jak silnik hybrydowy. Trzeba mówić o zespole napędowym, składającym się z co najmniej dwóch silników. Korzysta się tutaj z jednostek spalinowych i elektrycznych. Te pierwsze są z natury mało efektywne, zwłaszcza gdy pracują poza optymalnym zakresem. Sprawność drugich jest o wiele wyższa, lecz ciągle nie dysponujemy wystarczająco wydajnymi bateriami, pozwalającymi zapewnić rozsądny zasięg przy jeździe wyłącznie "na prąd". Odpowiednie połączenie obu jednostek napędowych pozwala uwypuklić ich zalety i zminimalizować wady. W zależności od sposobu tego połączenia mamy rozmaite efekty.

Zajęcia teoretyczne

Toyota wykorzystuje jeden z najbardziej rozwiniętych systemów tego typu. Oprócz silników benzynowego i elektrycznego zastosowano jeszcze niezależny generator prądu. Cały zestaw połączony jest przekładnią planetarną i dzięki temu auto może jechać wyłącznie z wykorzystaniem silnika spalinowego lub elektrycznego albo obu naraz. Podczas zwalniania odzyskiwana energia zużywana jest na doładowanie akumulatorów (w razie potrzeby w tym celu może być wykorzystywany też silnik benzynowy), a na postoju silnik automatycznie jest wyłączany (chyba że niski poziom naładowania baterii na to nie pozwala). W trakcie przyspieszania i jazdy ze stałą prędkością układ dba o to, by jednostka spalinowa pracowała w optymalnym zakresie, odpowiednio wspomagając się silnikiem elektrycznym.

Hybryda inna niż wszystkie

Yaris wyróżnia się silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 litra, który jest pokrewną konstrukcją jednostki 1.8 stosowanej w pozostałych hybrydach Toyoty. Silnik pracuje według obiegu Atkinsona, w którym cykle sprężania i rozprężania nie są "symetryczne" - zawory dolotowe pozostają otwarte na tyle długo, że część ładunku wypychana jest z powrotem do kanału dolotowego. Cykl pracy jest "dłuższy" niż sprężanie, co podnosi sprawność jednostki. Silnik benzynowy rozwija moc 74 KM i moment 111 Nm.

Do tego dochodzi elektryczny silnik o mocy 61 KM i maksymalnym momencie 169 Nm. Jednak z uwagi na odmienną charakterystykę pracy obu członów (szczytowe wartości nie są osiągane w tym samym czasie), parametrów tych nie można prosto dodawać. Hybrydowy zespół napędowy rozwija maksymalnie 100 KM.

Toyota Yaris Hybrid Dynamic

Toyota Yaris Hybrid Dynamic (czytaj test)

Pod podłogą bagażnika hybrydowego Yarisa znajduje się zapasowe koło dojazdowe – jak w normalnym aucie.Auto Moto
W większości hybryd bazujących na konwencjonalnych autach bagażnik ograniczają mieszczące się w nim baterie. W Yarisie kufer ma 286 litrów, tyle co model standardowy.Auto Moto
Miejsca z tyłu całkiem sporo, obecność baterii pod siedziskiem nie wpłynęła na przestronność.Auto Moto
Duże, wygodne fotele sprawdzą się w mieście i w długich trasach.Auto Moto
Auto bardziej się „aktywuje” niż „uruchamia”. Wystarczy nacisnąć przycisk.Auto Moto
W ostatniej pozycji dźwigni –„B” – wzmacnia się hamowanie silnikiem.Auto Moto
Czy napis na drzwiach Toyoty mówi prawdę? Sprawdzamy to realnych w warunkach miejskich.Auto Moto
Szklany dach to opcja za 2400 zł, dostępna tylko w najdroższej wersji wyposażenia Dynamic.Auto Moto
Diodowe światła także w tylnych lampach. Niby detal, ale rzuca się w oczy. Współgra z nowoczesnym stylem auta.Auto Moto
Czarne wkłady i pięć diod do jazdy dziennej. Tylko w hybrydzie.Auto Moto
Wyświetlacz może prezentować wykres zużycia paliwa w ostatnich 15 minutach jazdy, a także ilość odzyskanej energii.Auto Moto
Inne ustawienie wyświetlacza pokazuje średnie zużycie paliwa na etapach wybranych przez kierowcę, a także wynik z bieżącej jazdy.Auto Moto
Koła 16” podnoszą zużycie paliwa w porównaniu z 15”.Auto Moto
Zegary przed kierowcą jak w każdym Yarisie, ale zamiast obrotomierza mamy tu wskaźnik pokazujący, czy zespół napędowy pracuje ekonomicznie.Auto Moto
Fotel kierowcy wyposażono w podłokietnik. Co ciekawe, pasażer nie ma takiego udogodnienia.Auto Moto

I jeszcze jedna ważna rzecz: akumulatory. Choć w aucie hybrydowym nie muszą być tak duże, jak w samochodzie w pełni elektrycznym, to nadal są elementem zabierającym sporo miejsca. W przypadku auta niedużego - jak Yaris - może być to problemem.

Ale nie jest! Zestaw baterii umieszczono pod kanapą i nie wnika on w żaden sposób do kabiny czy bagażnika. Ogranicza jedynie w niewielkim stopniu - o 6 litrów, do 36 - pojemność zbiornika paliwa. Jeśli dodamy do tego fakt, że zespół napędowy zajmuje z grubsza tyle samo miejsca, co konwencjonalny, to okaże się, że hybrydowy Yaris jest tak samo funkcjonalny, jak każda inna wersja. Fenomen na skalę światową.

Jest normalnie

I właśnie dzięki temu hybrydowa wersja miejskiej Toyoty jest taka normalna. Mamy więc możliwość składania tylnej kanapy, a pod podłogą bagażnika koło zapasowe - dojazdowe, ale zawsze. Żadnym zaskoczeniem nie będzie również obsługa tego auta. Kierowca nie musi robić nic ponad to, co robiłby w każdym samochodzie z automatem. Choć efekt tych działań, jak to w hybrydzie, bywa niecodzienny.

Weźmy uruchamianie auta. Wystarczy nacisnąć przycisk. Nie usłyszymy wówczas jednak rozrusznika, włącza się jedynie kontrolka "ready" na zestawie zegarów. Yaris Hybrid gotowy jest do jazdy. Na początku bezgłośnej, gdyż w większości przypadków ruszanie odbywa się z wykorzystaniem napędu elektrycznego, niczym w tramwaju. Dopiero po chwili do akcji (łagodnie) wkracza silnik benzynowy.

Sposób jego pracy też może wydawać się nietypowy, system hybrydowy działa tak, jakby w aucie zamontowana była przekładnia bezstopniowa. Silnik w trakcie przyspieszania "wchodzi" na wyższe obroty i utrzymuje je na stałym poziomie. Ale operowanie dźwignią zmiany biegów jest zupełnie normalne. Do trybów znanych z każdego automatu dochodzi jedynie pozycja "B", służąca do skuteczniejszego hamowania silnikiem.

Nie rujnuje kieszeni

Żadnym zaskoczeniem nie są też osiągi auta. Przyspieszenie do 100 km/h w 12 s czy prędkość maksymalna 165 km/h w niewielkim stopniu odbiegają od wyników klasycznej 99-konnej odmiany. Na szaleństwa liczyć nie można.

Ale nie o szaleństwa przecież chodzi, tylko o oszczędne obchodzenie się z paliwem. Bardzo oszczędne. Toyota podaje wręcz, że średnie zużycie benzyny w ruchu miejskim wynosi zaledwie 3,1 l/100 km. Postanowiliśmy sprawdzić to w praktyce. Szczegółowy opis przeprowadzonej próby znajduje się w ramkach poniżej, zaczynających się na poprzedniej stronie.

Szansę na popularyzację tej odmiany Yarisa daje cena zakupu. Najtańsza hybrydowa wersja, Terra, kosztuje 66 100 zł, podczas gdy analogiczny diesel - 58 800 zł. W przypadku odmiany Premium, hybryda jest tylko o 3000 zł droższa od diesla. Nie jest to bardzo duża dopłata.

Hybrydowy Yaris

Toyota Yaris HybridAuto Moto
Napęd hybrydy zajmuje mniej więcej tyle samo miejsca, co konwencjonalny. Pod maską – z lewej silnik benzynowy, z prawej część elektryczna.Auto Moto

Jak sprawdzaliśmy zapewnienia Toyoty

Choć Toyota Yaris Hybrid wyposażona jest w komputer pokładowy pokazujący zużycie paliwa na rozmaite sposoby (średnie, chwilowe, na wybranych etapach trasy, do tego dochodzi wskaźnik odzyskanej podczas hamowania energii), do pomiaru spalania w trakcie testu posłużyliśmy się zewnętrznymi urządzeniami. W skład testowego zestawu wchodził czytnik podłączany do gniazda diagnostycznego, który odbierał informacje o stanie wielu systemów auta. Pozwalał także monitorować realne zużycie paliwa. Zebrane dane były przesyłane przez własną sieć WiFi do smartfona z zainstalowanym programem Dash-Command, pozwalającym na czytelną prezentację wyników. I to nie tylko średniego zużycia paliwa, ale także ilości spalonej benzyny i przeliczenia tego na emisję CO2. Program podawał też szczegółowe podsumowanie trasy.

Hybrydowym Yarisem po mieście od świtu do zmierzchu

Sprawdzamy zużycie paliwa w rozmaitych warunkach miejskiej jazdy: od korków w godzinach szczytu, przez płynne przemieszczanie się w luźniejszym ruchu, po szybki "przelot" trasami tranzytowymi łączącymi dzielnice. Tempo jazdy - jak podczas normalnego załatwiania spraw "na mieście". Na koniec postanowiliśmy także pokonać fragment w trybie "oszczędnościowym", z wyłączoną klimatyzacją i włączonym trybem "Eco"

Uwaga! Obiecywane 3,1 l/100 km odnosi się do auta na 15-calowych kołach. W przypadku wersji z 16-calowymi felgami (jak testowana) fabryczny wynik zużycia paliwa w mieście to 3,4 l/100 km.

Ruch płynny - 4,5 l/100 km

Rano aut niewiele, można jechać spokojnie, nikomu nie przeszkadzając.Auto Moto
Wskaźnik pokazuje ekonomiczny zakres pracy napędu, jednak przy niewielu postojach hybryda nie ma szansy, by się wykazać. Taki wynik uzyska wiele oszczędnych aut.Auto Moto

Korek - 3,9 l/100 km

Godziny szczytu – zalety hybryd są najbardziej widoczne.Auto Moto
Przez długi okres silnik spalinowy jest całkowicie wyłączony, podjeżdżać po parę metrów można wyłącznie na bateriach (kontrolka EV). Zasięg na akumulatorach wynosi ok. 2 km. Wolno, ale oszczędnie.Auto Moto

Szybko - 5,6 l/100 km

Duży ruch, żeby nikomu nie przeszkadzać na miejskich trasach tranzytowych, trzeba mocniej wciskać gaz.Auto Moto
To najmniej korzystny tryb pracy hybrydowego Yarisa, choć obiektywnie wynik i tak bardzo zły nie jest.Auto Moto

Ciasno, ale płynnie - 4,4 l/100 km

Przed popołudniowymi korkami ruch w centrum odbywa się znowu płynnie, choć z częstymi przestojami na skrzyżowaniach.Auto Moto
To znowu dobry tryb pracy, silnik benzynowy wyłączany jest bardzo często, jest też wiele okazji na doładowanie akumulatorów podczas zwalniania. W sumie zaskakująco dobry wynik.Auto Moto

Kolejny korek - 5,2 l/100 km

Po południu nawet większy niż z rana.Auto Moto
Dopóki nie rozładowały się akumulatory, zużycie paliwa było znikome, później nawet podczas postoju silnik benzynowy pozostawał włączony, zatem oszczędności się ulotniły. Po podładowaniu baterii sytuacja znowu wróciła do hybrydowej, oszczędnej normy, ale rezultat świetny nie był.Auto Moto

Śrubujemy wynik - 4,0 l/100 km

Niewielki ruch to szansa na oszczędności.Auto Moto
Pomimo łagodnej jazdy, trybu "Eco", często wyłączającego się silnika i długich odcinków jazdy na bateriach nie udało się uzyskać „fabrycznego” wyniku. I tak jest nieźle.Auto Moto

Wynik końcowy 4,4 l/100 km. 12 h jazdy, 324 km, spalanie w mieście gorsze niż fabryczne, ale to i tak świetny rezultat.

Toyota Yaris Hybrid Dynamic - dane techniczne

Silnik
benzynowy: rzędowy, 4-cylindrowy, wolnossący, ułożony poprzecznie, 4 zawory na cylinder, wtrysk wielopunktowy
elektryczny: asynchroniczny z magnesem stałym, baterie Ni-Mh, napięcie 520 V
średnica cyl./skok tł.
75,0/84,7 mm
pojemność
1497 cm3
stopień sprężania
13,4:1
moc maksymalna
55 kW/74 KM przy 6000/min
maksymalny
moment obrotowy
111 Nm przy 3600-4400/min
moc maksymalna
silnik elektryczny
61 KM
mom. obrotowy
silnik elektryczny
169 Nm
łączna moc
100 KM
napięcie baterii
144 V
Nietypowy zespół napędowy, konkurencyjne auta hybrydowe budowane są inaczej. Auto najlepiej nadaje się do miasta, gdzie może wykorzystać swoje zalety. 100 KM w takich warunkach zupełnie wystarcza.
Przeniesienie napędu
skrzynia biegów
E-CVT
napęd
przedni
przełożenia
nie występują
p. główne
3,19
Układ jezdny
przód
kolumny McPhersona, amortyzatory, sprężyny śrubowe, stabilizator
tył
belka skrętna, amortyzatory, sprężyny śrubowe, stabilizator
układ kierowniczy
przekładnia zębatkowa, ze wspomaganiem elektrycznym
Układ hamulcowy/koła
przód
tarczowe wentylowane
tył
tarczowe
systemy wspomagania
stabilizacji toru jazdy (VSC), wspomagania nagłego hamowania (BA)
Opony testowe przód
195/50 R16
opony testowe tył
195/50 R16
marka i model
Bridgestone ECOPIA EP25
felgi przód
6,5 x 16 cali
felgi tył
6,5 x 16 cali
średnica zawracania
11,2 m
Masy
masa własna
1095 kg
dopuszczalna
masa całkowita
1565 kg
ładowność
470 kg
rozkład masy przód/tył
63/37%
masa przyczepy
z hamulcem
-
bez hamulca
-
obciążenie haka hol.
-
obciążenie dachu
-
Ciekawostka! Hybrydowe Toyoty nie holują przyczep, bo ich akumulatory mogą się wtedy przegrzewać!
Toyota Yaris Hybrid Dynamic: wykres mocy/momentu obr.Auto Moto
Toyota Yaris Hybrid Dynamic: najważniejsze wymiaryAuto Moto

Toyota Yaris Hybrid Dynamic - pomiary testowe

0-100 km/h
12,0 s (11,8 s*)
0-120 km/h
17,0 s
prędkość maksymalna
165 km/h*
TePstoowy wynik przyspieszania do 100 km/h z grubsza pokrywa się z fabrycznym. Nie jest to przesadnie żwawe auto, ale w swoim żywiole – mieście – zawalidrogą nie będzie.
*dane fabryczne
Cicho w kabinie jest tylko wtedy, gdy nie działa silnik spalinowy. W innych przypadkach, jak w modelu benzynowym.Auto Moto
Oba wyniki poniżej 40 metrów. Model hybrydowy hamuje równie skutecznie co inne Yarisy. Nie są to jednak osiągnięcia najlepsze w miejskiej klasie.Auto Moto
Średnie zużycie (miasto/trasa) wyższe od tego z ruchu miejskiego. Przekracza fabryczne o niecały litr. I tak dobrze.Auto Moto
rodzaj paliwa
benzyna 95-okt.
poj. zbiornika paliwa
36 l
zasięg wg spalania test.
818 km
emisja dwutlenku węgla
79 g/km
norma emisji spalin
Euro 5

Toyota Yaris Hybrid Dynamic - ceny

Toyota Yaris Hybrid Terra
66 100 zł
Toyota Yaris Hybrid Dynamic
72 900 zł
Jak na małe auto – sporo, jak na hybrydę – nie. Najdroższy Yaris diesel kosztuje 69 tys. zł, a nie występuje w wersji Dynamic.

Toyota Yaris Hybrid Dynamic - podsumowanie

Szansa na to, że ta wersja Yarisa będzie kolejnym krokiem w popularyzacji samochodów hybrydowych, jest bardzo duża. Auto, choć zużywa więcej paliwa, niż wskazują dane fabryczne, i tak przoduje w oszczędnej jeździe. Wręcz nie sposób uzyskać więcej niż 6 l/100 km. Cena: też umiarkowana. I ciągle jest to funkcjonalne, wygodne auto miejskie.

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński

Auto Moto
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas