Toyota Land Cruiser 4.0 V6 Executive - test
Z benzynowym silnikiem 4.0 Land Cruiser jest zaskakująco dynamiczny na asfalcie. Ale i tak jego królestwo to teren.
Teraz w świecie SUV-ów liczą się głównie komfort jazdy i osiągi na zwykłych drogach.Z tym drugim Land Cruiser nie ma akurat najmniejszego kłopotu, gdy pod maską pracuje benzynowy silnik 4.0 V6 o mocy 280 KM.
Auto zadziwiająco szybko reaguje na dodanie gazu i od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie - jak na takiego kolosa o masie ponad 2,1 t - 8,8 s. Do korzystania z dynamiki silnika zachęca także jego przyjemne, basowe brzmienie.
Na pochwały zasługuje 6-biegowy automat, który przełożenia zmienia szybko i bez szarpania. Zużycie paliwa jest wysokie, ale na szczęście zbiornik ma 87 litrów, dzięki czemu realny zasięg wynosi około 700 km.
Tak jak prawdziwie sportowy samochód trudno ganić za twarde zawieszenie i wysoki poziom głośności, tak trudno do Land Cruisera mieć pretensje o to, że jego właściwości jezdne odbiegają o tych, które znamy np. z BMW X5. Toyota na asfalcie prowadzi się po prostu przyzwoicie (choć podczas gwałtowniejszych manewrów dość mocno się buja) i zapewnia wystarczający poziom komfortu - mimo wyraźnych wstrząsów na krótkich nierównościach.
Land Cruiser błyszczy jednak z dala od ubitych szlaków - jest wyposażony w wiele systemów ułatwiających i usprawniających jazdę w terenie. Są to m.in. blokady centralnego i tylnego dyferencjału, zawieszenie z regulacją wysokości tylnej osi, aktywne stabilizatory, wspomaganie podjazdu i zjazdu ze wzniesienia, systemy utrzymywania stałej prędkości jazdy w terenie oraz Multi-terrain Select (pozwala wybrać programy jazdy dostosowane do nawierzchni, po jakiej auto się porusza), a także zestaw kamer pokazujący obraz wokół pojazdu.
Nawet z tak bogatym zestawem "wspomagaczy", by wykorzystać pełnię zdolności terenowych Toyoty, trzeba być doświadczonym kierowcą. Prędzej ktoś, kto nie jest specjalistą od jazdy terenowej, przestraszy się i zwątpi w swoje umiejętności niż Land Cruiser skapituluje.
Toyota Land Cruiser 4.0 V6 Executive | |
---|---|
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 3956 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V6/24 |
Moc maksymalna | 280 KM/5600 |
Maks. moment obrotowy | 385 Nm/4400 |
Skrzynia biegów | automatyczna/6-biegowa |
Napęd | 4x4 |
Dług./szer./wys. | 478/189/189 cm |
Rozstaw osi | 279 cm |
Masa/ładowność | 2150/750 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 553/1833 l |
Poj. zbiornika paliwa | 87 l (Pb 95) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 175 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s |
Śr. zużycie paliwa wg producenta* | 14,5/8,4/10,6 |
Zużycie paliwa w teście* | 14,9/9,2/12,1 |
Cena | 309 000 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
TOYOTA LAND CRUISER 4.0 V6 EXECUTIVE: PLUSY I MINUSY
+ przestronna kabina+ spory bagażnik+ bogate wyposażenie+ dynamiczny silnik+ znakomite właściwości terenowe
- słaba precyzja układu kierowniczego- wysokie zużycie paliwa- niezbyt wygodne fotele 2. rzędu- wysoka cena
TOYOTA LAND CRUISER 4.0 V6 EXECUTIVE: PODSUMOWANIE
Znakomity samochód dla wszystkich tych, którzy naprawdę muszą zjeżdżać z asfaltu.
Toyota Land Cruiser 4.0 V6 Executive
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 53/2015