Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige – test

Auta z roku na rok są coraz nowocześniejsze i... coraz trudniejsze w obsłudze. Ale są wyjątki. Toyota pokazuje, jak zaprojektować samochód bez udziwnień.

W odświeżonej Corolli w oczy rzuca się przede wszystkim nowy przód, nawiązujący wyglądem do innych nowych modeli Toyoty.
W odświeżonej Corolli w oczy rzuca się przede wszystkim nowy przód, nawiązujący wyglądem do innych nowych modeli Toyoty.Motor

Toyota Corolla 11. generacji jest na rynku od 2013 r. i właśnie doczekała się liftingu. Otrzymała nowy przód, ale z boku i z tyłu właściwie się nie zmieniła - wprawne oko wychwyci tylko nowe klosze tylnych świateł i węższą chromowaną listwę między nimi.

Wewnątrz też nie zaszły żadne diametralne zmiany. Nieco zmodyfikowano kształt deski rozdzielczej, boczne nawiewy są teraz okrągłe, pojawił się też nowy system multimedialny i inny panel klimatyzacji.

Ekran między wskaźnikami ma 4,2'', a centralny 7''. Jedyne (drobne) zastrzeżenia z zakresu ergonomii dotyczą dotykowej zmiany głośności multimediów. Za to ich ekran jest blisko, bo zaledwie 18 cm od kierownicy (i to maksymalnie wysuniętej). Motor
[1] Układ automatycznego hamowania w razie wykrycia przeszkody i asystent parkowania. Oba seryjne. [2] Przyciski ogrzewania foteli to jedyne, do których trzeba sięgać – ukryto je w schowku pod panelem klimatyzacji.Motor

Wymiary kabiny zupełnie się nie zmieniły. Corolla bez problemu mieści cztery wysokie osoby, a gdy w środku usiądzie pięcioro podróżnych, środkowy z tyłu doceni podłogę bez dużego tunelu środkowego i płaskie siedzisko kanapy.

Obsługa na piątkę

Do mocnych stron kompaktowego sedana Toyoty należą też świetna ergonomia i łatwa, intuicyjna obsługa wszelkich urządzeń pokładowych.

Kokpit ukształtowano tak, że konsola centralna znajduje się wyjątkowo blisko kierownicy - a więc i rąk kierowcy, dzięki czemu ten nie musi odrywać pleców od oparcia, aby sięgnąć do ekranu multimediów. Co ważne, żeby się odnaleźć w jego menu, nie musi wcześniej studiować instrukcji.

Warto przy tym zauważyć, że Corolla pozbyła się większości niedogodności typowych dla aut z Japonii. Owszem, klapkę wlewu paliwa nadal otwiera się wyłącznie cięgnem przy fotelu kierowcy, ale za to wszystkie szyby są już obsługiwane automatycznie (i w górę, i w dół), a pociągnięcie wewnętrznej klamki gdy centralny zamek jest zamknięty po prostu otwiera drzwi - w wielu "japończykach" trzeba najpierw odblokować zamek.

Niejeden właściciel doceni też klasyczny hamulec ręczny z dźwignią umieszczoną typowo dla Toyoty - pod ręką, przy samym fotelu kierowcy.

Fotele są dość płaskie, ale wygodnie mieszczą nawet osoby o wzroście 190 cm. Półskórzana tapicerka – seryjna w wersji Premium.Motor
Miejsca na kanapie jest sporo – dopiero osobom powyżej 185 cm może go zabraknąć nad głowami.Motor
Duża zaleta Corolli – niemal płaska podłoga z tyłu. Dzięki niej także pośrodku można wygodnie usiąść.Motor

Na lata spokojnej jazdy

Testowane auto to wersja 1.6 Valvematic, czyli z "tradycyjną" jednostką bez turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku.

Dla wielu osób taki nieskomplikowany silnik to duża zaleta, dająca nadzieję na wieloletnią bezproblemową eksploatację.

Ale taka konstrukcja ma swoją cenę - przy niskich obrotach jednostce wyraźnie brakuje mocy, a przy wysokich okazuje się głośna i paliwożerna. Za to spokojna jazda daje zupełnie akceptowalne spalanie - średnio niecałe 7 l na 100 km.

Do w miarę spokojnego poruszania się idealnie pasuje układ jezdny. Wystarczająco sztywny, by auto bezpieczne zachowywało się w zakrętach (choć o frajdzie z jazdy nie ma tutaj mowy), a przy tym zapewniający niezły komfort. Podróżnym dokuczają jedynie punktowe nierówności - wyrwy w asfalcie, zapadnięte studzienki itp.

[1] Nowe dysze nawiewów są bardzo efektowne. Otwiera się je i zamyka, przekręcając niewielkie pokrętło pośrodku. [2] Hak na zakupy (jeden) wygląda niezbyt pięknie, ale spełnia swoją rolę.Motor

Wszystko w cenie

Ale to, że Corolla jest nieudziwniona i łatwa w obsłudze, nie czyni jej przestarzałą. W testowanej wersji Prestige (za 88 400 zł) nie brakuje współczesnych systemów bezpieczeństwa, jak układ autonomicznego hamowania w razie wykrycia przeszkody czy asystenci pasa ruchu, znaków i świateł drogowych. Są też system automatycznego parkowania, kamera cofania, diodowe światła czy oświetlenie ambientowe.

Co ważne - w testowanej odmianie wszystkie wymienione elementy są oferowane seryjnie.

Bagażnik ma przeciętną pojemność (452 l) i nieregularny kształt.Motor

TOYOTA COROLLA 1.6 VALVEMATIC PRESTIGE: CENA NA TLE KONKURENTÓW

Ford Focus sedan 1.6 Ti-VCT Titanium125 KM, 0-100: 10,9 s81 190 zł

Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige132 KM, 0-100: 10,0 s88 400 zł

Hyundai Elantra 1.6 MPI Premium128 KM, 0-100: 10,1 s90 900 zł

 
Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
132 KM/6400
Maks. moment obrotowy
160 Nm/4400
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość
462/178/147 cm
Rozstaw osi
270 cm
Średnica zawracania
11,8 m
Masa/ładowność
1195/580 kg
Pojemność bagażnika
452 l
Poj. zbiornika paliwa
55 l (Pb 95)
Opony
215/45 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna
200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,0 s
Zużycie paliwa*
8,0/4,9/6,0
Zasięg
910 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
38,7 m 
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,5 m 
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,6 dB 
Zużycie paliwa*
8,2/5,6/6,9
Rzeczywisty zasięg
790 km
Cena
88 400 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

TOYOTA COROLLA 1.6 VALVEMATIC PRESTIGE: PLUSY I MINUSY

+ nieskomplikowana konstrukcja i obsługa+ spore wnętrze+ płaska podłoga z tyłu+ bogate wyposażenie+ sporo systemów bezpieczeństwa

- niezbyt pojemny bagażnik- przeciętne osiągi

TOYOTA COROLLA 1.6 VALVEMATIC PRESTIGE: PODSUMOWANIE

Z tyłu jedyne dostrzegalne zmiany to nowe klosze świateł oraz nieco węższa niż dotychczas listwa między nimi.Motor

Corolla to udane auto, którego nieskomplikowana konstrukcja dla wielu osób jest niezaprzeczalną zaletą.

Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige

Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 34/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas